M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Bilder från galleriet
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by blomma »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 19x90sek
Fotograf: Peter Anderson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: EOS 60D
Kommentar: Laddar upp en bild på galleriet för att få lite råd, ser att jag får ingen lyster på mina bilder, vet inte om det beror på för lite exp, tid. Kör oguidat då jag inte får min montering att funka med PHD2.
Använder PS och DSS. Någon som kan tipsa om bra Youtube film eller sida att lära sig mer, finns ju massor.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by Martin F »

Jag ska ta en titt på bilden från datorn sen men jag gissar att du har alldeles för lite exponering.

Jag tycker att Doug German har bra tutorials på Youtube.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by Martin F »

Det ser ut som att du har problem både med trackingen och med fokuseringen. Då brukar det bli svårt att få till det riktigt bra. Så mer exponering och bättre fokus behövs :)
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by micke187 »

Varför vill inte phd2 funka på din montering då? Och kör du med st4 porten eller genom eqmod kabel?
Kan ju se ifall vi kan hjälpa dig att få igång det:)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by kribba »

astrobackyard.com ( filmerna är på youtube ) är en av mina favoriter om du vill ha lättsam information. Annars finns "Cloudy Nights" forum
om du vill gräva ner dig ordentligt (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by Lazze »

Jag körde din bild i CCD Inspector och den visar att kollimeringen inte är korrekt. Ser ut som att du har sweet spot en bit nedanför centrum och aningen åt höger.
Sen visar analysen på tilt men som Martin skrev så är det säkert trackingen som inte mäktar med utan guidning. 2m brännvidd oguidat med en SCT är riktigt svårt, även med en högklassig montering.
Vad har du för montering?

/Lasse
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by blomma »

Ok, tack för alla råd. Har en 10 år gammal montering Advanced GT tror jag den heter, känns inte helt fräsch. Kör sedan med en loadstar x2 som guide kamera genom celestron 600 mm refraktor. PHD2 körs genom porten på undersidan av handkontrollen vet inte vad den kallas. Funkar 30-40 sek, sedan failar PHD ut, står något på skärmen som jag inte kommer ihåg nu, kollar det till nästa gång jag är ute. Känner att jag startat mitt astrofotande lite för avancerat med den kunskap o utrustning jag har. Är ju så fantastisk facinerande och lätt att nörda ner sig i.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by micke187 »

Testa nästa gång att stänga av strömsparläget till usbportarna i Windows. Har hört att det kan ställa till ibland. Annars kan det vara glapp i kablar nånstans så testa med en ny kabel om det kan bli bättre.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by Martin F »

Jag hade problem med PHD, liknande de du beskriver. Hjälpte att byta USB-kabel.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by Lazze »

Jag hade en Advanced GT för ca 10 år sen. Vad har du för kabel mellan dator och montering? Jag har för mig att jag behövde en liten dosa emellan som omvandlade signalen men minnet sviktar lite.

I mitt fall försökte jag guida en SCT 9,25:a som väger 3 kg mer än ditt teleskop och det var för tungt så dec ramlade iväg varannan minut. Det fungerade
för honom jag sålde det till och som använde en lättare refraktor. Men PHD bangade aldrig ur helt för mig, den hittade rätt igen men bilderna blev därefter.
Det jag kan tänka mig om det inte är elektronikfel är att något sitter löst, guideteleskopet måste sitta riktigt tajt. Eller om det blivit något vajsing med polinställningen. Händer lätt om man råkar stöta till stativet.

/Lasse
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by blomma »

Ok, tror jag skall kolla kablarna nästa gång, vet att den är ganska lång kanske signalen blir sämre då.
Har polmaster kamera så jag borde få en bra polinställning.
Tror att jag byter upp mig i montering till hösten, kanske blir det en cgx.
Tack för alla svar så länge, är ju perfekt det här med så många kunniga o hjälpsamma.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by micke187 »

När det gäller usb kablar så är det bra att ha dom kortare än 5 meter längre än det behövs det en boost mellan så då är en aktiv kabel som behövs. och på usb 3.0 än kortare så om du har längre än det kan det va bra att korta ner om du kan eller ha en aktiv kabel. Som sagt ju längre kablar ju sämre blir signalen.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Peter Anderson

Post by Martin F »

Inte bara längden, utevistelse i minusgrader kan sätta sina spår också. Min kabel funkade bra i 3 år, sen började den strula.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Return to “Bilder”