NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Lazze »

AstroFriend wrote: Jag hade uppfattningen att det på bägge sidor av optimala avståndet blev radiellt utdragna stjärnor.

Bananerna jag läste om för länge sedan var en optisk defekt, så mycket kommer jag ihåg. Kanske de ändå var detta de avsåg.

Fast nu blev det ju ett problem, bilden säger att jag skall öka avståndet med min radiellt utdragna stjärnor. Men när jag minskade avståndet med 10 mm så blev det bättre, därav att jag tror jag behöver minska det än mer, vilket tyvärr blir svårt och dyrt.
Först av allt har jag editerat det här svaret för de som hann läsa det direkt eftersom jag mindes fel av vad länken jag hänvisade till egentligen beskrev. Korrigerat nu:

Lars,
Jag funderade lite till på bilden i den där länken och jag känner att den måste vara rejält förenklad och bara gälla för en typ av optiskt fel.Mina optikkunskaper är väldigt begränsade men jag intalar mig att om det är astigmatism man avser så kan det som står i länken stämma. Jag skulle gissa att det kan vara en anledning till bananer i hörnen om avståndet är fel åt ena hållet och radiellt utdragna stjärnor mot centrum om avståndet är fel åt andra hållet.

Men det här är bara en gissning och det finns fler optiska felkällor att ta hänsyn till. Jag får nog ta mig tid att läsa på lite för det skulle förenkla felsökningarna om man vet exakt vad man letar efter.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Peter R »

Fantastisk bild, jag har tidigare insett att Rosetten hade en "stjälk" men inte att den hängde ihop med Julgranshopen och Snöflingshopen, väldigt passande för säsongen :good:
3nm Ha låter väldigt smalt och kräver väl mycket mera exponering men ska även ge ännu bättre upplösning. Har du tidigare kört med bredare och kan ge lite omdöme om för- och nackdelar.

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

Peter R wrote:Fantastisk bild, jag har tidigare insett att Rosetten hade en "stjälk" men inte att den hängde ihop med Julgranshopen och Snöflingshopen, väldigt passande för säsongen :good:
3nm Ha låter väldigt smalt och kräver väl mycket mera exponering men ska även ge ännu bättre upplösning. Har du tidigare kört med bredare och kan ge lite omdöme om för- och nackdelar.

/*Peter R
Hej Peter och tack för omdömet! :)

Jag har tidigare använt 12nm clip in och det är natt och dag såklart! Jag har till denna kameran även ett 7nm men har inte kunnat prova det ännu.

Det jag upplever som största skillnaden är att det är svårt att fokusera eftersom man knappt ser stjärnor i liveview. Det blir många testexponeringar. Däremot vete tusan om det egentligen behövs längre exponeringar. Den signal man vill ha borde väl egentligen vara lika stark, mer att det filtreras bort mer av allt annat. Och det är just det jag upplever - slutresultatet blir otroligt lättbehandlat! Inga gradienter, inget "skräp". Bara att stretcha och köra 8)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by ragge »

Martin F wrote:...Däremot vete tusan om det egentligen behövs längre exponeringar. Den signal man vill ha borde väl egentligen vara lika stark, mer att det filtreras bort mer av allt annat...
Alla filter tar ju tyvärr bort även lite av det som man vill behålla, och jag har för mig att ett "smalare" filter tappar lite mer än ett bredare i det avseendet. Men jag kan ha fel där, bara något som jag tycker mig minnas - har ingen länk eller så.

Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC2264, Sh2-275 Kon till Rosett - Ha - Martin Fransson

Post by Martin F »

ragge wrote:
Martin F wrote:...Däremot vete tusan om det egentligen behövs längre exponeringar. Den signal man vill ha borde väl egentligen vara lika stark, mer att det filtreras bort mer av allt annat...
Alla filter tar ju tyvärr bort även lite av det som man vill behålla, och jag har för mig att ett "smalare" filter tappar lite mer än ett bredare i det avseendet. Men jag kan ha fel där, bara något som jag tycker mig minnas - har ingen länk eller så.

Ragnar
Nej, du har säkert rätt Ragnar. Filtret är ju betydligt mörkare så man tappar säkert en del av den signal man vill åt också.