Pacman (NGC281) - take 1

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Pacman (NGC281) - take 1

Post by rudibr »

Efter en lang aften i Maia Observatoriet, bl.a med besøg og en del visuel observation, fik jeg samlet en time ind på Pacman, den har jeg aldrig kikket på før.
Jeg har faktisk indsamlet det dobbelte, men pga min Canon var sat til RAW+L, så var ca hver anden billede AstroArt hentede ned JPEG!!! :oops: :oops: :oops:

Vejrudsigten ser lovende ud for i aften, så der skal samles mere data ind på dette spændende objekt.

Men her er altså sammenlagt en time på NGC281.
1 x 480 [s], 4 x 540 [s], 2 x 600 [s]
Skywatcher Explorer 130 PDS
Skywatcher EQ5 Pro SynScan
Canon 1000D (unmod)
AstroArt til platesolver og target finder
Cartes du Ceil + EQMOD/ASCOM til styring
AstroArt til stack og efterbehandling (altså ingen PhotoShop)
Billedet er software binnet til 3x3 for at få størelsen ned.
Image
/Rudi
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by ragge »

Hej rudibr,

Vad är Maia Observatoriet ?

Jag tycker att du fått till en varsam och fin redigering som ger ett naturligt intryck. Speciellt med tanke på omoddad kamera och bara en timmes exponering. Men jag undrar lite över det blåa området i nebulosan, jag har inte lyckats få fram något blått där i mina bilder. Fina färger på stjärnorna.

Jag har ingen erfarenhet från Canon, men RAW+L borde väl innebära att kameran sparar två filer för varje bild (RAW + jpeg Large). Konstigt då att AstroArt tar varannan ?

Ragnar
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by rudibr »

Hej Ragnar,

Jo tak, mit Canon er ikke modificeret, det er et standard Canon 1000D.

Når Canon kameraet er sat i RAW+L mode, så genereres både et RAW og et jpg. Det kan AstroArt åbenbart ikke håndtere.
Jeg vidste godt dette i forvejen, har kommunikeret med Fabio om det, så det er min egen fejl.

Nu er der tilføjet endnu et punkt til checklist: *) Ensure the camera is in "RAW" only mode...

Maia Observatoriet er såmænd bare mit lille skydetags observatorie i baghaven: http://astronomi.b-rasmussen.dk/kikkertskur/

PS: når jeg kommer hjem fra job skal jeg da lige kontrollere om de manglende RAW billeder ligger på kameraets SD kort!
/Rudi
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by ragge »

Det var ett imponerande fint observatorium, och jag gillade också dina bilder på bl a ISS !

Ragnar
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by rudibr »

Jo tak Ragnar :good:


Jeg mangler at vise "Take II", dagen efter, 9/1-18 fik jeg samlet yderligere 3 timer lights.
Så her er ialt godt fem timers eksponering, mest 8 minutters lights, på Pacman:

Her billedet bindet 3x3 for at reducere størrelsen:
Image'

Billedet ligger i fuld opløsning her:
http://b-rasmussen.dk/astro/2018/0108/ngc281-take2.png
/Rudi
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by ragge »

Hej Rudi,

Där har du en fin Pacman, men jag undrar hur den kan få den blå färgen runt den starka stjärnan. Jag har en modifierad kamera, och i mina bilder på Pacman finns inget blått där.
En annan sak är det givetvis om man fotograferar med smalbandsfilter, men det innebär ju en syntetisk mappning till en vald färgpalett.

Ragnar
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by rudibr »

Tak Ragnar, jeg anvender et standard Canon 1000D kamera - altså ikke modificeret.
Måske er ringen opstået i AstroArt behandlingen?
Der splitter jeg bl.a RGB billedet i R, G, B og L billeder som behandles hver for sig inden de samles igen.
/Rudi
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by rudibr »

Det ubehandlede stack resultat ligger her, hvis du har lyst til at lege med data :good:

http://b-rasmussen.dk/astro/2018/0108/aa_stack.fit
/Rudi
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by ragge »

Jag tittade på den stackade filen, jag tyckte den var väldigt mörk men när jag stretchade den hårt så kom det mycket riktigt fram lite blåa toner. På mina egna Pacman-bilder kan jag bara se röda nyanser, och det beror troligen på att min modifierade kamera är känsligare för rött vilket gör att det blåa "drunknar" i det röda. Intressant att en omodifierad kamera kan ge fler färgnyanser än en modifierad ! Ett lärorikt exempel.

Ragnar
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by rudibr »

Mener du ikke omvendt? Du skriver at dit moddede kamera kun giver røde nuancer!
/Rudi
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Pacman (NGC281) - take 1

Post by ragge »

rudibr wrote:Mener du ikke omvendt? Du skriver at dit moddede kamera kun giver røde nuancer!
Nej, inte omvänt. Jag menar att en modifierad kamera blir väldigt känslig för långa våglängder (near IR), som då kommer att dominera i bilden på bekostnad av den mycket svagare blå signalen. Men det är bara en teori, jag gissar här.
Här är en av mina subbar : https://www.dropbox.com/s/g9l39xzjr4f6m ... 6.tif?dl=0

Ragnar

Return to “Bilder”