Teide Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Teide Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Teide Vintergatan
Exponering: 5*5s, f2, ISO3200
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Sigma 50mm f1.4 ART
Kamera: Sony a7R II
Kommentar: I brist på möjligthet att fota nytt så blir det att man tittar igenom det som redan finns och det finns lite gott och blandat.

I september var jag på Teneriffa och rekade och kom hem med 1.2gb med bilddata. Veckan började bra men tyvärr hade jag en del Calima som låg och störde ena halvan av veckan jag var här. Men det gick ändå rätt ok att fånga vintergatan där över rätt vissa av dessa dagar medan andra var "körda".

Denna bild är en tagen nordöst om Teide vid sluttningarna som går ner mot Puerto de la Cruz. Fantastisk plats där man ofta kan stå och se ner på hur molnen "slår" in mot bergsväggen som vågor. Medan det är helt klart här ett par hundra meter upp. På bilden ser man förutom Teide solteleskopen vid Teide observatoriet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Teide Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by ragge »

Snygg bild, och en fin trofé som du fick med dig hem. Det är alltid lika kul när man lyckas gräva fram något vackert ur alla Mega-/Giga-byte som ligger på hårddisken - lite som en oslipad diamant som väntar på att man tar hand om den :-)

Jag satt just och läste om bildskärmar, om det som kallas backlighting uniformity, och därför (troligen) kom jag att fundera lite när jag såg din bild. Nedtill och till vänster i galaxen finns ett område som är betydligt ljusare än resten. Vet någon vad det kan bero på ?

Ragnar
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Teide Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack Ragge! Det finns mkt nytt och bättre bilder med mindre Calima som bara väntar på att få se dagens ljus. Är det här med att ha tid då, men med de ljusa nätterna framöver ger ju tid till annat.


Lite osäker var du menar med det är inte kärnan/ centrum av vintergatan du menar? Den är väl ljusstark pga en hög koncentration av stjärnor .. antar jag är förklaringen :D

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Teide Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

ragge wrote: Nedtill och till vänster i galaxen finns ett område som är betydligt ljusare än resten. Vet någon vad det kan bero på ?
Menar du det Stora Sagittarius Molnet till vänster om galaxens stoftband och avlångt uppåt-nedåt? Det är vintergatans ljusaste område i ungefärlig riktning mot galaxens centrum. Man kan föreställa sig att ljuset är "ångan" från Sagittarius Tea-pot figur. M24 brukar kallas för det Lilla Sagittarius Molnet och kan ses även från Sverige.

/Timo K
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Teide Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by ragge »

Ja det är precis det stället jag menar, kul att det hade ett namn. Tyckte bara att det såg så osymmetriskt ut, hade väntat mig det ljusaste stället mera "mitt i" men det har väl med stoftmolnens fördelning att göra gissar jag.

/Ragnar

Return to “Bilder”