M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 & M82 Bodes & Cigar
Exponering: L 2*50*2min RGB 15*2min
Fotograf: Magnus Edbäck
Teleskop: Sky-Watcher Esprit 100ED
Kamera: ZWO ASI 1600MM-C
Kommentar: Här har jag testat att bland Luminans från både 0 gain och 200 gain.
Jag gjorde två skilda stackningar och körd HDR på dessa.
Däremot vet jag inte om det var nödvändigt, så himla ljusstark är ju inte kärnan. Men jag vill inte slänga dom fina luminansfilerna jag hade tagit med gain 0.

Mer detaljer än så här tror jag inte att jag fixar med 550mm brännvidd.

Nu ska jag bara läsa den där pixinsightboken om brusreducering så kanske det här blir bra. :-)

/Magnus

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Jonas »

Detta är vad jag vill kalla ett riktigt bra arbete!
Du har, tack vare varsam bildbehandling, lyckats bevara väldigt många (mycket) svaga bakgrundsgalaxer, samtidigt som du fått till M81 & M82 riktigt bra, Dessutom fin skärpa!
Bra jobbat Magnus! "Lyfter på hatten!"
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Det galaxparet har jag utanför balkongen, tyvärr så är balkongen ovanför i vägen för att kunna fota dom. I år har jag flyttat monteringen så nära balkongräcket det går och möjligen jag kan nå dom nu. Din bild har du fått väldigt bra. Det röda stråket på lilla galaxen syns tydligt.

Det är inte bara för galaxkärnan det är bra med hög dynamik, utan även de starkare stjärnorna.

Nu när jag tittat en stund på din bild är det något jag lägger märke till, stjärnorna ser visserligen skarpa ut men ändå lite diffusa. Så brukar det bli för mig om jag fått kondens på objektivet. Väldigt lite i detta fall, kanske knappt syns för blotta ögat. Har du värmeband på objektivet? Det jag ser är en väldigt svag effekt, men tillräckligt för att jag skulle fundera på det en stund. Kan ju vara så också att du använt något filter i bildbehandlingen för att sprida ut de ljusstarkare stjärnorna. Jag har gjort så ibland för att det skall vara lättare att skilja svaga och starka stjärnor åt, färgerna framträder bättre också. Jag menar inte att det är något fel, blev bara lite nyfiken på vad som gav den effekten.

Grattis till den lyckade bilden!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Juicy6 »

Mycket bra. Kom på att jag surfat runt i bilden i nästan en timme, haha. Enormt fin färg på stjärnorna också!

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, grattis! Den är jättefin. Du har fått fram väldigt fin struktur, tycker jag, i galaxarmarna!!

Så hur har du gjort med brusreducering här? Det ser väldigt brusfritt ut i bakgrunden men det kanske är för att du satt svart-punkten ganska högt? Jag kör standardmässigt numera med lite MLT i linjärt läge, med luminansmask på så bara bakgrunden berörs (och försiktigt försiktigt) och sen TGV Denoise i stretchat läge, innan saturation och färghantering, också med mask på så det bara är bakgrunden som berörs. Med lätt hand, det blir bättre då. Kommer nog snart en bild från mig, håller på att meka med M33 och bland annat förstå hur jag kan blanda in Ha i det hela.

Brusreducering i PI diskuterades också i Astroimaging Channel förra året, har du sett den? https://www.youtube.com/watch?v=em7AXdvNHRA" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus L
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Robert Habolin »

mycket snyggt!

en aning brusig när man ser på stora bilden. men verkligen ingen biggie.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Tusen tack alla!

Jonas:
Jag letade lite som snabbast och hittade i alla fall en av magnitud 18, PGC2730409 1,5 miljarder ljusår bort.. :geek:
25531852_10156092362508189_170794324980003581_o.jpg
Lars:
Kan hända att dom extra exponeringarna gjort sitt.
Det lilla diffusa har nog att göra med att jag inte fick riktig lika bra FWHM på den röda kanalen.
Lum, Grön och blå har FWHM på mellan 2 och 2.5 medans röd ligger på mellan 2.5 och 2.9.
Tror inte att det är kondens, värmeband sitter på plats och är alltid på.

Jonas:
Ja det är verkligen kul att leta runt bland små detaljerna.

Magnus:
Brusreduceringen är endast gjort med i script i PS på färdig bild så att säga, Deepsky noise reduction eller vad det heter.
Hur den funkar vet jag inte, men det är i alla fall dom mörka delarna som får lite mindre brus.
Dina processer verkar vettiga. Tar bara sån jäkla tid att labba, men kanske julhelgen bjuder på lite extra tid.. :)
Ska kolla det där klippet. Har kollat lite från Astroimaging Channel tidigare, och man kan få en del vettiga inputs.

Robert:
Alltid detta brus... hehe... en av dom stora utmaningarna enligt mig... behålla detaljer och få bort bruset..

Mvh
Magnus
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Lazze »

Verkligen en jättefin bild med fina stjärnor i hela synfältet, jag antar du kör med den dedikerade flattenern?
Är lite nyfiken på SW:s Esprit teleskop själv. Vad tycker du om fokuseraren? Det brukar vara något som kan krångla om man hänger på mycket kamerautrustning. I ditt fall kör du iofs mono, men du kanske hunnit få några synpunkter?

/Lasse
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Lazze wrote:Verkligen en jättefin bild med fina stjärnor i hela synfältet, jag antar du kör med den dedikerade flattenern?
Är lite nyfiken på SW:s Esprit teleskop själv. Vad tycker du om fokuseraren? Det brukar vara något som kan krångla om man hänger på mycket kamerautrustning. I ditt fall kör du iofs mono, men du kanske hunnit få några synpunkter?

/Lasse
Tack Lasse!
Jag använder den dedikerad flattenern, och till det lilla chipet på ASI1600 funkar den mycket bra.
När jag tidigare körde Canon 6D fick jag beskära en del, stjärnorna blev inte så snygga i hörnen.
Läste däremot någonstans att någon använde 3" TS flattenern med bättre resultat, men då blir det ju lite meckande att få till rätt avstånd.
Fokuseraren är inte tipp topp, men den funkar bra med min lätta ASI1600. En 3" Starlight för 7kkr skulle nog vara att föredra.
Men istället för alla fix och trix tror jag då det är bättre att köpa en FSQ106 på en gång.

Mvh
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej igen Magnus,
Jag har som du kanske läst byggt om mitt teleskop med en 3" field flattener. Det skall vara samma som TS 1x 3".

Mycket meckande som du säger men det blir det ju alltid om man har lite krav. Det första testet jag gjorde för en vecka sedan ser mycket lovande ut.

Men kan du montera en så stor field flatter på ditt teleskop? Det är M92 anslutning på teleskopsidan. Tror det stod att den passar 3" fokuserare på 115 och 130 mm teleskopen.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tener.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Jonas »

Magnus,

Jag drog lite i din bild och det visade sig att du inte bara har otaliga galaxer i bilden utan även en tydlig bild av "Integrated Flux Nebula", IFN. Jämför med denna bild tagen av Robert Gendler med "något" större teleskop:
http://cs.astronomy.com/asy/m/galaxies/464129.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Du har kanske tagit Årets bild? :)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

AstroFriend wrote:Hej igen Magnus,
Jag har som du kanske läst byggt om mitt teleskop med en 3" field flattener. Det skall vara samma som TS 1x 3".

Mycket meckande som du säger men det blir det ju alltid om man har lite krav. Det första testet jag gjorde för en vecka sedan ser mycket lovande ut.

Men kan du montera en så stor field flatter på ditt teleskop? Det är M92 anslutning på teleskopsidan. Tror det stod att den passar 3" fokuserare på 115 och 130 mm teleskopen.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tener.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Jag skrev visst fel... det är inte 3" utan det var TS 2,5" flattener. Det är M74 på fokuseraren på ED100. Ts 2,5" har M68, men mellan M68 och M74 finns det en adapter.

/Magnus
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Jonas wrote:Magnus,

Jag drog lite i din bild och det visade sig att du inte bara har otaliga galaxer i bilden utan även en tydlig bild av "Integrated Flux Nebula", IFN. Jämför med denna bild tagen av Robert Gendler med "något" större teleskop:
http://cs.astronomy.com/asy/m/galaxies/464129.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Du har kanske tagit Årets bild? :)

/Jonas
:good:
Fränt...
Det var en fin bild Robert lyckats med, 36 timmar dessutom.. Han ser dock ut att ha spenderat ett par kronor mer än mig på utrustning.. :geek:

Årets bild kanske jag inte håller med om... men tack i alla fall.. :-)

/Magnus
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by Lazze »

Tack för den värdefulla infon Magnus. Jag gjorde en felskrivning med mono i stället för färgkamera men du förstod vad jag menade. En FSQ106 eller 85:a blir ändå en bra slant mer än en Esprit 80 eller 100 med Starlight fokuserare för mig som redan har motor och kontrollenhet och inte kommer att använda stor sensor men däremot extra vikt för fokuseraren med filterhjul och OAG. Det blir att fundera vidare....

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 & M82 Bodes & Cigar - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Min gamla är en TS 2.5" (Riccardi) och 0.75x, men inte klarar den fullframe om du tänkt det. Ev. kanske jag säljer den om jag blir nöjd med 3". Den är dock dyr, är ihopbyggd med off-axis adapter och tilt justering, allt special byggt. Du får PM om du tycker det är intressant.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;