Jupiter - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/30 sek
Fotograf: Johan L
Teleskop: Skymax 127
Kamera: DFK21AU618
Kommentar: Matar ut en till bild på Jupiter från inatt. Något stabilare luft nu men det känns som att på bara 14 graders höjd över horisonten så blir det aldrig riktigt stabilt. Hann precis fånga GRS också innan den försvann. Några minuter efter denna bild dök månen Europa upp bakom Jupiters vänstra sida, bifogar även den bilden i tråden. Mvh Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Europa passerar fram bakom Jupiter.
Attachments
jupiter180515.jpg
jupiter180515.jpg (80.31 KiB) Viewed 3593 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Johan L

Post by Peter R »

Hej Johan,

Otroligt vad du får ut av din ändå relativt lilla Skymax-127 :good: :good:
Man känner inte mycket av effekten av den låga höjden i dina färgkanaler som alla 3 är relativt väl korrigerade.
Jag fattar inte riktigt hur du gör för vi som använder större tuber måste i stort sett sätta på en ADC för att korrigera för atmosfärens starka refraktion vid den låga altituden, främst är den blå kanalen känslig för detta, men du verkar klara dig bra ändå :D

Jag förespråkar att man gott kan dra upp planetbilder både 2, 3 och 4 gånger. Dels så underlättar det en precisare registrering av färgkanalerna men det är också lättare att identifiera små detaljer när de får lite utbredning.

Här är din bild i 2x och lätt efterbearbetad. Då ser man även detaljer ända upp i polområdena
jupiter180515-2PR.jpg
Jag jämförde även med bilder som jag fann på ALPO Japan och även där håller din bild en bra nivå och är tom. bättre än en tagen av Toshiya Eguchi på 20° bättre höjd med en Takahashi Mewlon 250 som är erkänt ett av de bättre (och dyrare) planetteleskopen på marknaden. Nu spelar givetvis seeing in för mycket av resultatet, men ändå, riktigt bra fångat :good:

/*Peter R
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Peter R wrote:Hej Johan,

Otroligt vad du får ut av din ändå relativt lilla Skymax-127 :good: :good:
Man känner inte mycket av effekten av den låga höjden i dina färgkanaler som alla 3 är relativt väl korrigerade.
Jag fattar inte riktigt hur du gör för vi som använder större tuber måste i stort sett sätta på en ADC för att korrigera för atmosfärens starka refraktion vid den låga altituden, främst är den blå kanalen känslig för detta, men du verkar klara dig bra ändå :D

Jag förespråkar att man gott kan dra upp planetbilder både 2, 3 och 4 gånger. Dels så underlättar det en precisare registrering av färgkanalerna men det är också lättare att identifiera små detaljer när de får lite utbredning.

Här är din bild i 2x och lätt efterbearbetad. Då ser man även detaljer ända upp i polområdena
jupiter180515-2PR.jpg

Jag jämförde även med bilder som jag fann på ALPO Japan och även där håller din bild en bra nivå och är tom. bättre än en tagen av Toshiya Eguchi på 20° bättre höjd med en Takahashi Mewlon 250 som är erkänt ett av de bättre (och dyrare) planetteleskopen på marknaden. Nu spelar givetvis seeing in för mycket av resultatet, men ändå, riktigt bra fångat :good:

/*Peter R
Tack Peter! Jag försöker rätta till färgbalansen i efterbehandlingen och det tycker jag är ganska svårt, men kul att höra att det ser bra ut :good: Otroligt vad mycket detaljer som kom fram på den bild du efterbehandlade!

Jag provade att drizzla den första inspelningen i Autostakkert och fler detaljer kom fram då än på mina första bilder. Jag tycker avvägningen mellan detlajrikedom och brus är väldigt svår, och jag kan ändra mig flera gånger fram och tillbaka till jag till sist ändå får bestämma mig för någon medelväg :D
jupiter180514_drizzle.jpg
/Mvh Johan
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Johan L

Post by magnahrl »

Skymax 127 och 14 graders höjd och detta resultat. Väldigt fint. Grattis!

/Magnus

Return to “Bilder”