Mars - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Turbulensen var svår i natt så jag gav upp på Saturnus som stod betydligt högre och gjorde ändå några försök på Mars och märkligt nog blev resultatet riktigt bra med flera tydliga albedo strukturer. Sandstormen verkar avta mer och mer.
Jag kommer att uppdatera informationen efter hand som jag får tid att bildbehandla fram övriga bilder.
Mars stod på bara 5,5 graders höjd, syd är uppåt.
Fotograferad i primärfokus vid 4.000 mm f/20 och med en ADC. Använt alla 2.000 frames vid stackningen, efterbehandling i Photoshop.
/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Verkligen ett lyckats resultat på Mars. Intressant att du säger att damm/sandstormen verkar avta. Det skulle vara mycket intressant att se bilder av det förloppet framöver.

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu har jag bytt ut bilden mot en animation som sträcker sig över en timme, från 22:40 till 23:42 UT.
OBS! Klicka på bilden här ovan för att komma till animationen.

Mars steg från 5° till 5,5° men sekvenserna tagna både innan och efter var helt oanvändbara på grund av den nyckfulla turbulensen.
Verkligen ett lyckats resultat på Mars. Intressant att du säger att damm/sandstormen verkar avta. Det skulle vara mycket intressant att se bilder av det förloppet framöver.
Tack Torbjörn.
Det som får mig att tro att stormen bedarrar är att jag har fått fram ganska många och tydliga albedo-strukturer över hela ytan som inte längre känns slöjade som för några veckor sedan. Dessutom kunde jag även visuellt se en del av dessa samt lite vitare sken vid polerna trots svår turbulens.

/*Peter R
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Mars - Peter Rosén

Post by jwarell »

Jättesnyggt Peter! Otroligt att det är taget på 5 graders höjd. Det verkar vara ett superbt planetinstrument din nya OMC-200. Bilderna i sekvensen lappar sömlöst ihop med varandra.

Det har dykt upp en ny stoftkärna nära Solis Lacus nu men i övrigt verkar det klarna upp på global front. Från Teneriffa var planeten märkligt blekgul, inget man kunde se från Sverige.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Johan,
Ja, OMC-200 Maksutov är verkligen ett teleskop som hela tiden överraskar.
Det jag hade läst om den och även förväntade mig på grund av den tjocka menisken är att nerkylningstiderna skulle vara långa men det har tidigare visat sig hantera viss form av turbulens riktigt bra även utan nerkylningstider viewtopic.php?t=16266#p76656" onclick="window.open(this.href);return false; .
I höst ska jag rikta den mot Uranus och Neptunus och har höga förväntningar eftersom tuben har en väldigt bra korrigering mot överstrålning.
Det var det som gjorde det möjligt att fotografera Sirius B tidigare i år.

Från Sverige är det omöjligt att avgöra Mars riktiga färg eftersom den låga höjden gör den röda planeten... just röd :D

Möjligtvis gör jag ett nytt försök på Mars ikväll om himmeln tillåter.

/*Peter R

Return to “Bilder”