M3 - Kribba

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

M3 - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: M3
Exponering: 200 x 20 sek
Fotograf: Kribba
Teleskop: William Optics ZenithStar 80mm
Kamera: Canon 1000D moddad
Kommentar: Efter att ha plåtat 2 dagar förra helgen kände jag mig först lite tveksam till ytterligare en kväll när även tisdagen var fin. Efter lite funderande beslöt jag mig för ett relativt enkelt objekt M3. Det var även målet för min allra första astro bild för rätt exakt 2 år sedan. Känns som den bilden då knyter ihop årets säsong på ett bra sätt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M3 - Kribba

Post by kribba »

Så här såg min allra första astrobild ut för 2 år sedan i april. Vill minnas ungefär 20 min total exponering, EQ3 montering, Canon 500D, Samyang 500mm spegeltele.
Attachments
m3forstabild.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M3 - Kribba

Post by ragge »

Vilken tur att du inte valde tv:n i stället för teleskopet. Nu har du fått tydliga bevis på framstegen du gjort och sådant är ju alltid kul.
Kanske att jag skulle ha gjort en aning brusreducering dock, och det finns ett litet stänk av grönstick i färgerna som är lätt att fixa. I övrigt jättefin bild !

Ragnar

Return to “Bilder”