Månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: ASI 120MC-S
Kommentar: Datan här ovan stämmer inte vare sig för kamera eller teleskop eftersom jag har båda på lån.
Kamera: ASI 1600 M, Teleskop: OMC200 Mak från Orion Optics UK.

Fotograferad vid 4.000 mm i primärfokus

Detta är en singel shot då jag inte har stöd för att filma och stacka med denna kamera.
Det blåste och var väldigt turbulent men blev ändå ganska ok.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Månen - Peter Rosén

Post by gost »

Kul Peter att få se en bild från den tuben. Ser fram emot att få se en stackad bild, det ser onekligen väldigt lovande ut :good:
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Månen - Peter Rosén

Post by staffastro »

Jag är bara så fyrkantig att jag vill ha en första kvarterets måne på rätt håll med norr uppåt...
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Kul Peter att få se en bild från den tuben. Ser fram emot att få se en stackad bild, det ser onekligen väldigt lovande ut :good:
Tack Göran,
Ja, det kan säkert bli hur bra som helst, nästa gång ska jag använda min DMK planetkamera. Det fina med det här teleskopet är att det verkar fungera perfekt med Celestron 0,63-reducerare och då kommer jag ner på 2.520 mm fokalavstånd och f/12,6.

Det verkar som om den fina spegeln (lambda/10, strehl 0,995) kan återge fina detaljer även under extrem turbulens. Nu var det förvisso inte små krusningar utan stora böljande vågor och det kan säkert göra skillnad.

Jag testade tuben även med 2,5x PowerMate för 10.000 mm fokalavstånd, f/50 och så här såg det ut. Trotts det så tecknas extremt fina detaljer mellan böljorna:
Moon-180325.gif
Jag är bara så fyrkantig att jag vill ha en första kvarterets måne på rätt håll med norr uppåt...
Jo, jag vet, den här frågan har kommit upp med jämna mellanrum under åren. Problemet är väl att månen är det enda astronomiska objekt som vi har ett förhållande till både utan optiska tillbehör samt med kikare, båda ger en rättvänd bild och med teleskop där det kan vara både spegelvänt och upp-och-ner.
Så vad är det som gäller? Ingen vet så allt är väl ok. Jag är själv inte konsekvent utan gillar att lägga upp Clavius med syd uppåt och Aristarchus med norr uppåt :S

Return to “Bilder”