Venus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25 EdgeHD
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Igår gjorde jag ett nytt försök på Venus, det tog mig över en timme att hitta planeten och förhållandena var svåra på grund av slöjmoln och vind. Därför var den också svårbehandlad.
Jag blev betänksam när jag fick fram det här resultatet för det skiljer sig markant för hur det såg ut den 14:e och planeten har inte hunnit rotera mycket under tiden. Men så läste jag på Wikipedia att molnen roterar upp till 60 gånger fortare än planeten så det är troligtvis förklaringen.
Ska försöka fånga den lite mera kontinuerligt framöver, kan bli en trevlig sommaraktivitet.

/*Peter

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Snygg bild av Venus :good: Du gör fina färgbilder av planeten. Jag var själv ute och tittade på Venus häromdagen och nu är fasen tydlig.

/Torbjörn
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Venus - Peter Rosén

Post by Lazze »

En riktigt fin bild på Venus. Vad har du fotat i för våglängder?

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Snygg bild av Venus :good: Du gör fina färgbilder av planeten. Jag var själv ute och tittade på Venus häromdagen och nu är fasen tydlig.
Tack Torbjörn, det som gör störst skillnad för mina två senaste bilder av Venus är definitivt UV som visar väldigt tydliga strukturer i molnbanden.
Jag har inte fått så mycket användning för det filtret tidigare på grund av att det kräver enormt mycket mera exponering än övriga så det har varit svårt att få bra resultat. Televue Powermates är inte användbara eftersom de absorberar för mycket UV så jag har nu börjat använda den enklare men mycket dugliga 2x barlow som följde med din lilla Maksutov som vi fördelade tillbehören till :good:
En riktigt fin bild på Venus. Vad har du fotat i för våglängder?
Tack Lasse,
Det är Baader IR 685nm och Astrodon UVenus som har sin transmission i stort sett mellan 320-380 nm.
Det sägs att SC teleskop inte är de bästa för UV-fotografering så jag ska försöka testa med min Mak eller Newton vid tillfälle.

/*Peter R
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus - Peter Rosén

Post by hansg »

Bra bilder Peter ,försökte själv i går men bedrövlig seeing, massor med turbulens, undrar också om inte UV filtren åldras mitt är nog en tio år nu, så här såg det ut ; https://www.facebook.com/goran.lindberg.52" onclick="window.open(this.href);return false;
aa.jpg
aa.jpg (23.92 KiB) Viewed 4371 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej H-G,
Det låter illavarslande om UV-filtrena åldras illa, mitt tror jag är 6 år men verkar prestera fint.
Jag kommer att skaffa ett IR-cut filter för att motverka möjligt läckage i infrarött inför sommarfotograferingen.
Du vet det säkert men det är många som har fått bra resultat med Wratten 47 kombinerat med ir-cut.
Kanske ett bra tips för egen del eftersom jag får ett mycket starkt ljusbortfall med mitt UV-filter

I mån av tid kommer jag att försöka göra ett försök på Venus i början av eftermiddagen så om du också fotograferar då kan vi jämföra resultat.

Har du någonsin själv fått bra resultat med dit 1000 nm ir-filter?

/*Peter R
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus - Peter Rosén

Post by hansg »

Tyvärr jobb på em, fått bättre resultat med 685nm än med 1000nm, men ska prova 1000nm när venus är en tunn skära, en del har fått med nattsidan bra med detta filter
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Venus - Peter Rosén

Post by hansg »

Hann hem i tid Peter, men slöjmolnen hann före så det blev bara elände
1.jpg
1.jpg (53.86 KiB) Viewed 4331 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Och det blev ingen Venus för mig eftersom Anna och jag observerade solen i Ha med solfläcksgruppen och en fantastisk protuberans bland flera.
Men väderprognosen ser fortsatt fin ut framöver så det blir säkert en eller flera uppföljningar på Venus i veckan.

/*Peter R

Return to “Bilder”