M51 - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

M51 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51
Exponering:
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Celestron C9,25 f/10
Kamera: Canon 700D Baader mod
Kommentar: Satt här ibland de Småländska molnen och regnskurarna och gjorde om en bild på M51 från förra vintern.
Blev nog den färdiga bilden den här gången. Jag ska ge mig på M51 igen vid tillfälle för det går att göra bättre.
Stjärnorna är inte runda, så guidningen behöver filas på, och så kommer det förhoppningsvis in en ny kamera, ASI 1600mm pro snart, så råmaterialet bör bli bättre också. Sitter och lär mig Sequence generator pro för fullt med Platesolving och allt annat man kan kan ha nytta av. Verkar vara ett populärt val när man kör ASI med filterhjul därute.

Vädret har tyvärr varit genomuselt här hemma hela hösten, men det får tusan klarna upp när nya kameran dimper ner..

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M51 - Ulf Strömquist

Post by AstroFriend »

Hej Ulf,
Vilken fantastisk bild du tagit av M51, väldigt spännande att studera centrala delarna av galaxen med alla detaljer du fått med. Materieströmmen mellan galaxerna osv. När jag fotat M51 med min 680mm och lite större pixlar blir det inte i närheten av dina fina detaljer.

Arbetar du med fulla fokallängden, 2350mm eller har du reducer? Det skulle nog aldrig gå att guida med min standard EQ6 montering vid den fokallängden, du kanske har bättre grejor. Med din nya kamera kan du kanske korta exponerings tiden på subbarna och reducera problemet med guidningen. Vilka exponeringstider har du använt?

Hur skall inte denna bild bli den dag du får guidningen att fungera perfekt.

Innan jag byggde om mitt teleskop låg min pixel skala på drygt 2.8" per pixel och efter ombyggnad på ca 2.1" per pixel. Du måste ligga under 1" per pixel. Jag har nu inte prioriterat hög upplösning utan mer vida stora fält, men när man ser sådana här bilder blir man väldigt sugen på en helt annan utrustning. Återigen det där 10" RC teleskopet som kommer upp i huvudet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M51 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Tack.
Jo jag har en Meade F/6.3 reducer/flattener. Jag tror aldrig jag skulle ha en chans på full brännvidd heller.
Skulle vara kul att ta bort reducern någon gång när man har riktigt bra guidning och testa dock.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M51 - Ulf Strömquist

Post by magnuslar »

Hej!

Jättefin, tycker jag!! Tycker du fått fin färgbalans i den, utan att ha pressat upp saturation för högt. Det är ett vackert objekt, värt att arbeta på...:)

Hur mycket ljus är det du har här då? Ser inte det nånstans. Trots att det är ett ganska ljust objekt så tjänar man ju på en massa subs för att få både de fina detaljerna och mer av "svansen" från den lilla satellitgalaxen med.

Inte minst kul att se fina bilder från din 9,25, som är just en sån som jag länge kastat lystna blickar på...:)

Hur processar du en sån här bild då? I Photoshop eller Pixinsight? I PI finns ju en del lite nyare verktyg för att få fram just de mörka strukturerna, som kanske kan vara kul att leka med här. Inte för att jag har nån större erfarenhet av dem, men jag är nyfiken på vad de kan göra.

Magnus
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M51 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Hej

Hämtade datan från originalbilden på Astrobin;
Resolution: 2595x1946 (croppad)
Dates: April 29, 2017
Frames: 40x180"
Integration: 2.0 hours
Tyvärr är det allt jag har sparat. Jag ska dokumentera bättre framöver.

Bor hyfsat mörkt, och är vädrets makter med mig så kan jag ösa in rätt bra med data på kort tid.
Jag köpte Pixinsight ganska tidigt och har till stor del förlitat mig på Youtube guider för att komma framåt. Bara att sätta sig med laptopen i soffan och följa med. Jag brukar testa runt lite varianter utanför det jag ser, men denna följde jag någorlunda efter denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=zU5jJgjKuQQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Här har han en annan video som jag följt (någorlunda igen) över kalibrering och stackning: https://www.youtube.com/watch?v=zU5jJgjKuQQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Köp en SCT om du hittar någon till bra pengar. Jag hade turen att hitta min här på forumet, så det vara bara att ge sig iväg på en hundramilatur och handla av en trevlig och mycket kunnig man. Dagen efter körde jag hundra mil igen för att hämta hem NEQ6'an :geek:
Det är en väldig skillnad på mindre galaxer som denna och liknande. Det ställer som sagt mycket högre krav på bra guidning, vilket är något jag jobbar på. Suktar efter en iOptron Cem60, men det får blir senare. Finns annat som måste betalas också. Tyvärr är ju planetfotandet inte riktigt aktuellt just nu, men där gjorde den också bra ifrån sig ihop med min ASI 178mc (som nu får nöja sig med att vara guidekamera).
M63 blev jag också hyfsat nöjd med förra säsongen: https://www.astrobin.com/292937/?nc=user" onclick="window.open(this.href);return false;

Inför ankomsten av ASI 1600mm kameran så har jag följt den här mannens äventyr: https://www.youtube.com/results?search_ ... hotography" onclick="window.open(this.href);return false;
Han kör Sequence generator pro med samma kamera och filterhjul jag ska använda. Mycket tips och tricks, och jag är säker på att det kommer att bespara mig timmar av huvudbry :)
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M51 - Ulf Strömquist

Post by magnuslar »

Hej!

Vad händer om du kör lite längre subbar, typ 300 sek? Ja, ställer ju krav på guidning, men du får kanske mer data på just de svaga partierna. Jag har märkt att 300 sek funkar bra med min Canon, först en 350D och nu en 1000D - ger bättre data, tycker jag. Speciellt om du har mörk himmel så har du inte samma problem med ljusföroreningar som smetar ut bilden vid längre tider, som jag har.... ytterligare en sak att vara avundsjuk på :)

Jag har redan en C8 :) men 9,25:an verkar vara ett snäpp kraftfullare på flera sätt. Min montering är en Losmandy G11, och den fixar 5 min-exponeringarna. Men jag har jobbat mycket med guidning, uppgraderat, rengjort, smort, experimenterat och haft mig... använder du PHD2?

Ja, man behöver verkligen mycket guidning för PI...:) såna videos är jättebra - jag har också boken Inside Pixinsight - om du inte har den kan jag varmt rekommendera den!

Magnus
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M51 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Jag har för mig att stjärnorna blev värre med längre än 180 tyvärr.
Just nu vill jag köra wide field. Hittade en beg William Optics 61mm APO med 360mm bränvidd i absolut nyskick härom veckan. Bara det klarnar upp och helst nya kameran kommer så blir det nebulosor ett tag.

Jag funderade på pir, men jag behöver flytta runt grejorna på tomten under året pga träd. Kanske jag sätter upp en pir med något slags låsbart miniskjul på den bästa platsen. Får se hur det blir. Vore grymt att kunna ha det stående med bra inställningar och köra flera nätter på objekt.
Polemastern har nog räddat mig kvar i hobbyn. Utan den hade jag nog aldrig kånkat ut grejorna under kväller där det bara "kan" bli bra.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M51 - Ulf Strömquist

Post by magnuslar »

Hej!

Testa med 5 min! Jag processar just nu NGC457 som jag tagit med 5 min exponering (32 subbar som är nåt att ha). Inte en enda stjärna är utbränd där. Klart att risken finns, men det du kan göra då, är ju att ta ett set med kortare och ett med längre, och kombinera dem på ett smart sätt. Finns säkert några bra video för det med! Se hur folk gör med M42, den är ju en utmaning, tänker jag.

Jag har en "låda" (eller litet rullbart "miniskjul") runt mitt teleskop, så det kan stå ute flera nätter i rad. Jag kan helt ta bort den på sommaren, t ex. Semi-stationärt. Sparar massor av tid och ger mig helt annan kvalitet på polinställningen.

Magnus
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M51 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Jag har funderat på något sådant, men har inte löst hur man skall göra det säkert nog. Lite kymigt att ha det stående när man är på jobbet och liknande.
Det vore dock grymt med någon box/miniskjul som går att flytta efterhand och kunna ha grejorna i parkerat läge mellan sessionerna.
Har du en lösning som känns skapligt stöldsäker så vill jag jättegärna veta hur du löst det.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M51 - Ulf Strömquist

Post by magnuslar »

Hej!

Jag fäster ihop min "låda" med såna där "byglar", vet inte riktigt vad de heter - ett bleck på ena sidan och en "hake" som drar i bygeln. De kan man låsa med hänglås. Så är det lite låst i alla fall. Men klart inte alls som att ha det inomhus.. det beror väl också på hur exponerat för folk det är. Mitt står i trädgården som inte är synlig från gatan.

Största problemet som jag har tänkt, förutom att det ska vara smidigt, är att lådan inte får blåsa på monteringen och teleskopet. Jag kan förankra det med vajrar för den sakes skull, menhar faktiskt inte behövt det. Låsbara hjul har räckt så här långt.

Kan skicka lite bilder om du vill.

Magnus

Return to “Bilder”