M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi
Exponering: 5*2min ISO 800 f2.2
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 135mm f2
Kamera: Canon 6D mod
Kommentar:

Rho Ophiuchi området måste nästan vara ett av de vackraste områden som finns på natthimnlen och jag har varit sugen på att fota den länge men det har aldrig blivit av. Antagligen för att den är så pass svårtillgänglig och M4 når bara 7 grader som högst över horisonten från Öland.

Men inspirerad av MartinS fina bild på samma område från La Palma så har jag gett den ett par försök nu under april då den ligger som bäst till. Horisonten var relativt fri denna kväll men mörkret var inte riktigt så bra som det kan bli pga fukten. SQM 21.84 bara.

Den saknar en hel del detaljer men jag är nöjd med utfallet med tanke på läget och bara 10 min total exponeringstid.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by Torbjörn »

Det här var fantastiskt fint, och fotat från Sverige också! Jag trodde faktiskt inte att det skulle gå att få ett vettigt resultat härifrån på det här området och jag håller med om att det här är väldigt vackert.

Härligt fångat :good:

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by Peter R »

Fantastiskt resultat. Du har just sparat in på en resa till sydligare breddgrader :D

/*Peter R
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by Jonas »

Jag är mållös och bara avundsjuk ...

Nå, nu släppte det! ;)

En fantastisk bild på ett av himlens vackraste objekt! :good:
Jag skulle vilja gå så långt att jag tycker du sänder den till APOD. Jag tror de skulle vara mycket intresserade av att se en bild på objektet/objekten i sådan kvalitet - fotograferat så långt norrut. 8)

Måste förbereda mig för nästa år!

Stort grattis till en fantastisk bild Jörgen! :good: :good:

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by ThomasK »

Ser ut som Antares fattat eld och skickar ut tjock, svart rök i rymden. Mycket fin bild.
Thomas Karlsson
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by Lazze »

Underbart vackert. En riktig vägghängare.

/Lasse
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

fantastisk!! grymt bra

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by ragge »

Bara att gratulera till en kanon-bild. Hatten av !

Ragnar
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by micke187 »

Kanonbild! Otroligt bra resultat när den står såpass lågt på himlen :-)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack för alla positiva kommentarer :D @Torbjörn @Peter R @Jonas @ThomasK @Lazze @Robert Habolin @ragge @micke187

Jag tänkte att jag ska komplettera då jag har en bild till tagen under denna med marken, så kanske man ramar in bilden mer när man får relationen till marken. Vem vet, man kanske även skulle skicka vidare den och se vilken mottagande den får.

Hur som otroligt spännande objekt och område.

Med lite tur får jag ihop denna med den andra bilden Lagunen om jag lyckas fota området med Dark horse/pipe nebula inatt.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by MartinS »

Wow, riktigt fint fångat! Kan inte fatta hur du lyckats så bra så lågt på himlen.

Var ut i fredags för att ta tillvara på det sista och riktade kameran mot Rho men fick ingen nebulosit alls i de exponeringarna. Har varit mycket dimma/dis de senaste veckorna här på västkusten och så även i fredags.

Hur som helst, grymt jobbat. Ser fram mot nya bilder när säsongen drar igång på nytt.

/Martin
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: M4 Antares mfl Rho Ophiuchi - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

MartinS wrote:Wow, riktigt fint fångat! Kan inte fatta hur du lyckats så bra så lågt på himlen.

Var ut i fredags för att ta tillvara på det sista och riktade kameran mot Rho men fick ingen nebulosit alls i de exponeringarna. Har varit mycket dimma/dis de senaste veckorna här på västkusten och så även i fredags.

Hur som helst, grymt jobbat. Ser fram mot nya bilder när säsongen drar igång på nytt.

/Martin
Tack så mycket Martin! Jag får tacka för inspirationen från din bild.

Jag är själv positivt överraskad hur väl det gick att fånga den. Denna och Lagunen har jag tidigare knapot funderat på pga deras låga position. Suget har funnits men inget seriöst.

Men det gäller att pricka rätt natt och det gick åt många försök innan och efter när denna bild togs, för att få en natt med tillräcklig klart nere vid horisonten. Och även om denna natt den 19e inte var optimal uppåt sett, med lägre SQM, så var det riktigt bra ut över Östersjön.

Nästa år ska jag på det lite tidigare i mars när det är kallare i luften och man kan få riktig klart ner till horisonten och Antares/Rho/Lagunen ligger bara ngn 10dels grad lägre på himlen.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”