Jupiter i UV - Animation - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter i UV - Animation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter i UV - Animation
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Detta är en animation av Jupiter fotograferad under 1 timme med UV-filter mellan midnatt och kl. 01 i natt.
Jag satte på en Celestron 0,63x reducerare på min Maksutov (som då fick ett fokalavstånd på 2.520 mm) för att öka luminansen maximalt. Min gamla kamera har inte någon bra känslighet i UV och IR så det blev ändå 5 sekunders enhetsexponeringar och korta sekvenser på bara 40 bilder i varje.
Men det var spännande att det gick att få fram så pass många ytstrukturer som tydligt roterar. I början syns GRS uppe till vänster och den blir nästan svart i UV.
I övrigt har jag inte hittat så mycket dokumenterat om kombinationen men har förstått att UV liksom Metanbandet visar molnstrukturer som ligger högre upp i Jupiters atmosfär jämfört med i de synliga våglängderna.
Jag har också använt en ADC.

/*Peter R
Image
Klicka for att se stor version av bilden
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter i UV - Animation - Peter Rosén

Post by jwarell »

Toppen Peter, du laborerar friskt! Kan det vara den första uv-upptagningen av Jupiter från svensk mark? Är det UVenusfiltret som du har använt?

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter i UV - Animation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Första tror jag inte för jag har vid enskilda tillfällen fotograferat Jupiter i UV de senaste åren, möjligtvis har H-g också gjort det.
Men det kanske är den första animationen av Jupiter i UV.
Varje sekvens består av endast 40 frames på 5 sek var och jag blev glatt överraskad av att det blev så pass bra resultat.
Jag har redan några idéer på hur det ska gå att förbättra resultatet vid kommande försök.

/*Peter R

Return to “Bilder”