Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sh2_155 Cave Nebula
Exponering: Ha:85*10min, L:50*5min, R:18*5min, G:16*5min, B:14*5min
Fotograf: Ginge Anvik
Teleskop: Takahashi Epsilon-180ED
Kamera: QSI 583WSG
Kommentar: Her er det som antakelig siste bilde for sesongen. Nå som vi har runda vårjevndøgn og nettene blir lysere skal det mye til å få tid til så veldig mye mer. Men dette er altså Cave Nebula i stjernebildet Cepheus. Fra nerdebua i skogen ligger denne nå for tida rett mot Oslo, noe som betyr at himmelen der er litt lysere. Bøter litt på dette ved å samle 22 timer og 20 minutter eksponering i løpet av fire netter (var heldig med været denne gang). Cave Nebula ligger badet i en diger, diffus tåke som har det klingende navnet Sharpless 155 og i ramma er det mye snacks: ioniserende hydrogentåke (eller ironiserende, som jeg kom i skade for å skrive et sted sist), lyseblå refleksjonståke (som ikke lyser av seg sjøl men reflekterer blått stjernelys), bok-globuler (de svarte dottene som stenger for lyset bak), supernovarester (har jeg lest det skal være her, - har ikke funnet dem enda. Si fra om noen ser dem) og et kult Herbig-Haro objekt, HH168 (den ildrøde dingsen nederst midt på). HH-objekter er helt ferske stjerner som fremdeles har en snurrende skive med materie rundt seg. En skive som denne ble jorda laget av da sola var ung. Nerd ut for denne gang, antakeligvis. Kommer tilbake etter sommeren!

Tekniske spesifikasjoner finnes her: https://flic.kr/p/243qeS6" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Robert Habolin »

Väldigt bra Ginge! Kanske hade jag använt lite mer noise reduction eller mindre stretch, på den stora bilden så är det en aning noisey. men annars toppklass! och väldigt fina stjärnor / färger

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Bengt »

Personligen tycker jag det är en av de bästa bilderna jag sett här på bra länge . Kanske just för den inte är saboterad med en massa noicefilter utsuddning av detaljer som många gör alldeles på tok för mycket. Till och med de riktigt små stjärnorna finns kvar intakta. Inga utsmetade nebulosa detaljer. Svärtan och färgerna perfekt balanserade . Ser riktigt naturliga ut .Så jag håller inte alls med föregående inlägg. Du är en som verkligen kan processa bilder på rätt sätt.APOD klass!
Verkligen skarp optik i denna astrograf.

Bengt


http://www.astropixlar.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Tusen takk, Robert og Bengt!
Jeg heller nok mer og mer mot å bruke så lite støyreduksjon som mulig fordi jeg føler bildet taper seg på det. Samler heller flere sub-eksponeringer når det er mulig. Men jeg tester alltid støyreduksjon for å se om bildet blir bedre, her brukte jeg til eksempel tre-fire timer på å teste diverse innstillinger med MultiscaleMedianTransform (bruker kun Pixinsight, så alle prosesser jeg refererer til finnes der). Først en ganske aggressiv variant bak en luminansmaske, så gradvis nedover til jeg endte opp med kun threshold 1 på layer 2, noe som er nærmest umerkelig men som rydder bittelitt i det nest fineste laget med brus og var det eneste jeg syntes gjorde noe annet enn å ødelegge. Det er det eneste jeg gjorde på luminans, på chrominance, derimot, har jeg støyredusert ganske kraftig også bak en maske som beskyttet fargene i de aller minste stjernene. Denne type støyreduksjon føler jeg virkelig har noe for seg da all skarphet bevares samtidig som man blir kvitt en del fargestøy.

Det er en interessant diskusjon og en prosesseringsgrep jeg alltid vurderer, men bruker nok mindre og mindre av det.

Takk for innspill!
Mvh Ginge
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Bengt »

Jag håller med dig Ginge med 100 procent. Kompensera mot brus är alltid längre exponering bättre metod.
Lite synd när bra skarpa grundbilder ibland mer slutar i att se ut som en enda färgröra. Kanske ett av de vanligast fel man idag ser på bilder att man överutnyttjar dessa filter.

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Lazze »

Jättefin bild Ginge. Jag är också en som håller på att man ska använda minimalt eller ingen brusreducering eftersom bruset inte stör mig alls. Tycker faktiskt det ser naturligare ut än med helt utslätade bakgrunder.
Trevligt med all infon också. Det ger lite mer när man ser på bilden.

/Lasse
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Takk og takk! Her er litt mer info:

Prosesseringen tok lengre tid enn normalt denne gang siden jeg gjennomprosseserte tre ganger før jeg kom fram til noe jeg følte var presentabelt. Fokuserte mye på valg av beste integreringsalgoritmer for de forskjellige filtergruppene. Det samt nøye inspeksjon for å finne rett referanse-eksponering for LocalNormalization-prossessen i PI viste seg å gi dramatisk forskjellige resultat. Vel verd å forske litt på, selv om det tar lang tid. Brukte også SubframeSelection scriptet for å vekte de forskjellige eksponeringene i forhold til eksentrisitet, signal-til-støy og FWHM og testet dette mot den automatiske støyevalueringen. Resultatet var ganske entydig til fordel for scriptet.

Har brukt 2 pixlers dither mellom eksponeringene og oppskalert bildet 2 ganger med DrizzleIntegration som jeg synes fungerer fint med min kombinasjon av kamera og teleskop. Det er vil ikke noe som er en fordel for alle teleskop/kamera-kombinasjoner, men i midt tilfelle gjør det at stjernene ikke lenger virker pixelert. Drizzle er ren magi, jeg skjønner ingenting av det, men det funker som f*

mvh Ginge
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Martin F »

Fantastiskt fin bild! Jag håller med om att lite brus inte alls stör bilden. Jag har själv varit för hårdhänt med brusreducering tidigare men börjar bli lite försiktigare med det :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Takk så mye, Martin!

Ginge
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Robert Habolin »

Självklart ska man inte använda noise reduction så det syns... :)

Då blir det ju plastigt. men man kan köra det försiktigt i olika lager o på olika delar i bilden, alt stretcha lite mindre... eller samla mer data såklart.

men all data i världen kommer inte få bort allt noise. och där kan faktiskt lite reduction vara bra. men som sagt, man måste veta vad man gör och inte bara "slänga på det"

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Helt enig, Robert.

mvh Ginge
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by rudibr »

Utrolig godt billede, fantastisk dynamik og kontrast. Lige tilpas baggrund (efter min smag ;)).
Hvor kommer spiks fra? Er det ikke en refraktor du har anvendt?
/Rudi
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Tusen takk, Rudi. Epsilon 180ed er en reflektor så spikes får jeg enten jeg vil eller ikke :)

g
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by rudibr »

Aha. Jeg tænkte at “ED” pegede i retning af en refraktor ;) Selvom en 180mm jo så var en ordentlig basse.
/Rudi
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Sh2_155 Cave Nebula - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Hehehehe, hadde absolutt ikke hatt noe i mot en 180mm refraktor, nei.

Return to “Bilder”