Granatstjärnan - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Granatstjärnan - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: Granatstjärnan
Exponering:
Fotograf: ragge
Teleskop: TS triplet APO 107/700
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Här landar inte mycket ny data på hårddisken, så jag "gjorde ett omtag" med lite gammal data från 2015 i stället. Det blev en komposit av en wide field plus en lite längre brännvidd som fick bidra med finare detaljer.
- En gammal Tokina AT-X 250-500mm F5.6 @250mm & F8, iso 800 : 21x10 min med Hutech IDAS LPS-D1 clip-in filter
- TS APO 700mm F6.5, iso 800 : 26x10 min med 2" Astronomik CLS filter.

Granatstjärnan kallas den starkt gul-röda stjärnan till höger i bilden. Den är större än de flesta stjärnor, se den röda stjärnan i bild nr 6 här https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -sizes.jpg. Om man tänker sig Granatstjärnan med centrum där Solen befinner sig, då når dess periferi ända ut till mellan Jupiter och Saturnus. Och samtidigt rör den sig med c:a 80 km/sek relativt sin omgivning, ett riktigt monster mao.

Ja, och den röda blaffan till vänster om stjärnan, den känner väl de flesta igen ;-)

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Granatstjärnan - ragge

Post by Hans Bengtsson »

I SVO-diagrammet nedan ser vi att Granatstjärnan har avtagit en smula i ljusstyrka den senaste tiden.

mvh
Hans Bengtsson
Granatstjärnan.PNG
Granatstjärnan.PNG (21.6 KiB) Viewed 2700 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Granatstjärnan - ragge

Post by Peter R »

Väldigt spännande stjärna och fantastisk bild (som alltid) :good:
Du har alltså inte blandat in någon Ha i bilden?
Jag vill minnas att du använder Registar för att mixa ihop bilder tagna med olika teleskop/objektiv och att programmet korrigerar för distorsionerna. Vet du om det finns andra program som gör det lika bra?

/*Peter R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Granatstjärnan - ragge

Post by ragge »

Tack Peter.

Alltid kul när man hittar något "udda" i motivet man fotograferat, vare sig det var planerat från början eller inte. En monsterstjärna är ju inte fel...
Nix, ingen smalband här. Bara CLS ljusföroreningsfilter. Den här gamla Tokina'n levererar riktigt bra om man bländar ned den lite, men på 500mm är den nog lite softare, fast jag skall testa även det. Köpte den på Ebay från Japan för c:a 4000 kr. Enorm byggstabilitet. Så här ser den ut :
tokina.jpg
tokina.jpg (99.66 KiB) Viewed 2581 times
Ja sedan jag köpte Registar chansar jag inte längre med "Auto Align" i PS, som missar rätt ofta. Registar delar upp bilderna i r, g och b innan den alignar dem och precisionen är alltid 100 %. Kan inget om PixInsight men gissar att den är lika kompetent.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Granatstjärnan - ragge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Håller verkligen med de andra, du gör kul och spännade saker uppfinningsrikt.

Tokina AT-X var högprestanda grejor på den tiden och ger säkert bättre resultat än mycket nytt än idag. Jag hade en Pentax 135mm f/2.8 AT-X, blev riktigt skarpa bilder. Problemet var att adaptern mellan Pentax och Canon inte var riktigt stabil. Sålde den därav och köpte en Sigma 150 APO som också är riktigt bra, den är gjord för Canon redan från början så jag slipper adapterproblemet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”