NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha
Exponering: Ha: 44*5min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Samyang 135/2.0
Kamera: ZWO ASI 1600MM-Cool
Kommentar: Första riktiga testet för min ASI 1600. Naturligtvis måste något krångla så jag kunde inte köra med guidning.
Tack vare den korta brännvidden (135 mm) kunde jag ändå få 5-minutersexponeringar och med f/2.8 blir det tillräckligt.
Detta var också test för mitt Astrodon 3nm Ha-filter.

Jag har stretchat bilden hyfsat hårt men tycker ändå att det ser bra ut.

Planen var att lägga till denna till en LRGB-bild men jag fick inte ihop tillräckligt med data för det. Funderar på att samla till en HOO istället. Vi får se :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

sinnessjukt mycket signal!!

o galet cool wide field. samla ordentligt med färgdata så kommer du ha en magisk bild sen.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Framförallt väldigt ren signal Robert! Var väldigt lätt att processa.
Jag skulle vilja göra en mosaik med en till panel åt vänster.
Jag har lite problem med utdragna stjärnor i hörnen trots nedbländning till f/2.8. Vet inte om det beror på att man fotar genom filter.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Och jo, det är mycket signal också :)
5-minutare på f/2.8 motsvarar väl 20-minutare på f/5.6 vilket även det hade varit snabbt för ett teleskop.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

hur tjocka är dina filter? mina astrodon 36mm är väl 3mm tror jag, och det lägger till 1mm i backfokus! så du kanske måste ändra din spacing nu... utdragna stjärnor i hörn brukar vara tecken på fel space.

btw, kolla vad jag köpte precis.. :)

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... field.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ska bli riktigt kul att testa...!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:hur tjocka är dina filter? mina astrodon 36mm är väl 3mm tror jag, och det lägger till 1mm i backfokus! så du kanske måste ändra din spacing nu... utdragna stjärnor i hörn brukar vara tecken på fel space.

btw, kolla vad jag köpte precis.. :)

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... field.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ska bli riktigt kul att testa...!
Wow! Vilken ljushink! :D

Men om jag ändrar spacing stämmer det ju inte för övriga filter i mitt filterhjul.
Jag får visserligen lite utdragna stjärnor även med övriga filter. Hur vet man om spacing behöver ökas eller minskas?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

Om du har ett 3 mm filter behöver du lägga PÅ 1 mm på din spacing.

exempel, jag hade 55mm backfokus på min triplet, Sbig med filter hjul byggde 38mm. 55-38 = 17mm spacing. men 3mm filter drar av 1mm i backfokus så då måste jag lägga till ytterligare 1 mm på spacing.

sen blev det ju inte bra ändå.. iom att min triplet hade en skitfokuserare som gick snett o vint. och numera även en sprucken mitten lins.. kom in regn som sen frös till is! så mitten linsen sprack.

går nog på hemförsäkring om jag har tur..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Aj, vad surt med teleskopet!! Klarade sig kamera och sånt då, om det kom regn på?

Jag får skaffa nån extra spacerring och testa.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

Ja tur i oturen så klarade sig allt annat.

Hade väldig otur den natten, först blåste skyddet av riggen, sen började det regna. och jag skulle med flyget upp till stockholm på morgonen och kunde bara hinna med att täcka riggen igen. Då hade det kommit in vatten i linscellen, natten efter frös det till minus 7... så en liten spricka i mittenlinsen som sen gick rätt av på mitten när jag blev tvungen att öppna upp för att få ut vatten.

Dock av nån anledningen hade jag stängt av strömmen till riggen och även dragit ut USB kabeln från Obs datorn, så all elektronik klarade sig. kamera, USB hub mm. så lite tur i oturen.

Men lite kul att få köpa ny tub oxo. äntligen få kolfiber tub och RIKTIGT bra fokuser. cant wait!!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:Om du har ett 3 mm filter behöver du lägga PÅ 1 mm på din spacing.

exempel, jag hade 55mm backfokus på min triplet, Sbig med filter hjul byggde 38mm. 55-38 = 17mm spacing. men 3mm filter drar av 1mm i backfokus så då måste jag lägga till ytterligare 1 mm på spacing.

sen blev det ju inte bra ändå.. iom att min triplet hade en skitfokuserare som gick snett o vint. och numera även en sprucken mitten lins.. kom in regn som sen frös till is! så mitten linsen sprack.

går nog på hemförsäkring om jag har tur..
Men min fråga var egentligen hur jag vet om jag har korrekt backfokus eller inte, när jag fotar med kameraobjektiv. Jag använder ZWOs egen EOS-adapter som är anpassad för användning med filterhjulet, så det borde vara korrekt från början. Därmed lägga till 1mm? Annars kunde det ju lika gärna vara att jag hade för mycket backfokus?

Får väl testa mig fram :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

brukar ju vara teleskop tillverkaren som anger hur mycket backfokus det ska vara. men i detta fallet är det ju ett kamera objektiv... men som du säger om din kamera har en speciellt tillverkad adapter för EOS borde den ha rätt space. men den kanske inte räknar in filter? du får nog prova dig fram med space ringar o kolla.

CCD inspector har demo som är bra att kolla just hur plant det är.

ser på din bild att stjärnorna sträcker sig ut mot kanterna.. brukar bli så med fel space. samtidigt vet jag inte om smalbandsfilter funkar med så snabba F tal! kolla det.. vet att det brukar gå nån gräns vid F3, så kanske det som spökar.. ?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Canon EF objektiv har 44 mm i backfocus, din kamera har 6.5mm i backfocus enligt hemsidan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance" onclick="window.open(this.href);return false;

https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... 00mm-cool/" onclick="window.open(this.href);return false;

Då skall avståndet mellan objektiv och kamera vara 44 - 6.5 = 37.5 mm.

Har din adapter längden 37.5 mm har de inte kompenserat för filtertjockleken, eftersom det finns olika tjocklekar så skulle ju det vara svårt.

Du får kolla vad den optiska längden för ditt filter är. Är det samma som på Roberts vilket är troligt flyttar den ut fokus 1mm.

Borde bli så här då: 44 - 6.5 + 1 = 38.5 mm.

Dubbelkolla detta, blir lätt man blandar ihop plus o minus!

Nu är ju Canon gluggen inte konstruerad för H-alpha våglängder och då hamnar den våglängden inte på samma ställe som det synliga våglängdsområdet. Blir olika beroende på optikonstruktionen så skall man hade exakt så får man testa fram rätt mått. Och egentligen blir det ju lite olika för olika filter, typ rgb, men det brukar man nog endast justera via fokusen. Tar man luminans bilder utan att ha ett klarglas filter blir det ju också ett problem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Canon EF objektiv har 44 mm i backfocus, din kamera har 6.5mm i backfocus enligt hemsidan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance" onclick="window.open(this.href);return false;

https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... 00mm-cool/" onclick="window.open(this.href);return false;

Då skall avståndet mellan objektiv och kamera vara 44 - 6.5 = 37.5 mm.

Har din adapter längden 37.5 mm har de inte kompenserat för filtertjockleken, eftersom det finns olika tjocklekar så skulle ju det vara svårt.

Du får kolla vad den optiska längden för ditt filter är. Är det samma som på Roberts vilket är troligt flyttar den ut fokus 1mm.

Borde bli så här då: 44 - 6.5 + 1 = 38.5 mm.

Dubbelkolla detta, blir lätt man blandar ihop plus o minus!

Nu är ju Canon gluggen inte konstruerad för H-alpha våglängder och då hamnar den våglängden inte på samma ställe som det synliga våglängdsområdet. Blir olika beroende på optikonstruktionen så skall man hade exakt så får man testa fram rätt mått. Och egentligen blir det ju lite olika för olika filter, typ rgb, men det brukar man nog endast justera via fokusen. Tar man luminans bilder utan att ha ett klarglas filter blir det ju också ett problem.

/Lars
Tack Lars! Ska mäta och kolla. Filterhjulet har ju sin tjocklek också, som måste dras av.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Jag fick det till 38,5 när jag försökte mäta utanpå allt monterat men enligt specen är adaptern 17,5 och filterhjulet 20, så det borde bli 37,5.

Kanske ska lägga till en 1mm då för att kompensera för filtret? Får beställa en och testa.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

Har du lagt til filterhjulet i efterhand? alltså efter du köpte adaptern? i så fall kommer det diffa en hel del. och då behöver du en KORTARE adapter i fall den är baserad på att du bara har kamera där.


edit, nrmind, såg att du kompenserat för det.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop