M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Bilder från galleriet
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet
Exponering: 113x60s
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Samyang 135mm f2 /Star adventurer
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: En till bild från La Palma. Har minst 1,5 h till på denna från en annan dag men lite osäker på hur jag ska stacka. Tycker det var riktigt klurigt med så mycket stjärnor. Kanske ger den ett försök till vid senare tillfälle, ska försöka vara lite mer noggrann med maskningen då.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by MartinS »

Matade in fel Teleskop och montering, ska vara Samyang 135, f2.4 med Star adventurer. Hittar inte hur jag ändrar när jag väl har lagt upp bilden, kanske inte går eller är jag helt tappad? :D
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by Ginge »

Utrolig fint bilde, Martin! Gratulerer. Må være en utfordring å prosessere med så masse og så små stjerner.

mvh Ginge
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by Martin F »

Jädrar vilken fin bild!! Hatten av!
Detta är mitt absoluta favoritområde på himlen och tyvärr går den ju inte att fota här hemifrån.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ginge, Martin, man tackar! Väldigt tacksamt med data från 2100 m höjd och minimalt med ljusföroreningar. Såg ny i efterhand när jag kollat på lite andra skärmar att jag dragit lite väl mycket i färgerna. Tycker denna blev lite mer naturlig.
Attachments
Antares 3.jpg
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by Ginge »

Enig, nå ble ble enda bedre. Har hatt samme opplevelsen og har begynt å sjekke på tre forskjellig skjermer.

G
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by kribba »

Världsklass! Gissar att vi inte kan nå denna från Sverige, precis som örnnebulosan är svår?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by Torbjörn »

Jättefin bild, verkligen :good: Man kan se Antares och M4 från Sverige men det är nog svårt att fota nebulositeten i området, och om man skulle lyckas göra det så ser det säkert inte ut så här...

Verkligen fint fångat!

/Torbjörn
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by hbar »

Fantastisk bild Martin. Jag var själv uppe på Roque för ett år sen med gotomontering men var så betagen av stjärnhimmeln o alla objekt så det blev inte mycket tid över till foto.

Jag längtar naturligtvis tillbaka speciellt när man ser dina bilder. Jag stod vid Mirador de Los Andernes, var stod du?

/Håkan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by Jonas »

Martin!

Jag blir otroligt Avundsjuk! ;)

Detta är mitt absoluta drömobjekt och du har lyckats få till en bild i världsklass!

Under en roadtrip i USA 2015, fotograferade jag området från två olika nationalparker med en, som jag trodde, vettig glugg. Inga av bilderna närmar sig tillnärmelsevis din bild!

Jag får väl försöka få till en (dedikerad?) resa till ett sydligt resmål med objektiv som presterar bättre!

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tack för de fina orden! Ska försöka lägga till de 90 min data jag har från en annan natt och hoppas det ger lite extra. :) Har aldrig lyckats få ihop så mycket data på ett objekt så ska bli mycket intressant.

Håkan jag stod här för att vara väldigt precis :)
https://goo.gl/maps/9P9D9b125AJ2" onclick="window.open(this.href);return false;
Var ett av få ställen som gick att stå på pga vinden, försökte med området du var eftersom det är riktigt fint men blåste för kraftigt för foto. Men vilket otroligt ställe, inte bara slagen av stjärnhimlen utan även naturen!

Jonas,

Kan varmt rekommendera både en dedikerad resa dit och den glugg jag fotat med. Den presterar felfritt (KA/Koma) vid 2.8 och mycket bra vid 2.5. Det extra ljuset gör otroligt mycket har jag märkt . Kommer snart processa fler objekt som förhoppningsvis håller samma kvalitet. :)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by Tannerswe »

RIktigt snyggt fångat Martin!

Ett objekt som jag skulle vilja fånga på liknande sätt :D Men den är ngt optimistisk kanske härifrån Sverige :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by hbar »

Blåsten o kylan är de stora utmaningarna där. Synd man inte får köra in på området o sitta i lä av de stora kupolerna. Man kan förmodligen ställa bilen o sätta sig i lä vid någon av byggnaderna nära bommen. Jag ville fånga Eta Carinae och jag tror inte det går att nå ända ner rakt i söder därifrån.

Här är vattentanken Håkan N brukar använda för att få lä men betongvägen dit är mycket brant så man behöver en bra bil
https://www.google.se/maps/dir//Puntago ... authuser=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Åker ev till Teneriffa i sommar när Mars ligger bra till. Högplatån på Teide (2000-2400m) är mycket vänligare o på sommaren behöver man inte frysa. Lite ljusföroreningar i olika riktningar men höjden o möjlighet till att välja platser som inte har föroreningar i objektets riktning gör att det ofta fungerar. Dessutom är det lätt för familjen att hitta egen underhållning på denna ö som i Ortavadalen på nordsidan nästan kommer upp i La Palma klass vad gäller naturen. Skulle jag köpa en bostad i solen så hade det blivit här.

Håller med dig om Samyang linsen. Hade 85/1.4 sen tidigare och köpte sen 135an som jag tycker är super även på 2.0. Fick även fatt i en beg 14/2.8 som jag inte hunnit testa. Hoppas även att dessa ska kunna prestera bra med en zwo 4:3 kamera som jag skall börja använda nu under våren.

/Håkan
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by MartinS »

Jörgen, hade varit riktigt trevligt med en mosaik för ett lite bredare fält.

Håkan, tack för tips. Den åker in i favoriterna. Jag fick också backa upp bilen och öppna bagagelucka så den skyddade även ovanifrån och då gick det ganska bra. Det kanske går att söka något tillstånd för att stå vid någon av byggnaderna får lite bättre skydd? Hade med mig kläder för en mindre polarexpedition men kylan var ändå lite besvärande efter många timmar. Kameran håller sig dock kall vilket är ett plus. :D

Eta Carinae har jag sett bilder på tidigare men visste inte att den var så stor på himlen, borde gå bra med 135 mm och APSC? Hade varit häftigt att fånga någon gång.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M4 Rho Ophiuchi-moln komplexet - Martin Svensson

Post by hbar »

Eta Carinae tyckte jag visuellt var närmst jämförbar med m42 i storlek o ljusstyrka men eftersom den bara låg 1 grad över horisonten så tappade den mycket i kontrast. M42 låg knivskarpt som en rovfågel o flame nebula såg verkligen ut som en flammande fackla visuellt så EC var rätt urvattnad i jämförelse. Chromatic dispersion i atmosfären är också jättestor så här lågt som du kan se på min bild av EC.

Vad du måste försöka ta nästa gång (om du inte fick med den) är Omega Centauri som är fantastisk att se visuellt och den kommer upp ca 13 grader över horisonten så den borde funka bra fotografiskt också.

/Håkan