Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus Lord of the rings
Exponering: 3x3 min R/G/B @ 322 fps
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: WASHDOB 15" f/4,2
Kamera: ZWO ASI290MM
Kommentar: Saturnus fotat från Teneriffa genom WASHDOB 15" nedbländad till 12". En hel del trixande med följningen där en person fick manuellt stå och guida vilket LasseH och JWarell fick turas om medans jag filmade i mäktiga 322 fps för att få så många bilder som det bara gick innan Saturnus gled ur bildfältet. Motorfokus som accelerade logaritmiskt var heller inte lätt att jobba med men till slut så fick vi tillräckligt mycket bildmaterial tillsammans för att få ihop några bilder. Denna kväll så gick det åt 250 gb hårddisk utrymme på min laptop.. Nästa resa får det bli en större SSD disk och större laptopbatteri.. :)

Seeingen varierade lite men låg för det mesta på en utmärkt nivå för planetfoto. Bildbehandligen gick genom dessa steg.

Firecapture -> Autostakkert3 -> Registax6 (wavelets) -> Photoshop -> WinJupos och slutligen Photoshop igen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Verkligen härligt att se detta fina resultat av arbetet uppe på Teide. Saturnus ser otroligt vacker ut! Nu kommer frukterna av alla förberedelser och allt pyssel på Teneriffa :D

Själv så är jag kvar här nere och har det bra. Johan och jag hade en kanonobsnatt i förrgår och jag funderar på att åka upp en sväng i kväll trots Månen.

Ha det så gott och återigen: Enormt kul att se denna bild!

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack för fina kommentarer Torbjörn, det måste varit roligt att lyssna på mig och Johan när vi var igång och jag satt inklämd under teleskopet och lutade mig mot bilen och körde laptopen i knäet. Du satt 20 meter längre bort och observerade för fullt med 8" dobson, rödlampa, stjärnkarta och anteckningsblock :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Ja det hördes att det var full action borta vid 15-tummaren :D men det blev ju resultat av det också.

Jag sticker ut en sväng i kväll bara för skojs skull, får se om jag obsar några ljusstarka objekt i Månens sken eller vad jag hittar på. Fotar Månen med 8-tummaren kanske?

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ja det låter härligt! Månen i hög förstoring kan nog var rätt spännande om seeingen är riktigt bra. Dessutom kan du alltid obsa planeter :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Väldigt snygg Saturnus ni har fått till och genom ett bra samarbete.
En fråga om bildbehandlingskedjan, hur kommer Winjupos in, är det för att registrera färgkanalerna mot varandra?
Hoppas att vi får se flera planetbilder, och andra naturligtvis :good:

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack Peter R! Det var roligt att samarbeta på detta sätt och det blir säkert av fler gånger :good:

WinJupos brukar jag använda för derotering av röd, grön och blå färgkanal för att sedan slå ihop det till en färgbild som har samma tidsstämpel i alla kanalerna. Denna gång behövdes inte det så jag gjorde färgbilden i MaximDL istället. Men även att vrida planetens ringar horisontellt vilket WinJupos gör automatiskt utan att fråga. Sedan ville jag ha infotexten med information om molnbanden bland annat och det får jag ut genom caption funktionen i WinJupos. Det är ett bra program som man kan trixa till det lite i :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by Robert Habolin »

grymt bra!! vilka detaljer!!

grattis

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by Hans Bengtsson »

Vilka fantastiskt fina bilder ni levererar!

Om jag förstår saken rätt så är väl 15-tummaren (Johans Washdob) samma teleskop som i filmen nedan?

https://vimeo.com/97155040" onclick="window.open(this.href);return false;

Samarbete mellan amatörastronomer är A och O för att ge optimala resultat, och jag tycker vi blivit mycket bättre i vårt land på den punkten under senare år.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus Lord of the rings - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ja det är den WASH-dobben som 4 personer är delägare i.

Ett fint teleskop som ständigt förbättras över tid.

Samarbete är mycket viktigt för att kunna få riktigt bra resultat, det håller jag helt klart med om! :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”