Jupiter - Saturnus - Mars - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter - Saturnus - Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter - Saturnus - Mars
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 10-22/3,5-4,5
Kamera: ASI 120MC-S
Kommentar: 3 svårfångade planeter.
Jag väntade ända till kl 03:30 i natt för att få en glimt av Jupiters GRS och jag tycker att jag fick med ganska fina detaljer i molnbanden.
Innan jag la av för natten så gjorde jag även ett försök på Saturnus och sist även på Mars. Då var klockan över 4 och himmeln började ljusna.

Jupiters höjd var lite under 12 grader, Saturnus låg på under 6 grader och Mars med en diameter på 10 bågsekunder låg på endast 3 grader men lite ytstruktur är ändå synligt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Saturnus - Mars - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Riktigt trevligt att se lite planetbilder, ingen av dem är lätt att fånga numera men du har gjort det riktigt bra med tanke på omständigheterna :good: Man ser tydligt Mars fas och antydan till ett mörkt område.
Senast jag såg Jupiter var sent i fredags och den såg ut som en "blobb" utan band!

/Torbjörn
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Saturnus - Mars - Peter Rosén

Post by jwarell »

Snyggt fångat Peter! Mars är ju närmast omöjlig nu, men blir bättre till hösten då den står högre och är större.

Jag såg Jupiter visuellt samma morgon som du och njöt av den intensivt orangeröda fläcken och måga detaljer på skivan. Tyvärr orkade jag inte dra fram planetkameran efter ett par timmars kometobservationer. men jag fotade Jupiter med liknande resultat som du natten före, som var sämre seeingmässsigt och transparensmässigt. Lägger upp den snart.

Kör på !

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Saturnus - Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Riktigt trevligt att se lite planetbilder, ingen av dem är lätt att fånga numera men du har gjort det riktigt bra med tanke på omständigheterna :good: Man ser tydligt Mars fas och antydan till ett mörkt område.
Senast jag såg Jupiter var sent i fredags och den såg ut som en "blobb" utan band!

/Torbjörn
Tack Torbjörn,
Effekten av seeingen är extra stor på dessa låga höjder och kan skifta snabbt från katastrof till nästan användbart.
Det är lite tråkigt när man har väntat halva natten och inte ens kan se ekvatorialbanden, det har också hänt mig några gånger.
Snyggt fångat Peter! Mars är ju närmast omöjlig nu, men blir bättre till hösten då den står högre och är större.

Jag såg Jupiter visuellt samma morgon som du och njöt av den intensivt orangeröda fläcken och måga detaljer på skivan. Tyvärr orkade jag inte dra fram planetkameran efter ett par timmars kometobservationer. men jag fotade Jupiter med liknande resultat som du natten före, som var sämre seeingmässsigt och transparensmässigt. Lägger upp den snart.

Kör på !

Johan
Tack Johan,
Jag passade också på att observera Jupiter visuellt denna natt och fick några trevliga vyer. Det är nu man uppskattar ADC:n.
Jag vet inte hur långt ner man kan gå med den, har precis mailat Pierro-Astro för att fråga dem.
Har du fått kläm på din?
Jupiter tycker jag att jag kan korrigera helt ok på 8-13°, Saturnus på 6° var bara delvis korrigerat och Mars på 3° såg ut som ett regnbågsägg :D
Stackad bild på Mars med max korrektion på ADC:n
Stackad bild på Mars med max korrektion på ADC:n
Mars-20180422-040044_0LN-001.jpg (17 KiB) Viewed 2509 times
Men även den blev ganska ok efter justering i Photoshop.
Nu hade jag inte direkt räknat med att det skulle bli något på saturnus och Mars så det får räknas som en bonus det lilla som gick att få fram.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Saturnus - Mars - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Riktigt så illa att jag hade suttit uppe halva natten för att se Jupiter var det inte :D Jag hade obsat Herschelobjekt halva natten och tänkte ta en kik på Jupiter också men den var ju extremt dallrig. Jag har sett den bättre än så i år men inte fått någon bra obs...

/Torbjörn
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Saturnus - Mars - Peter Rosén

Post by jwarell »


Tack Johan,
Jag passade också på att observera Jupiter visuellt denna natt och fick några trevliga vyer. Det är nu man uppskattar ADC:n.
Jag vet inte hur långt ner man kan gå med den, har precis mailat Pierro-Astro för att fråga dem.
Har du fått kläm på din?
Jupiter tycker jag att jag kan korrigera helt ok på 8-13°, Saturnus på 6° var bara delvis korrigerat och Mars på 3° såg ut som ett regnbågsägg :D

/*Peter R
Försommaren 2016 fotoade jag Mars en hel del på 11-12 graders höjd vilket PierroAstros ADC inte klarade helt, men det gick att åtgärda med WinJupos och Photoshop. Jupiter på 16 grader borde funka bra men det måste vara god seeing också! Vi får vänta in den...

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/

Return to “Bilder”