Månen Månen - Mattias Pettersson

Bilder från galleriet
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Månen Månen - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen Månen
Exponering: 1/500s ISO100
Fotograf: Mattias Pettersson
Teleskop: Celestron EdgeHD 800
Kamera: Eos 60d Moddad
Kommentar: Grejade på balkongen och fick se månen mellan molnen. Tog ut min EdgeHD på ett vanligt kamerastativ och knäppte en bild. Använde Celestron 0,7x reducer. Behandlad i Lightroom.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Månen Månen - Mattias Pettersson

Post by pava0555 »

Fin bild! :-)

När jag tar bilder på månen med EdgeHD800 så blir dom inte alls lika bra. Osäker var den svaga länken är.

Jag kör iofs inte i primärfokus, utan använder en Baader Aspheric okular med adapter där jag man skruva fast kameran. Kanske är det detta som gör att det inte blir lika bra. :S

Eller kameran...
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Månen Månen - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Tack. Lite nybörjare på månen själv. Lätt att skärpa lite för mycket.. Ska testa att fota nattetid när det är mörkt så kanske man får lite bättre kontraster utan PS...
Varför använder du okular? Borde vara enklare att köra utan..
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Månen Månen - Mattias Pettersson

Post by pava0555 »

haha ja... därför att jag har en sån där NEX adapter till min Sony kamera, och sedan köpte jag en adapter från NEX till Baader okularet. Men denna adapter frös fast och jag kunde inte få loss den (inte ens med verktyg). Jag köpte senare en Baader 2 tums click lock till min SCT och en 2 tums "nosepiece" som passar till NEX adaptern, och därmed kunna fotografera utan okular. Men jag kunde inte få loss den där Baader adaptern, så jag fortsatte ta bilder med den bara.

Men nu har jag lyckas få loss den iaf. Äntligen!

En fördel är att man man använda Baader Zoomokular, och därmed zooma. Men idag ser jag inga fördelar att använda ett okular faktiskt. Bättre utan. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Bilder”