NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Bilder från galleriet
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

@Magnus Nyborg,

Tack Magnus, för din uppmuntrande kommentar !

/Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Peter R »

Jag har tittat på din bubbelbild i några dagar nu och den har blivit något av en ny favorit :good:
Du har verkligen fått ihop många timmar vilket har resulterat i en fantastisk bild.
Jag funderade på det som ni diskuterade om Hubble-paletten och jag mindes att Lasse hade tagit en fin bild för 5 år sedan http://astronet.se/view_image.php?id=2122&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false; så jag kunde inte låta bli att göra en liten fuling och slå ihop din luminans med Lasses färgdata och tycker att det blev ett fint djup i bilden. Hoppas att ni inte misstycker, annars tar jag bort den.

/*Peter R
bubble_1600_2100-2PR.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

@Peter R

Hej Peter, vad kul att du fastnade för den !

Att bara lyckas få med liiite blå nyans någonstans i nebulosan var mitt syfte med OIII-filtret, men filtret är ganska "brett" och jag fotade här hemifrån med måttlig exponering så det blev inget med det.

Här blev det ju riktigt läckert, även om jag saknar den röda färgen lite - rent estetiskt alltså. Om en palett som även ger lite rött hade varit möjlig (jag kan inte den tekniken) skulle man antagligen få dra ned på mättnaden en del så inte färgerna blir too much.

Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Peter R »

Hej Ragge,

Bilden jag la upp är i samma storlek som ditt original så du kan lägga den i lager och tona in enbart de blåa delar som du vill ha med.
Jag har aldrig testat att köra smalband med det fina är att färginformationen kan vara mera lågupplöst jämfört med luminansdata så du skulle kunna köra OIII med bin2 eller högre för att öka signalen.

Jag bifogar en ny variant (nerskalad) där bara området runt bubblan är från Lasses Hubble-palett.

/*Peter R
bubble_1600_2100-3mPR.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

Ja, det kan ju vara kul att experimentera med men jag skulle aldrig "på riktigt" använda något som jag inte fotat själv. Jag tror inte att du menar det heller, ville bara klargöra.
Sedan är det ju en balansgång, hur mycket lokal (partiell) manipulation man vill göra på en bild. Tex så ändrar jag färgmättnad och kontrast mm lokalt (selektivt), och jag reparerar artefakter kring starka stjärnor etc. Men en helt ny kulör, där vill jag nog ha en "global" förankring i bild-datat - som man får med smalband (eller som man får "på köpet" om man fotar exempelvis Slöjnebulosan).

Men snyggt blev det onekligen !

Ragnar
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by MrZ »

Riktigt snyggt ragge! Gratulerar till en toppen bild! :good:
Håller själv faktiskt på att samla data på just på denna objekt
Gillar även Peters andra edit!

MVH/Zoltan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

@MrZ

Tack Zoltan, roligt att höra !
Jag ser fram emot din version av Bubblan.

Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

@Peter R

I efterhand kom jag på att jag uttryckte mig lite klumpigt ("jag skulle aldrig "på riktigt" använda något som jag inte fotat själv").
Att samarbeta med andra fotografer kring ett projekt (typ Jupiter), där man delar data med varandra skulle bara vara positivt - kul och lärorikt.

Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

Uppdaterat bilden med ny version.
Jag hade ju 8 st 15 min exponeringar med iso 800 och H-alfa filter liggandes på hårddisken, och med en brutal stretchning av dessa kunde jag mixa in lite blått i bilden. Men jag valde "hellre för lite än för mycket" (tror jag).

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by Robert Habolin »

den här bilden är verkligen sjukt bra!! vilka detaljer. kristallklar

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7635 Bubbelnebulosan - ragge

Post by ragge »

Tack Robert, kul att höra ! :)

Ragnar