ISS ockulterar Jupiter - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

ISS ockulterar Jupiter - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: ISS ockulterar Jupiter
Exponering: 1/800s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 300mm f/2.8x2x1.4
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Här är min version av den spännande händelsen igår då ISS passerade framför Jupiter. Jag hade turen att få en bild då ISS precis vidrör Jupiters skiva. Fotad på samma plats och tid som Peters video. Platsen var strax norr om Mörby Centrum i Danderyd. Fantastiskt spännande att få uppleva detta!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: ISS ockulterar Jupiter - Anders Källberg

Post by Oortcloud »

Snyggt jobbat! Man undrar ju hur ofta en sådan passage händer?

Martin
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS ockulterar Jupiter - Anders Källberg

Post by Peter R »

Snyggt montage du fick ihop från gårdagens passage :good:
När ISS närmade sig Jupiter såg det länge ut som om den skulle passera för högt men som tur är stämde Calskys uträkningar på pricken och det var spännande att uppleva detta tillsammans.
Tack för att du hörde av dig om denna händelse.
Snyggt jobbat! Man undrar ju hur ofta en sådan passage händer?
Hej Martin, det är en intressant frågeställning men jag tror att det är ganska svårt att besvara.
Mån- och soltransit av ISS är redan sällsynta från en och samma plats och jämför man bara Jupiters skenbara yta med solens eller månens så borde Jupiterpassager vara 4.600 gånger sällsyntare om jag räknar rätt.
Men jag tror inte det är så enkelt för Jupiter stiger på ungefär samma sätt kväll efter kväll liksom solen dag efter dag medan månen ändrar ju bana på himmeln kontinuerligt. ISS stiger upp till max 21° sett från Stockholm medan både solen och månen stiger betydligt högre nu under våren/sommaren.
Men lägger man till det faktum att man är beredd att förflytta sig ett visst avstånd så ökar chanserna naturligtvis men bredden på centrumlinjen är bara 900 m och då är det inte nödvändigtvis lätt att hitta en passande obsplats som man kan nå med bil men det var ju så vi kunde observera denna passage.

Jag såg att det kan bli en ny chans nu på söndag kl 20h43m men dels så sker den medan solen fortfarande är uppe, väderprognosen ser inte helt ljus ut och så får man åka lite längre till centrumlinjen. Vi får se om det blir något :D

/*Peter R

Return to “Bilder”