Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Bilder från galleriet
Post Reply
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Post by Quilding »

Ny bild i galleriet
Objekt: Samyang 14/2.8 first light
Exponering: 30s
Fotograf: Mikael Forsgren
Teleskop: Samyang 14/2.8
Kamera: Canon EOS 450D
Kommentar: First light Samyang oredigerad. Efter hemkomst noterade jag att jag var lite ur fokus och fick en del stjärnspår. Som vanligt learning by doing.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Post by Quilding »

Jaha, på tvären kom den också :S
Några tips på hur jag roterar den? Har laddat upp två versioner men dom hamnar på tvären ändå.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Post by Jonas »

Hej Mikael,

Förutom att den hamnade på sniskan, tycker jag bilden är bra och linsen verkar väldigt bra.

Lite CA kan man se utmed kanterna på stjärnfältet men vad ska man för förvänta av en vidvinklig lins som inte är en riktig APO? Den är dessutom försumbar och kommer inte att ses av "vanliga" människor.

Grattis till en bra, "layed down"-bild!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Post by Quilding »

Tack, tack. En del av CA:t blev något mindre när jag fokuserade ordentligt, men då hade jag redan förflyttat mig från det 15 minusgradiga kalkbrottet. Förutom att få den åt rätt håll så ska jag nog lära mig lite efterbehandling också. En sak i taget.

/MQF
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Post by Quilding »

Ok, nu är den roterad när man klickar på den, men inte annars :|

Edit: Där satt den.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Post by AstroFriend »

Hej,
Det blev en häftig bild med bra stämning. Om du menar att den är roterad i Astronets fönster efter att du uppdaterad den med en rak. Oftast bara webbläsaren som fortfarande läser den gamla ur minnet för att spara datatrafik. Tryck på uppdatera knappen på webbläsaren så läser den in på nytt och då kommer din nya version fram.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Post by Tannerswe »

Helt klart ett bra första försök med detta objektiv.

Lite lång slutartid om du vill ha runda stjärnor och du skulle behöva sänka till 20s för det.

På en APS-C sensor tycker jag Samyang 14mm f2.8 fungerar helt ok medan den är alldeles för dålig i hörnen för fullformat. Där är dock deras 14mm f2.4 riktigt grym.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Post by Quilding »

Tack för tips.

Hur hanterar man heta pixlar i detta fall? Kör man med darks även här eller är det manuell redigering som gäller?

Och hur gör du, Tanner, för att få fram dina mjuka, fluffiga men ändå skarpa bilder utan brus? Enbart bättre kamera eller är det efterbehandling?

/MQF
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Samyang 14/2.8 first light - Mikael Forsgren

Post by Tannerswe »

Heta pixlar har jag aldrig brytt mig om för mina Astroscape bilder. Lightroom plockar bort sådan per automatik har jag fått för mig, och min redigering börjar alltid där.

Mjukheten handlar till stor del om redigering men även lite utrustning. Jag kör hellre med 24mm och 35mm men även 50mm för att de ger så mkt mindre och tightare stjärnor än ett 14mm. Iofs så stämmer det kanske inte helt numera då både Sigmas 14mm 1.4 och Samyangs 14mm f2.4 är så otroligt mkt bättre än många andra.

När det gäller redigeringen så kör jag på mina bilder ifrån min Canon 6D med negativ clarity/klarthet just för att softa bilden i ett första skede och inte få så dominerande stjärnor. Likaså sen i övriga redigeringssteg så är jag försiktig med kontrasten för stjärnorna då det så lätt blir dominerande. Jag brukar även förminska ner stjärnorna för att göra dem än mindre dominerande. Att sen få till lite kontrast och skärpa brukar inte vara några problem i ett sista steg :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”