Jupiter och Europa Animation - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter och Europa Animation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter och Io Animation
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Jag kom igång lite sent med Jupiter i natt för slöjmolnen kom in samtidigt som jag riggade.
Men atmosfären visade sig vara väldigt stabil så jag körde igång direkt utan att ha låtit teleskopet komma ner i temperatur.
Det fungerade bra i 35 minuter men jag kunde bara ligga på 3,75 b/s och var tvungen att öka gainen successivt till väldigt höga nivåer för att kompensera för slöjmolnen.
Fotograferad i primärfokus vid f/20 och 4.000 mm med en ADC på en altitud av ca 14 grader.
Trots omständigheterna, mitt bästa resultat på länge.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter och Europa Animation - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Snygg animering, du har bl a fått med stora röda fläcken riktigt fint :good: Gjort under besvärliga förhållanden dessutom...känns bekant på något vis!

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter och Europa Animation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Torbjörn :D
Ja, svåra omständigheter men det verkar det vara var och varannan natt när man sysslar med planetfoto.
När jag tog min förra animationssekvens med UV-filtret så hade jag även fått med fantastiska RGB-upptagningar men inget gick att använda på grund av strul med oaCapture, capture programmet som jag använde. Nu har jag plockat fram min gamla trotjänare DBK-41 kameran och mitt ännu äldre captureprogram, AstroIIDC.
Jag märker att Jupiter har börjat stiga en aning, ungefär 1 grad och ligger optimalt till lite innan midnatt så det går att fotografera under hela juni också :good:

Du som har varit så aktiv och fått så fina resultat tidigare år, hur kommer det sig att du inte fotograferar Jupiter denna säsong?

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter och Europa Animation - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Hej Peter!
Det har varit mycket att göra sista tiden men jag tänkte att jag skulle göra några försök på Jupiter och förmodligen även Venus nu snart, kanske ikväll om det är klart väder. Får se vad det här vädret kan erbjuda för förhållanden.

/Torbjörn :)
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter och Europa Animation - Peter Rosén

Post by Johan »

Mycket trevlig animering och detaljrik bild!
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter och Europa Animation - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Jag gjorde ett försök på Jupiter igår men resultatet kunde ha varit bättre :D Seeingen var usel och Jupiter stod lågt.
j5_g4_ap17_gimp.jpg
j5_g4_ap17_gimp.jpg (12.59 KiB) Viewed 3016 times
/Torbjörn

Return to “Bilder”