Jupiter och Europa - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter och Europa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter och Europa
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: ASI 120MC-S
Kommentar: I natt fungerade utrustningen bättre och trotts svår turbulens kunde jag fånga flera sekvenser när Europas skugga dök upp på Jupiters rand.
Jupiter befann sig på 13 graders höjd och jag använde en ADC för att neutralisera färgbrytningarna.
Jag packade ihop lite innan kl. 4 inatt efter att ha tittat på Saturnus och Mars som precis hade kommit över horisonten.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Jupiter och Europa - Peter Rosén

Post by blomma »

Oj oj, vilken härlig bild, gäller väl att ha koll på tiden för att fånga denna sekvens. Hur länge ungefär ser du månen i detta läge.
Kan du berätta lite om hur många bilder, stackning, program mm
Peter
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter och Europa - Peter Rosén

Post by Peter R »

oaCapture-20180411-Stack.gif
oaCapture-20180411-Stack.gif (754.86 KiB) Viewed 3100 times
Oj oj, vilken härlig bild, gäller väl att ha koll på tiden för att fånga denna sekvens. Hur länge ungefär ser du månen i detta läge.
Kan du berätta lite om hur många bilder, stackning, program mm
Peter
Tack :D
Animationen här ovan består av 7 sekvenser tagna mellan 03:12 och 03:27 i natt så det visar förloppet under 15 minuter så det går ganska fort.
Varje sekvens består av mellan 1.200 och 2.400 frames. Det var mycket turbulens så jag experimenterade med olika exponeringstider och gain men de är alla tagna under 120 sekunder.
Jag är Mac användare så jag kör min capture med oaCapture som Stoffe tipsade mig om, stackningen gör jag i AstroIIDC, ett program för Mac som jag har haft i många år men som har lagts ner, och slutbehandlingen gör jag i Photoshop.

Jag har nu orienterat bilderna så att syd är uppåt

/*Peter R
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Jupiter och Europa - Peter Rosén

Post by Robert Habolin »

grymt coolt! gillar dina animationer.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter och Europa - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Riktigt trevligt att se lite fotomaterial av svårfångade Jupiter. Du har lyckats riktigt fint med tanke på hur lågt Jupiter står på himlen. Din ADC verkar hjälpa till också :good:

/Torbjörn
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter och Europa - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Grattis Peter till en imponerande fin bild och animation av Jupiter. Väldigt bra gjort med tanke på hur illa Jupiter står till nu. Jag gillar också att Europa visar en så uppenbar skiva -som en liten planet vid Jupiter! Kul att se och att du delar med dig av dina fina resultat.

Magnus A.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter och Europa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tackar :D
Riktigt trevligt att se lite fotomaterial av svårfångade Jupiter. Du har lyckats riktigt fint med tanke på hur lågt Jupiter står på himlen. Din ADC verkar hjälpa till också :good:
Ja, den gör enorm nytta vid dessa låga altituder. Man kan alltid justera passningen mellan R, G och B i efterjusteringen men atmosfärens refraktion agerar också inom varje färgs spektralområde och då tappar man skärpa om man inte använder en ADC.
Grattis Peter till en imponerande fin bild och animation av Jupiter. Väldigt bra gjort med tanke på hur illa Jupiter står till nu. Jag gillar också att Europa visar en så uppenbar skiva -som en liten planet vid Jupiter! Kul att se och att du delar med dig av dina fina resultat.

Magnus A.
Tack Magnus
Förhållandena var nog bättre än vad jag anade då för i fredags gick det inte att få fram någonting vettigt och det är jobbigt när man har offrat många timmars nattsömn.
Men jag kämpar på med planeterna, har svårt att förlika mig med tanken på att behöva vänta i 3-4 år innan det börjar vända.
I höst kommer både Uranus och Neptunus att bli tillgängliga på kvällen

/*Peter R

Return to “Bilder”