Jupiter - Johan Warell

Bilder från galleriet
Post Reply
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Jupiter - Johan Warell

Post by jwarell »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Johan Warell
Teleskop: 22 cm Newton f/5
Kamera: TIS DBK21AU618
Kommentar: Jupiter morgonen 21 april med rödaktiga ovalen BA uppe till vänster, den mörka STB-störningen precis till höger om BA och strängen av vita cykloner i SSTB strax ovanför. Fotograferad under inte särskilt bra förhållanden på 16 graders höjd, seeing 4/10 och fuktdis. Tyvärr gick det inte att gå under 30 fps med rådande transparens. Visuellt var det inte heller någon höjdare då de korta ögonblicken med stabilare förhållanden saknades. Men det är skönt att observera under torra, helt lugna och milda nätter, 13 C! Tidpunkt 00:30,8 UT, S uppåt, ledande randen åt vänster. 2,8x Klee Barlow, PieroAstro ADC.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by Torbjörn »

Trevligt att se en bild av Jupiter här på AN. Med tanke på omständigheterna tycker jag att det är en riktigt bra bild, man ser ganska mycket av hur den här föränderliga planeten ser ut numera :good:

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Johan Warell

Post by Peter R »

Vad fint att du också försöker dig på Jupiter, detta är troligtvis den upplösning som vi kan förvänta oss på Jupiter med tanke på den låga höjden i år. Likväl kan man urskilja en hel del detaljer i molnbanden som kan vara intressanta att följa.

I mina senaste sekvenser där man även ser GRS så förefaller den ha fortsatt att krympa även om det inte går att göra några exakta mätningar.
Det är intressant i en historisk dokumentation om inte annat.
Jag har mängder med obehandlade sekvenser från de gångna veckorna. Det är lika bra att passa på om man ändå är uppe till småtimmarna.


/*Peter R

Return to “Bilder”