Jupiter - Johan Warell

Bilder från galleriet
Post Reply
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Jupiter - Johan Warell

Post by jwarell »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Johan Warell
Teleskop: 25 cm f/5 Newton
Kamera: TIS DBK21AU618
Kommentar: Det har varit många klara ljumma nätter på sistone, och någon gång även måttligt god seeing. Dessa två bilder togs igår kväll med en 25 cm Sky Watchertub på EQ5-montering, PierroAstro ADC, 2,8x Klee Barlow och IR-blockfilter. Seeingen var 5/10. Stack av fem (tv) resp tre 120-sekundeerssekvenser, deroterade i WinJupos, waveletfiltrering i Registax 6. En fantastiskt skön kväll med +15C, lugnt och stilla, en igelkott som stökade lite, nästan helt torrt. Kan det bli bättre?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by Torbjörn »

Riktigt fina bilder av Jupiter. Jätteplaneten uppvisar stor detaljrikedom nu tycker jag, med många tydligt markerade bälten, fläckar mm.

/Torbjörn :)
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by Peter R »

Snyggt, Johan. Du har lyckats få med många fina detaljer trots den låga höjden och även viss teckning i GRS som den mörkare centrala delen.
Jag hade själv en avslutningsvisning av månen och Jupiter för mina grannar under enastående fin seeing. När jag senare skulle fotografera var det väldigt hög turbulens. Läget kan förändras snabbt.

/*Peter R
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by wilt »

Vilka fina bilder! Och härlig beskrivning av naturupplevelsen i att obsa!

/Gustav
jwarell wrote: En fantastiskt skön kväll med +15C, lugnt och stilla, en igelkott som stökade lite, nästan helt torrt. Kan det bli bättre?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by jwarell »

Peter R wrote:Snyggt, Johan. Du har lyckats få med många fina detaljer trots den låga höjden och även viss teckning i GRS som den mörkare centrala delen.
Jag hade själv en avslutningsvisning av månen och Jupiter för mina grannar under enastående fin seeing. När jag senare skulle fotografera var det väldigt hög turbulens. Läget kan förändras snabbt.

/*Peter R
Tack för goa kommentarer!

Ja så är det med seeingen, särskilt om objekten står lågt. Man ska inte ge upp direkt om den är dålig utan vänta ut situationen lite. Det kan vara atmosfären som är orsaken, men också att tuben är något varmare än luften, då behöver den kylas ett tag innan seeingen kan förbättras.

Som nu till exempel står teleskopet ute och får kylas i blåsten ett tag, de galileiska satelliterns var fina suddbollar...

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by staffastro »

Lyckliga människor som slipper mygg och knott...Jag kämpar för att stå ut någon halvtimme, men här i Värnamo är observerandet verkligen ingen njutning...
Staffan S-m
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by wilt »

staffastro wrote:Lyckliga människor som slipper mygg och knott...Jag kämpar för att stå ut någon halvtimme, men här i Värnamo är observerandet verkligen ingen njutning...
Staffan S-m
Japp, en av de bättre sakerna med att obsa från Skåne.

Problemet har stört astronomer förr. Jag har forskat lite på Yngve Öhman. När han, tillsammas med bland andra Donald Menzel, undersökte möjliga stationeringsorter för KVAs solobservatorium var den svenska fjällvärlden ett alternativ. Efter att ha gjort "site selection"-studier med observationer på plats under ganska lång tid kunde han notera att en av nackdelarna med ett nordsvenskt placeringsalternativ var stora moln av knott som störde observationerna. Hans förslag var att göra lokal bekämpning med DDT.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by Hans Bengtsson »

Den totala frånvaron av mygg och knott och därmed besläktade djur är en avsevärd fördel när man observerar från en balkong i Göteborg!

Skåne och nattliga flygfän ... jag har knappast någonsin råkat ut för så många som när jag i juli 2010 försökte observera Roma-ockultationen, från stranden vid Kämpinge söder om Malmö. Det var helt enormt störande. Dock var det i första hand molnen som hindrade observationerna den gången.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by rudibr »

Imponerende Jupiter billeder, dens lave højde taget i betragtning. :good:

Er den min gamle EQ5, som du har læsset en 10” på :-O ?
/Rudi
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by Oortcloud »

Verkliga kanon bilder! :good:

Vad menas med fem (tv) ?

Underbart med Jupiterfoto i sådana förhållanden! Undrar ogelkotten är medveten om solsystemets gigant.... :D

Martin
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by jwarell »

Tack Rudi och Martin!

Ja det är eq5:an från dig Rudi, den funkar finfint!! Men en 25 cm newt är på gränsen till vad den klarar av. Hade inte gått att djuprymdsfota med den tuben men visuellt och planetfoto går jättefint. Den trackar bra men bra pekning kräver bra balansering med så mycket vikt pålastad.

Martin, bilden till vänster är en detoterad stack från fem 120-sekunderssekvenser, den högra är en deroterad stack från tre sekvenser.

Att obsa på sommarnätterna från Söderslätt är verkligen en njutning! Transparenta nätter ser man Vintergatan även vid midsommar. Eftersom det är jordbrukslandskap är det inga mygg och knott. Igelkottar, rådjur, grodor, fladdermöss, sniglar och stora feta spindlar finns det däremot fler av. Häromkvällen hade jag besök av ett nyfiket vildsvin som gruffade och bökade på andra sidan häcken, lite otäckt eftersom jag vet vad de kan göra om de blir uppretade. Men de blir skrämda av ficklampor...

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by rudibr »

Godt at høre at du er glad for monteringen Johan :good:

Lidt vildt at den kan klare en 10". Jeg har lige bestilt et 8" teleskop til min EQ6, men jeg vil jo også bruge det til DS foto.
/Rudi
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by Johan »

Riktigt snyggt!

Return to “Bilder”