Månen - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Månen - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering: 1/10 s ISO 100
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: Sony A6000
Kommentar: Jag tog den här bilden av Månen här utanför förut innan dimman rullade in över Stenungsund. Jag använde en f/6.3 fokalreducerare på C8:an, exponerade 1/10 s med ISO 100. Bilden är lite lätt bearbetad i GIMP där jag ökade ljusstyrka och kontrast en aning och skärpte bilden försiktigt med oskarp mask.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Månen - Torbjörn Holmqvist

Post by ragge »

Tjusigt ! Det verkar ha varit bra förhållanden, skaplig seeing antar jag med såpass tydliga detaljer trots att det bara är en enda exponering. Vore kul att se hur det blir om du filmar en sekvens med den kameran och stackar bilderna.

Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Fin bild på månen och du verkar ha förvånansvärt plant bildfält i din C8. Jag har alltid varit tvungen att ta minst 3 bilder och stitcha ihop med den här teleskoptypen för att få bra skärpa över hela månytan.
Jag gillar speciellt dina pärlband av solbelysta bergstoppar vid båda polerna :good:

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Månen - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ ragge Tackar! Jo seeingen verkade fin igår, jag obsade månen visuellt också och det så stabilt ut.

@ Peter R Jag använde en f/6.3 Fokalreducerare/korrektor för att få till en lämplig förstoring. Det kanske är den som har fixat till bildfältet?
Bergstoppar som "hänger i rymden" ser häftigt ut tycker jag med :D

/Torbjörn
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Månen - Torbjörn Holmqvist

Post by Tannerswe »

Riktigt elegant fångat och processat!

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”