Mars - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Mars i natt på en höjd av bara 6 grader 45 sek och 2 veckor från opposition.
Jag trodde inte att det skulle bli något användbart på grund av den svåra turbulensen som stundtals fick planeten att dela sig i 2 eller 3 skivor.
Jag fick börja om bildbehandlingen ett antal gånger innan jag blev nöjd med resultatet.
Mycket har hänt sedan jag fotograferade Mars senast, dels så är den betydligt större och lyser starkt på himmeln även när det börjar ljusna. Iskalotten på sydpolen har minskat medan den i norr håller sakta på att växa till sig.
Jag skulle tro att den stora sandstormen som har svept över hela planeten håller på att lägga sig eftersom ytstrukturerna som jag har fångat ändå är ganska tydliga.
Fotograferad i primärfokus vid 4.000 mm med en ADC från Pierro-Astro.
Jag har lagt ihop en sekvens tagen med monokamera och rödfilter med en tagen med färgkamera.
/*Peter R



Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Väldigt snyggt jobbat med tanke på hur det ser ut på Mars just nu! :good:

Jag obsade Mars från Teide i förrgår och kunde inte urskilja några detaljer alls förutom lite horisontdis på södra Mars.

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Torbjörn,
jag hoppas att förhållandena förbättras för er snart så att ni kan fånga lite fina bilder från Teide.
Trotts turbulensen kunde jag faktiskt se lite strukturer även visuellt.

Här är ett klipp från en av mina sekvenser som visar på den extremt svåra turbulensen. Men det visar också att det alltid är lönt att försöka och inte ge upp även om stackningen och bildbehandlingen har tagit många timmar för att få fram en presentabel bild. :D
Mars-Green.gif
Mars-Green.gif (753.46 KiB) Viewed 3279 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Mars - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Filmsekvensen av Mars har nu dykt upp på spaceweather.com. Grattis!
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Mars - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Grattis till Spaceweathers videosnutt. Jag tänkte också kommentera att Mars producerar en tydlig Grön glimt på videon.

Lämnade in bilen på service nu i veckan och jag reagerade på verkstadens granne. Du har tydligen bytt inriktning. :D

http://www.rosensakeri.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Lazze »

Tydligen en man med många strängar på sin lyra :D

Och grattis till den fina Mars-bilden. Hade jag haft en sån videosnutt på Mars hade jag nog raderat eländet på en gång utan att försöka plocka fram nånting ur horisontdiset. Men där ser man vad som går att göra med lite processkunskap och ihärdighet.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Filmsekvensen av Mars har nu dykt upp på spaceweather.com. Grattis!
Tack Thomas, ja det var kul att den dök upp på SpaceWeather och på en fredag den 13:e. Det är lite av en turdag för mig eftersom jag råkar vara född en fredag den 13:e :D
Grattis till Spaceweathers videosnutt. Jag tänkte också kommentera att Mars producerar en tydlig Grön glimt på videon.

Lämnade in bilen på service nu i veckan och jag reagerade på verkstadens granne. Du har tydligen bytt inriktning. :D
http://www.rosensakeri.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack Timo,
En alternativ förklaring är att marsianerna har beställt en jättestudsmatta, installerat den på sydpolen och hoppar alla samtidigt :D
Den tanken förde mig till att söka varför marsianerna är just gröna och här finns lite mera att läsa https://en.wikipedia.org/wiki/Martian" onclick="window.open(this.href);return false; .

Nej, det är en namne, jag tänker bli kvar vid min läst :good:
Tydligen en man med många strängar på sin lyra :D

Och grattis till den fina Mars-bilden. Hade jag haft en sån videosnutt på Mars hade jag nog raderat eländet på en gång utan att försöka plocka fram nånting ur horisontdiset. Men där ser man vad som går att göra med lite processkunskap och ihärdighet.
Tack Lazze,
När man ser hur Mars krumbuktar och till och med delar sig så är det svårt att tro att det ska gå att processa fram någonting men jag försöker alltid. Vid sådana här tillfallen får jag börja om både stackningen och bildbehandlingen ett stort antal gånger och till slut så träffar man rätt med lite tur men det känns som ett litet mirakel att denna information kan finnas dold i råfilerna.

/*Peter R

Return to “Bilder”