Väldigt fint, Peter. Gillar denna "widefield" av Jupiter. Bälten och övriga detaljer fint synliga på planeten samt alla de fyra Gallileiska månarna

Vi kan väl säga välkommen tillbaka Jupiter även om besöket blir sorgligt kortvarigt och skyggt.
Tack Magnus. Ja säsongen har precis börjat men kommer inte att vara lång i år. Kommande vecka verkar dock ge fina tillfällen både för Stockholm och Gotland.
Riktigt fint

Väldigt troget vad man kan se i ett teleskop också och med tanke på att det är 38 stackade frames så blev det jättebra.
Det är inte lätt att fota Jupiter nu, planeten såg bedrövlig ut i torsdags när jag satt och obsade. Misstänker nästan att jag hade en jetström över mig.
/Torbjörn
Tack Torbjörn, det är som det brukar vara att man får hoppas på att rätt förhållanden infinner sig. Jupiter står lågt så jag hade satt på min ADC och den justerade färgerna perfekt. Turbulensen växlade och var väldigt bra under några minuter av totalt 1,5 timmars observation. Men tyvärr så hade jag strul med captureprogrammet som jag beskrev.
Kul att du fått en bra widefieldbild av Jupiter och dess månar! Det är bra jobbat av dig att vara vaken den tiden på dygnet som det går att fota Jupiter.
Ang OaCapture, version 1.4 är senaste versionen. Kanske är den bugg du nämner borttrollad i den senaste versionen?
https://www.openastroproject.org/downloads/
Tack för tipset Stoffe. Jag laddade ner senaste versionen men funkar tyvärr inte heller. Något blev korrupt eller hoppade ur när jag testade att filma med oaCapture och ASI-1600 för några månader sedan.
Förresten så såg jag nu att Firecapture är släppt för MacOS, det vore en fantastisk uppgradering från OaCapture
Jag testade betan för ett tag sedan men fick den inte att funka på Mac. Ska försöka igen men är inte särskilt duktig på den här typen av felsökning och fix
Snyggt.
Är det som visas på bilden det utsnittet man får med asi120 på 4000mm?
Funderar själv lite på att försöka fota Jupiter och har en liknande kamera(fast monokrom).
Tack. Nej, långt därifrån. Efter att ha fångat Jupiter fotograferade jag månarna på separata sekvenser. Tog även några bilder med ASI-1600 och där ryms alla månarna på en och samma bild så jag kunde använda den som mall för att placera månarna korrekt i förhållande till planeten.
Här ser du utsnittet med ASI-120 vid 4.000 mm i full skala.

- Jupiter_OMC200_20180407023106-3.jpg (50.26 KiB) Visad 3027 gånger
Om du fotograferar med monokamera så kan du minska effekten av turbulensen om du använder ett rött eller ir-filter.
/*Peter R