M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Bilder från galleriet
SvenP
spamtest: JA

M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Inläggav SvenP » 2018-01-12 21:20:50

Ny bild i galleriet
Objekt: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl
Exponering: 20x15s, 10x120, 7x160
Fotograf: Sven Pettersson
Teleskop: WO FLT 132
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Försöker lägga upp en bild, i studiesyfte för att lära mig något. Tagen från mitt BO (balkongobs) med Canon 6D. Processad i Image+ och Photoshop. Trapetset blev överexponerat och det behövs nog en mindre sensor och mindre pixlar för att få fram detta.

Bild
Klicka for att se stor version av bilden
Användarvisningsbild
AstroFriend
Kontakt:

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Inläggav AstroFriend » 2018-01-12 22:25:39

Hej Sven,
Det blev ju lyckat. Kul att se att du har ungefär samma teleskop och kamera som jag har. Balkongen använder vi båda också. Själv kan jag tyvärr inte se Orion nebulosan från balkongen.

Som du säger är trapetset lite överexponerat, men borde väl bara vara att ta kortare exponering eller ställa ned ISO talet. Vill du ha högre upplösning kan du till viss grad få med en Barlow, visserligen fyller den inte ut hela sensorn, men du behöver ju bara de inre delarna. En 2x Barlow vore kanske lämplig för att få det korrekt samplat. Vill du har än mer upplösning så får du ta till ett större teleskop.

Är det hela bilden eller har du behövt croppa den?

ps.
Om du separerar bilderna i var sin färg och alignar de mot varandra kan du rätta till stjärnorna i ytterkanterna som gått isär något. Jag brukar använda Fitswork eller i något fall DSS.

/Lars
Camera: Canon EOS 5D/6D
Mount: EQ6
Telescope: TS130 APO
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu
SvenP

Inläggav SvenP » 2018-01-13 17:55:19

Tack för återkoppling. Jag har kroppat för att få blåsan lite större. Flattenern klarar dock fullformat. Nu när jag fokuserar mina skumma ögon ser jag defekterna du nämner. Jag använder arcsinhyperbolicus, i huvudsak, för att dra ut detaljer ur de kalibrerade bilderna. Det är när jag använder den blå färgdekompressionen efter arcsinH som skräpet du nämner visar sig. När jag är lite försiktigare med den blå dekompressionen försvinner skräpet. Blåsan blir då något färglösare. Svårt att veta vad som är rätt färg.Jag kombinerar en mörk och en ljus bild med en luminansmask för att få bort den värsta överexponeringen. I övrigt så ska bilden vridas 90 grader motsols för att stå på en linje parallell med en tangent till ekvatorn. Därefter ska den vridas lite medsols för att bli rättvisande utifrån obs. horisont då blåsan är i sydväst då jag fotar. Denna blåsa är dock så välbekant att det knappast behöver förklaras.
Apropå färger så är jag rätt grön på fotoområdet.
Användarvisningsbild
AstroFriend
Kontakt:

Inläggav AstroFriend » 2018-01-13 18:28:46

Hej Sven,
Det jag ser är att du i någon del av optiken verkar ha något som inte kan hantera hela våglängdsområdet du fotar. Resultatet blir att olika våglängder får olika fokallängder och därmed att r,g,b bilderna får olika storlek och stjärnorna i ytterkanterna sammanfaller inte färgerna i samma punkt i stjärnan. Men genom att separera färgerna som jag skrev och aligna dem sinsemellan får du det rätt. Detta gör du i samband med kalibreringen innan du börjar finliret med färginställningarna.

Lars
Camera: Canon EOS 5D/6D
Mount: EQ6
Telescope: TS130 APO
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu
Juicy6

Inläggav Juicy6 » 2018-01-13 20:21:16

SvenP skrev:Apropå färger så är jag rätt grön på fotoområdet.

Det var roligt!

Christer
TS Optics 80/480/f6 Triplet FPL53 - Canon 200D moddad
Astro 60/215/f3,6 - QCAM 5L-2C för guidning
HEQ5 PRO och Polemaster
Tompa
Kontakt:

Inläggav Tompa » 2018-01-14 20:31:41

Den ser bra ut Sven!
Kul att du kommit i gång, det har ju inte varit många tillfällen den här erbarmliga hösten/vintern.
Jag tror att du tar trapetset ganska lätt om du blendar in en stackning av de kortaste exponeringarna i området kring trapetset.
Kanske att skuggeffekterna kring de starkare stjärnorna kommer sig av att du blandar korta och långa exponeringar? Jag vet inte riktigt hur du gått tillväga.

Hur som helst ser det ut som att du är bra på gång. Nu är det bara att hoppas på att molnen skingras...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Återgå till "Bilder"