Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

MartinS wrote:
Tannerswe wrote:Tack Martin!

Brus kan ibland vara ett gissel och ofta låter jag en del brus vara kvar i de mörka delarna för att de inte ska vara helt livlösa. Med denna bild körde jag en rätt hård brusreducering men tycker det fungerade ok.

Visst får man en "brusreducering" när man drar ner bilden från sina +24000px som originalet är till de 1600px som visas här :D det är väl enda fördelen med alla mpx i a7rii [emoji14]

Sen den andra saken som hjälper till är att bilden är stackad, 6*5s. Tror jag skrev det i bildinfon.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Ok, tror jag missförstod infon lite. Tänkte att du har använt 6 bilder (paneler) för att skapa en panoramabild. Antar att du stitchat ihop flera stackar då? Hur mycket överlappning brukar du ha när du ta Panoraman?

Antar att din kamera dessutom ger bra resultat även vid höga isotal, till skillnad från min gamla trötta 650D. :D Hur som helst, toppenbild och hoppas du lyckas kräma ut något av säsongens sista dagar.
Ja det är inte alltid lätt att skriva tydligt. Hursom, så är det är 2 rader om 5 bilder i varje som denna bild består av och sen är då varje delbild stackad från 6st 5s exponeringar :D

När det gäller brus så är Canon 6D och Sony A7RII som jag använder väldigt tacksamma och gör det hela så mycket lättare. Jag har en 600D och en 60D med men jämför man dem med 6D så är det gigantisk skillnad. Särskilt Sonyn är nästan löjligt bra och att köra ISO 12800 på den är inga problem alls.
Men det är samtidigt inte så dumt att köra på med en kamera som brusar lite mer än önskvärt, då man utvecklas grymt i sin bruhantering :D
Lazze wrote:Spännande och kontrastfull bild mellan karga naturfenomen och färgrika himlafenomen.
Helt enkelt jättsnyggt :good:

/Lasse
Tack för dem orden Lasse :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by gerard »

Makalös bild !
och för mig som amatörfotograf med en enkel Canon s95 kompaktkamera så är det ju helt obegripligt att fem sekunders expo kan räcka för att få fram galaxen så här tydligt. jag trodde man behövde minuter för detta. - och då rör sig ju hela himlen en bit, så man måste ha typ ett observatorium för att lyckas.
men din utrustning är förstås alldeles extra..

:good: mycket imponerad ! inte bara av tekniken, utan även av det estetiska. den lille fyren som man får syn på efter ett tag först är ju bara så koolt...
vänligen,
gerard
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Isvulkaner Vintergatan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack så mycket Gerald!

Exponeringstid är inte allt. Det är tex bländare f2.2 som är använt på objektivet som ger ett massiv öppning på ett 50mm objektiv och man samlar "massor" med ljus under dessa 5s, Sen är Sony a7RII väldigt tacksam att jobba med då det är extremt snäll när det gäller brus och det går nog inte helt jämföra vad man kan få ut jämfört med en kompaktkamera.

Men man får inte förglömma kvalitén på himlen som spelar minst lika stor roll. Många platser på Öland ligger i den mörkaste kategorin av mörker och klassas som Bortle 1 och med SQM-värden >21,8 under rätt förhållanden.

Sen lite handpåläggning på det så blir det rätt bra :P

Ja Segerstadsfyr är en trevligt detalj i bilden och hade gärna fått ligga lite närmare så den hade varit lite större. Men men, man kan inte få allt.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto