M106 - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: M106 - Robert Habolin

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:tack Martin o Torbjörn.

va är det som strular @Martin F ?
Allt ;)

Först var det autoguidern, visade sig vara en defekt USB-kabel. Sedan var det min nyinköpta monokamera. Har felsökt hela vintern (de få tillfällen som blivit pga kass väder och tappad lust) men inte kommit till rätta med fokusproblem som kanske är pga sensor tilt. Har skickat tillbaka den på garantin nu för felsökning.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M106 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Låter som min rigg typ. Alltid nått strul..

Jävla tilt blir aldrig hundra. räcker med att jag snuddar kameran så ändras nån millimeter nånstans. CCD inspector är ju bra hjälpmedel, men känns som det blir olika resultat varje gång.

Jag löste en grej igår dock om nån stöter på samma problem, hade problem med att EQMOD tappar kontakt med mountet och hela datorn hänger sig. hände typ sällan men blev värre o värre o igår gick det inte 5 min utan allt hängde sig. då testade jag att lägga Mountet på en separat USB ingång o inte i hubben. sen dess inga problem! Blev problem med att det låg 2 COM portar på samma USB kanal. de krigade på nått sätt. Både Fokuser o Mount använder ju COM portar.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M106 - Robert Habolin

Post by kribba »

Jo grejer och lösa finns det alltid känns det som, och det går oftast bara och testa skarpt vid klar himmel. Dom nätter som var helt molnfria
i vinter går väl och räkna på ena handen ( innan fantastiska slutet mars och april dök upp ). Det var väl det sura, körde ofta bara på utan att
ha löst allt bara för att utnyttja dom få tillfällena som gavs.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M106 - Robert Habolin

Post by Tannerswe »

Alltid är det ngt med denna sporten och ibland känns det som om man bara mekar... fast det kanske är mekandet som är grejen egentligen och det man gillar :P Själv bråkade jag lite mkt med mina saker hela halva förra säsongen och i år har jag bara använt min montering 2 ggr... och båda två gångerna så har jag hängt på en vanlig kamera med objektiv på den :D :D

Underbar bild igen Robert! man märker att du kan din sak och tiltet... jag har svårt att se det utan att veta att jag skulle leta efter det :D men det är bara tecken på den nivå du är på. Keep it up!
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M106 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack! Jörgen.

Ja detta eviga pillande haha.. tjejen tycker jag borde lägga ner eftersom 90% av tiden mest går åt att jag går o svär.. :D

Jag bet i det sura trät nu och beställde adapter från PreciseParts. sjukt bra sida, så enkelt. Men två tusen för en metallbit.. ouch! men tröttnat på adaptrar som inte är perfekt. hoppas detta gör skillnad. nu blir det bara EN precis del mellan korrektor o kamera allafall.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop