ISS ockulterar Jupiter Animation - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

ISS ockulterar Jupiter Animation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: ISS ockulterar Jupiter Animation
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25 EdgeHD
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Det här var verkligen något utöver det vanliga.
Igår kväll fick jag ett meddelande från en vän som jag känner från Instagram om att ISS skulle passera framför Jupiter nu ikväll.
Så vi mötte upp i god tid 4 personer ute i Mörby Centrum norr om Stockholm. Jag hade tagit med hela utrustningen inklusive C9,25 Edge HD och var klar i god tid för en gång skull.
Jag vågade inte chansa utan skruvade upp exponeringen så att jag inte skulle missa att få med snabba ISS. Med facit i hand hade jag kunnat korta exponeringarna men det var riktigt häftigt att se ISS passera exakt framför Jupiter.
Månarna är från vänster Io, Europa (som nuddar planeten), Callisto och Ganymede.
Man måste klicka på "större bild" för att animationen ska spela upp.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by rudibr »

Fantastisk :good:

Det må være et smalt bælte, man skal stå inden for. Hvordan beregnede du hvor du skulle stå?
/Rudi
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by staffastro »

Grattis! Den sortens observationer gillar jag särskilt, att förutse något, vara på rätt ställe vid rätt tid, och så ha klart väder!
Staffan S-m
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by Yquem »

Fin video du fick till, Peter!

Det var verkligen ett mycket speciellt tillfälle vi fick vara med om. Tack för goda råd och gott sällskap. Kul att ses!
/Anders
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Anders,

hade inte kopplat signaturen Yquem till att det var du men nu börjar allting falla på plats :D
Jag fick smaka en Chateau d'Yquem för säkert 40 år sedan :good:
Jag brukar inta nämna personer vid namn ute på nätet utan att veta att det är ok men nu när jag vet att du själv är aktiv här så lyfter vi på anonymiteten :D

Så det var alltså tack vare Anders som vi fick vetskap om denna ganska unika händelse och befann oss på rätt plats och i rätt tid och hade dessutom väldigt trevligt.

Calsky visar var centrallinjen går men det gäller att kolla in i det sista eftersom banelementen uppdateras kontinuerligt.
På 24 timmar försköts centrallinjen med flera hundra meter och det är mycket eftersom den bara var en kilometer bred så det är ändå lätt att missa.

/*Peter R
Screen Shot 2018-05-31 at 08.17.16.png
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by jwarell »

Wow! Du är full av överraskningar Peter!

Dålig seeing i går (förstås) men fick ändå några sekvenser på Jupiter samtidigt som dig. ISS vände tillfälligt solpanelerna i rätt vinkel och blev kortvarigt ljus strax innan den försvann vid 2230.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Jag var ute och observerade variabler igår. Jag kom ut på balkongen ca 00:10 och såg då slutet av ISS passage (visste inte i förväg att den skulle passera), den var redan vänster om Jupiter, på väg bort och slocknade efter ett litet tag. Jag hoppas verkligen att den INTE passerade Jupiter-skivan från Varbergs horisont, annars missade jag händelsen med någon halvminut. Verkligen fint fångat Peter!
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by Peter R »

Wow! Du är full av överraskningar Peter!

Dålig seeing i går (förstås) men fick ändå några sekvenser på Jupiter samtidigt som dig. ISS vände tillfälligt solpanelerna i rätt vinkel och blev kortvarigt ljus strax innan den försvann vid 2230.

Johan
Hej Johan,
Det här kändes som en ganska unik händelse, för många år sedan skulle ISS passera framför Saturnus i skymningen, jag var redo men molnen ställde till det med några sekunder så det blev inget av det. Nu hade vi inte ett moln på himmeln som kunde ställa till det men det är lätt hänt att man har glömt en kabel hemma :S
Jag var ute och observerade variabler igår. Jag kom ut på balkongen ca 00:10 och såg då slutet av ISS passage (visste inte i förväg att den skulle passera), den var redan vänster om Jupiter, på väg bort och slocknade efter ett litet tag. Jag hoppas verkligen att den INTE passerade Jupiter-skivan från Varbergs horisont, annars missade jag händelsen med någon halvminut. Verkligen fint fångat Peter!
Tack Thomas.
Nej, du har inte missat något för, till skillnad från mån-och solpassager är centrumlinjen väldigt lokal för Jupiter och sträckte sig enligt CalSky från Grillby till Ingarö. Dessutom observerade du ett varv senare.

/*Peter R
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Peter R wrote: Nej, du har inte missat något för, till skillnad från mån-och solpassager är centrumlinjen väldigt lokal för Jupiter och sträckte sig enligt CalSky från Grillby till Ingarö. Dessutom observerade du ett varv senare.

/*Peter R
Tänkte just uppdatera mitt inlägg med att det nog var ett varv senare jag såg ISS. Jag såg att våra tider inte stämde och att Europa inte var lika nära Jupiter när jag tittade som på din film.
Thomas Karlsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by Martin F »

Riktigt häftigt och helt klart en imponerande fångst!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: ISS ockulterar Jupiter - Peter Rosén

Post by Yquem »

Peter R wrote:Hej Anders,

hade inte kopplat signaturen Yquem till att det var du men nu börjar allting falla på plats :D
Jag fick smaka en Chateau d'Yquem för säkert 40 år sedan :good:
Jag brukar inta nämna personer vid namn ute på nätet utan att veta att det är ok men nu när jag vet att du själv är aktiv här så lyfter vi på anonymiteten :D

/*Peter R
Det är helt OK, Peter, nu när vi känner varandra. Château d'Yquem är onekligen ett av världens stora viner. Kul att du fått prova det en gång. Det var säkert en upplevelse.
Jag ser fram emot nästa gång vi kör en fotosession tillsammans.

/Anders

Return to “Bilder”