Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen-med Lunar X
Exponering: 1/250 s ISO 400
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: Sony A6000
Kommentar: Jag tog en serie bilder av halvmånen för en stund sedan och när jag efteråt satte mig för att obsa med binoviewer så var Lunar X något av det första jag fick syn på! Roligt att både ha sett och fotat detta X som bara syns vid rätt tidpunkt. Det var en smula disigt när bilderna togs vilket syns som ett svagt skimmer runt månen. Lunar X syns på den mörka sidan av terminatorn, ungefär 1/3 nerifrån månens sydspets.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by bengtr »

Hej !

Jag fick också med "krysset" - ser ut som någon spelar luffarschack. :D :D :D

/bengtr
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by ragge »

Alltid kul att få lägga en trofé till samlingarna ! :good:
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Snyggt fångat :good:
Det blir inte så många tillfällen per år som man hamnar rätt så det gäller att vara beredd.
Någon gång planerar jag att göra en time-lapse på hur den framträder men det får nog bli under någon lång vinternatt så att den hinner växa fram ur mörkret.

/*Peter R
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by Yquem »

Peter R wrote: Någon gång planerar jag att göra en time-lapse på hur den framträder
/*Peter R
Jag fick samma tanke igår emedan jag började fota en timma innan x-et framträdde ordentligt och sedan tog en bild ung. varje 10-15 min. Sedan orkade jag inte vara uppe längre än midnatt. Hade ju varit roligare att följa den längre. Kanske försöker jag göra en liten video av det material jag har, men jag har inte så mycket erfarenhet av hur man gör detta.
/A
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by Yquem »

Kul att vi var fler som tog tillfället i akt igår!
/A
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Jag fick samma tanke igår emedan jag började fota en timma innan x-et framträdde ordentligt och sedan tog en bild ung. varje 10-15 min. Sedan orkade jag inte vara uppe längre än midnatt. Hade ju varit roligare att följa den längre. Kanske försöker jag göra en liten video av det material jag har, men jag har inte så mycket erfarenhet av hur man gör detta.
/A
Vore spännande om du ville göra ett försök att animera dem.Om du skulle köra fast så kan jag hjälpa dig, skicka i så fall et PM.
Det är svårt att inse vilka formationer det är som bidrar förrän de helt plötsligt lyser upp i ett X, känns lite magiskt.
Själv var jag för trött efter att ha gått och lagt mig halv fem på morgonen zzz :D

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by Hans Bengtsson »

Undrar när Lunar X först beskrevs i litteraturen, har inte sett någon tillförlitlig uppgift på det. Rimligtvis borde många av de flitiga månobservatörerna på 1700-talet (och kanske tidigare) ha lagt märke till formationen.

Första gången jag hörde talas om Lunar X var någon gång kring 1970, men jag minns inte var jag läste om saken. Sky and Telescope? The Astronomer? Sterne und Weltraum? Någon mindre känd tidskrift? Under alla omständigheter fick jag då veta när Lunar X skulle synas, och det var inga som helst problem att se detta kryss redan med 2-tums refraktor eller möjligen 4.5-tums reflektor.

Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Alla ni som var ute och fotograferade X-et har också fått med det något mindre omtalade Lunar-V som ligger lite ovanför månens mitt.

/*Peter R
Lunar-V.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Månen-med Lunar X - Torbjörn Holmqvist

Post by ragge »

Peter R wrote:Alla ni som var ute och fotograferade X-et har också fått med det något mindre omtalade Lunar-V som ligger lite ovanför månens mitt.

/*Peter R

Lunar-V.jpg
Jag kan också urskilja ett antal Lunar-O ;-)
Ragnar

Return to “Bilder”