Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Håller på med ett exempel och lite tilläggsinfo till föregående inlägg som kommer när det är klart.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by kribba »

Intressant teknik du hittat. Håller dom flesta lights att använda eller brukar du få slänga några om trackingen inte sitter?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Vad jag märkt tycks alla lights sitta där när inte vindpustar skakat till teleskopet. Tycker följningen går jämt och fint utan egentliga överraskningar, förutom vindpustar då.

Grafen i PHD2 håller sig mellan +/- 4", i vindstötar peakar den mellan +/-8".

Kör ett 50 mm objektiv på en ZWO ASI120 som guidekamera/st4-interface. Har testat (lite) med ett 100 mm objektiv, men märkte ingen skillnad i följningen vid det lilla testet.

För den här bilden med 33 stackade lights på 60 sekunder fick jag kassera kanske en 5-6 stycken och jag tror det var pga vind för alla. Gissningsvis blåste det ca 5 sekundmeter i byarna, men jag stod på en plats i bra lä men vinden virvlar ju runt. Dagghuven hade jag också på som ju ger större vindfång. Står man på öppna slätten skall det nog inte blåsa mer än kanske en 2-3 m/s som mest i byarna.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Uppdatering till mitt tidigare inlägg i denna tråd tidsstämplat 2018-01-16 12:39:08

Jag har roat mig med att göra ett exempel från nu kl 20:00 i kväll. Himmelsobjekt M42. Listnumreringen här följer listan i mitt inlägg tidstämplat 2018-01-16 12:39:08:

1. Se bild 1
2. Se bild 1
3. Se bild 2
4. Se bild 3
5. Se bild 4
6. Se bild 5
7. Se bild 6 och 7
Bild 1. Peka teleskopet på objektet
Bild 1. Peka teleskopet på objektet
Bild 2. Vy genom polsökaren, initial polinställning, teleskopet pekar på objektet
Bild 2. Vy genom polsökaren, initial polinställning, teleskopet pekar på objektet
PIPPO PAPOO-1210 1-3 polsökaren.jpg (636.07 KiB) Viewed 4287 times
Bild 3. Longitud till appen enl gps
Bild 3. Longitud till appen enl gps
Bild 3b. Polstjärnans läge enligt ojusterad app
Bild 3b. Polstjärnans läge enligt ojusterad app
Bild 4. Skalavläsning
Bild 4. Skalavläsning
Bild 5. Justera longituden manuellt
Bild 5. Justera longituden manuellt
Bild 6. Polstjärnans läge enligt justerad app
Bild 6. Polstjärnans läge enligt justerad app
Bild 7. Vy genom polsökaren färdig polinställning, teleskopet pekande på himmelsobjektet (M42 i detta fall)
Bild 7. Vy genom polsökaren färdig polinställning, teleskopet pekande på himmelsobjektet (M42 i detta fall)
PIPPO PAPOO-1210 polklart b5.jpg (614.28 KiB) Viewed 4287 times
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Eventuellt kan man upprepa proceduren två gånger då man till viss del riskerar rubba polinställningen då man kanske åker på att finjustera kompositionen efter att polstjärnan justerats in i sitt läge. Teleskopets pekningsriktning förändras ju även den då man justerar in polstjärnan i polsökarens markering.

Och så en praktisk detalj så man får skalorna vridna så att de går att avläsa. Orientera låsratten (1) som låser fast L-bracketen (2) på polaxeln enligt nedan bild. Dels orienteringen i förhållande till StarAdventurerns egna hus, och dels orienteringen gentemot L-bracketen. Fäst objektivet/teleskopet till höger på L-bracketen med optiken pekande i pilens riktning. Det hela kan förhoppningsvis undvika en del förvirring men jag har inte provat allt så mycket själv än att jag kan säga om det är idiotsäkert. Rätt vad det är står man väl där i mörkret och kliar sig i huvudet hur allt detta egentligen skall gå ihop beroende på vart på himlen man kommer på att peka teleskopet:
Orientering låsratt, växelhus, L-bracket och optik
Orientering låsratt, växelhus, L-bracket och optik
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

...och till sist, gradtalet för hur mycket appen skall justeras går ju bestämma mha tex Stellarium genom azimuten för ett objekt vid en given tidpunkt.

Eller allra bäst, någon fixar en app för polinställning pekande på objektet, PIPPO :D

Idén kom från mig och är licensierad under villkoret att den är typ GNU General Public License, fri att dela och fri att använda för valfritt ändamål, dessutom kostnadsfri och eventuellt överskott (!) skall gå till välgörenhet för fattiga astronomer i fattiga länder med underbart kolmörka stjärnhimlar :-)
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

stoffe wrote:Snyggt jobbat! Du kanske kan visa hur du gör på VSP i år?

MVH
Christoffer

Kan meddela att jag just anmält mig och en kompis till VSP :-) Vi kommer ner på fredagen, bor på Berga Gård och är med hela helgen. Jag tar med grejorna och om det finns intresse så visar jag hur det hela går till och svarar på eventuella frågor. Kanske inte utomhus under stjärnor (men vem vet), men i alla fall inomhus under kontrollerade former :-)
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Som en liten uppdatering av denna tråd länkar jag till ett inlägg på min blogg som jag skrivit om saken. Lite raljerar jag ju förstås (kanske tom ganska mycket), men jag tycker förstås det är kul :-)

Trevlig läsning om någon kollar:
http://romantiskljusfangst.weebly.com/a ... nstallning" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Som uppdatering av tråden så ligger det nu som en programpunkt under Värmland Star Party sist i programmet på söndagen att jag visar och berättar om hur jag går till väga.

Jag gissar att metoden är intressant för den som vill använda portabel lättviktsutrustning.

Egentligen kan jag ju inte påstå att en 150PDS är optimalt portabel, men det är det teleskop jag fastnade för då jag började med detta och jag tyckte det verkade ge mycket optisk prestanda för olika ändamål utan att vara allt för dyrt, stort eller klumpigt. I dagsläget hade jag nog valt den mindre 130PDS för denna uppställning i stället och som jag tror är ganska optimal för en SkyWatcher Star Adventurer när man kommit till rätta med denna metod att astrofota.

Ja, eller en refraktor. Men av någon anledning tycker jag att en Newtonreflektor är cool och en "riktig" stjärnkikare med något organiskt över sig. Ni vet det där med speglar och fantasivärldar och så :-)