Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Isvulkaner Vintergatan
Exponering: f2.2, ISO 6400, 6*5s Panorama
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Sigma 50mm f1.4 ART
Kamera: Sony a7R II Baader mod
Kommentar: Denna vinter har skapat ett massivt istäcke längs med den sydöstra kusten på Öland.

Och på flera ställen från Triberga, Mellby och ner till Gräsgård har det bildats läckra isvulkaner. De uppstår genom att vatten pressas upp genom sprickor och hål i isen, och sakta men säkert byggs dessa vulkaner upp. Den stora i bilden är ca 4m hög.

I bakgrunden syns Segerstads fyr som kastar ett sken ut över Östersjön med Vintergatan över och detta är nog den bästa detalj och färgnivå jag lyckats få av Rho området.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by hansg »

Suverän bild !!
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

11/10.


fasen magiskt. otroligt komposition, processing, motiv.. allt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Peter R »

Grattis, fantastiska vinterlandskap du lägger upp.
Jag trodde inte det gick att få med så mycket detaljer i Rho Ophiuchi-området från Sverige med färger och allt, t.o.m. bättre än i din senaste bild från Teide :good:

/*Peter R
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

hansg wrote:Suverän bild !!
Tack så mycket Hans!
Robert Habolin wrote:11/10.


fasen magiskt. otroligt komposition, processing, motiv.. allt.
Överfull pott, det tackar man för :D
Peter R wrote:Grattis, fantastiska vinterlandskap du lägger upp.
Jag trodde inte det gick att få med så mycket detaljer i Rho Ophiuchi-området från Sverige med färger och allt, t.o.m. bättre än i din senaste bild från Teide :good:

/*Peter R
Tack så mycket Peter!

Ja Rho-området är väldigt spännande och en utmaning från Öland som jag länge varit nyfiken på och vad man kan göra men aldrig riktigt fått till.

På mina senare bilder jag jag sett att det finns en hel del av den gula nebolusiteten runt Antares (IC4606?) och rätt bra med röda nebulositet i områdena runt omkring. Men samtidigt verkar jag till viss del redigerat bort mig på de bilderna då tex Zeta Ophiuchi nebulosan är helt färglöst och den brukar komma fram rätt bra under bra kvällar.

Från Teide tror jag inte att jag haft med hela Rho området på någon bild än om jag minns rätt. Tyvärr var det bara första natten som var rätt ok när jag var där, sen kom Caliman med besked. Och första natten så körde jag huvudsakligen med min omoddade kamera. Men vid en snabbtitt så ser det ut att finnas lite hopp för Rho på de bilderna även om de inte är optimala.

Teoretiskt är det 14 bra dagar kvar på säsongen så något tillfälle till borde det allt bjudas på så man kan testa och gå på det lite hårdare :D
Och nästa gång får allt monteringen följa med ut och 135mm. Det vore kul att jämföra vad man kan få till härifrån och om man sen jämför det med den fantastiska bild MartinS nyligen la ut från La Palma.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Peter R »

Från Teide tror jag inte att jag haft med hela Rho området på någon bild än om jag minns rätt.
Nej, du har rätt, Rho befinner sig precis under bergväggen på din bild från Teide. Jag tittade på flera av dina och Martin Svenssons bilder över lunchen så jag råkade "snubbla".
Men på övriga delar av Vintergatan verkar du ha fått bättre färger och minst lika bra signal som på bilderna från Teide vilket är mycket positivt och ganska anmärkningsvärt. Nu tror jag att det blev rätt :geek:

/*Peter R
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by micke187 »

Väldigt vackert! :good: Trodde inte man kunde nå Rho Ophiuchi alls från Sverige men det kan man tydligen fast med liten marginal. Antar detta är det högsta den kommer upp i våra breddgrader?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Peter R wrote:
Från Teide tror jag inte att jag haft med hela Rho området på någon bild än om jag minns rätt.
Nej, du har rätt, Rho befinner sig precis under bergväggen på din bild från Teide. Jag tittade på flera av dina och Martin Svenssons bilder över lunchen så jag råkade "snubbla".
Men på övriga delar av Vintergatan verkar du ha fått bättre färger och minst lika bra signal som på bilderna från Teide vilket är mycket positivt och ganska anmärkningsvärt. Nu tror jag att det blev rätt :geek:

/*Peter R
:D

Det är bra förutsättningar nu och våren är klart den bästa tiden på året från Öland. Dels så skjuter man ut över Östersjön och det är möjligen Gotland då som kommer i skottlinjen om man är på de norra delarna, eller så plockar man upp Gansk/Gdynia lite svagt från de södra delarna. SQM för denna kväll var "bara" 21.84 och denna plats ska kunna närma sig 22 med rätt förutsättningar och mindre spillljus från fastlandet.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

micke187 wrote:Väldigt vackert! :good: Trodde inte man kunde nå Rho Ophiuchi alls från Sverige men det kan man tydligen fast med liten marginal. Antar detta är det högsta den kommer upp i våra breddgrader?
Tack Micke! :D

Jodå Rho tittar allt upp lite grand över kanten även i Sverige. Jag brukar ha Lagunnebulosan som referens och den ligger under mars/april ca 5 grader över horisonten och är det bästa vi ser av den från södra Öland. Rho ligger sen ca 2 grader högre än det.

Skulle man ta sig ner till södra delarna av Skåne så kan man få upp den en 0,5 grad till på himlen :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by MartinS »

Mycket stiligt Jörgen! Välkomponerad med intressant och fin förgrund. Kul att du lyckades med Rho, t.o.m de röda området väldigt lågt på horisonten. Sen är jag även förbryllad hur du kan få en sådan brusfri bild med bara 5s slutartid. Antar att man tjänar lite i SNR på att skala ner bilden?

Hoppas du kommer får en sista chans med en 135:an nu då! Ska bli riktigt kul att se hur om det går från Sverige. Misstänker att jag själv inte kommer hinna få chansen innan det är för sent.

Kan man vinna på att ha något typ av filter när man är såhär lågt på horisonten tror du?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Otroligt imponerande, som vanligt! :)
Du får inte lägga ut sånt här när jag mer eller mindre avslutat astrosäsongen för i år... jag blir alldeles för sugen på att ge mig ut under de kommande veckorna :D
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

MartinS wrote:Mycket stiligt Jörgen! Välkomponerad med intressant och fin förgrund. Kul att du lyckades med Rho, t.o.m de röda området väldigt lågt på horisonten. Sen är jag även förbryllad hur du kan få en sådan brusfri bild med bara 5s slutartid. Antar att man tjänar lite i SNR på att skala ner bilden?

Hoppas du kommer får en sista chans med en 135:an nu då! Ska bli riktigt kul att se hur om det går från Sverige. Misstänker att jag själv inte kommer hinna få chansen innan det är för sent.

Kan man vinna på att ha något typ av filter när man är såhär lågt på horisonten tror du?
Tack Martin!

Brus kan ibland vara ett gissel och ofta låter jag en del brus vara kvar i de mörka delarna för att de inte ska vara helt livlösa. Med denna bild körde jag en rätt hård brusreducering men tycker det fungerade ok.

Visst får man en "brusreducering" när man drar ner bilden från sina +24000px som originalet är till de 1600px som visas här :D det är väl enda fördelen med alla mpx i a7rii [emoji14]

Sen den andra saken som hjälper till är att bilden är stackad, 6*5s. Tror jag skrev det i bildinfon.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Martin F wrote:Otroligt imponerande, som vanligt! :)
Du får inte lägga ut sånt här när jag mer eller mindre avslutat astrosäsongen för i år... jag blir alldeles för sugen på att ge mig ut under de kommande veckorna :D
Tack Martin!
Haha men att lägga ner säsongen när det är det bästa 14 dagarna som är på ingång... hur tänkte du nu ;)

Den 7e körs det igen med månuppgång mitt i kärnan innan den lämnar oss ifred från den 9e :D

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Lazze »

Spännande och kontrastfull bild mellan karga naturfenomen och färgrika himlafenomen.
Helt enkelt jättsnyggt :good:

/Lasse
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: RE: Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by MartinS »

Tannerswe wrote:Tack Martin!

Brus kan ibland vara ett gissel och ofta låter jag en del brus vara kvar i de mörka delarna för att de inte ska vara helt livlösa. Med denna bild körde jag en rätt hård brusreducering men tycker det fungerade ok.

Visst får man en "brusreducering" när man drar ner bilden från sina +24000px som originalet är till de 1600px som visas här :D det är väl enda fördelen med alla mpx i a7rii [emoji14]

Sen den andra saken som hjälper till är att bilden är stackad, 6*5s. Tror jag skrev det i bildinfon.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Ok, tror jag missförstod infon lite. Tänkte att du har använt 6 bilder (paneler) för att skapa en panoramabild. Antar att du stitchat ihop flera stackar då? Hur mycket överlappning brukar du ha när du ta Panoraman?

Antar att din kamera dessutom ger bra resultat även vid höga isotal, till skillnad från min gamla trötta 650D. :D Hur som helst, toppenbild och hoppas du lyckas kräma ut något av säsongens sista dagar.