NGC1333 - ragge

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC1333 - ragge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Härliga bilder, gillar precis som er andra allra mest bilden tagen med långa fokallängden. Övertygar mig mer och mer att jag bör inhandla en RC 10".

Har du förresten två likadana Nikon kameror?

Jag hade en till Canon 6D på gång, men blev intet. Den dag jag får tag i en till skall jag bygga om tvåan kraftigt.

Drizzling är spännande men svårt att få mer än bara marginella förbättringar med.

Jag har börjat testa lite mer avancerad teknik, kallas för Super resolution i detta fall. Har aldrig testat på bilder tagna med korta telen tidigare, men när jag gjorde det, wow vilken skillnad! Kunde till och med köra en 4ggr uppsampling.

Se här de spännande resultaten:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... ution.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Man får se upp så man inte gör några fel när det är färgbilds dslr man jobbar med. I det här fallet har jag demosaicad cfa bilden innan. Då minskar bilden till hälften, sedan vid 4ggr uppsampling får man en dubbelt så stor bild som den ursprungliga. Min 20MB blir en äkta rgb 40MB, alltså från äkta 5MB rgb till äkta 80MB rgb. 16 gånger så många gånger äkta pixlar och de ger påtagliga synbara förbättringar! Tyvärr räcker inte kapaciteten i datorn till med bara 16GB ram, skall längre fram installera en 128GB SSD som ramdisk och därmed kunna hantera större bilder.

Har lyckats öka det gradvis, klara nu 300*300 pixlar in och får då ut 1200*1200.

När jag gjort motsvarande på bilderna från teleskopet är förbättringen knappt märkbar vid 2ggr super resolution. Teleskopet/kameran är ju inte lika mycket undersamplat som telefotolinsen. Men skall nog bli bättre framåt, seeingen sätter ju ned gränsen för hur långt man kan gå. Hade jag arbetat med ensekunders exponeringar och valt ut de skarpa hade man nog fått fram betydligt bättre resultat. Men det går inte med en dslr kamera, behöver elektronisk slutare. En del har faktiskt testat att ta bort den mekaniska slutaren i sina dslr kameror.

Man blir aldrig sysslolös när man har astronomi som hobby, bara orken och tiden som sätter gränsen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC1333 - ragge

Post by ragge »

Tack Lars,

Ja, jag köpte mig en andra D7000, lätt begagnad till bra pris, och såg till att få den (också) moddad. Tanken var att ha en i reserv (den gamla börjar bli sliten), samt att även kunna ha den i parallelldrift, som sekundärkamera. Du kan se en bild på den i aktion här :
viewtopic.php?f=36&t=14526&p=66266#p66266

SR känner jag mig nog inte mogen för ännu, men om några år har vi säkert kapaciteten som krävs i en vanlig standard-pc. Och funktionerna finns inbyggda i redigeringsprogrammen. Och primärspegeln är byggd med aktiv optik. Som printats ut av en 3D-skrivare så det blir nästan gratis...

Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC1333 - ragge

Post by ragge »

Uppdaterat till ny version.
Efter att widefield-bilden fått vila lite har jag sansat mig och dragit lite försiktigare i spakarna... Stoftmolnen var ju närmast vulgära, och bakgrunden hade en röd obalans.

/Ragnar