M81 Bodes galax - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

M81 Bodes galax - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes galax
Exponering: 40x400s
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX / C6 f/6.3
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Kanske inte något mästerverk men ett klart framsteg för mig personligen. Köpte ny montering i oktober (Celestron CGX). Detta är min första riktiga EQ-montering. Det var ett stort steg att ta från mitt Nexstar 6se men ville satsa på något ordentligt från början. Bilden är från mitt andra försök och denna gången använde jag mig av autoguider. Kan inte säga att jag är värst nöjd med bakgrunden och stjärnorna. Dels känns de som att de är lite ur fokus men är osäker på om det också är något med min kollimering eller focal reducer som ställer till det. Tror inte heller att min tracking/guideing varit optimal men efter nästan 4 timmar setup så fick jag nöja mig.

Polinstälningen gjorde jag i två omgångar med 4 kalibreringsstjärnor och ASPA. Är inte helt säker på att jag gjort rätt men min guidelogg i PHD2 visar avvikelser på +-2" (bågsekunder?) i RA vilket verkar ge mig aningen ovala stjärnor i vissa subs. Nästa gång kommer jag att testa att balansera monteringen något tungt mot öster som rekomenderas i en del trådar.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M81 Bodes galax - Martin Svensson

Post by ragge »

Hej Martin,

En bra början har du här, och möjligheter att förbättra kommer alltid att finnas. Lite mer bakgrundsinformation är alltid bra, tex vilken tub och kamera du har till autoguider. Det vore intressant att få se ett foto på din setup, gärna lite närbilder också. Vilket iso har du använt ?

Jag kan tänka mig att kollimeringen kanske inte är på topp, likaså fokus. Hur ställer du fokus ? Själv kör jag med en "gammaldags" bahtinovmask som jag tycker fungerar utmärkt.

Om du ser till att välja en guidestjärna som ligger någorlunda nära motivet (helst i centrum av bilden, men sällan möjligt) så behöver du inte ställa polinställningen så extremt noga. Har du en (injusterad) polsökare så duger det. Sedan räcker det med en 1-star align, förutsatt att du väljer en align-stjärna i närheten av ditt tänkta motiv (om du måste göra en meridian flip kan det vara bra att göra om 1-star align).

Att balansera "east heavy" är ett mycket bra råd. Se till att ha lite obalans i dec också (valfri riktning).

Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M81 Bodes galax - Martin Svensson

Post by Peter R »

Hej Martin,

I grunden tycker jag att det är en riktigt bra bild, du har fått med både de mörka raka stråken från "integrated flux nebula" och Holmberg IX.
Jag tycker att din bildbehandling är lite väl hård, galaxen och bakgrunden hänger inte riktigt ihop.
Möjligtvis går det att förbättra guidningen och fokus men jag tycker inte de är så farligt off. Stjärnorna i hörnen är lite mera utdragna vilket kanske mera beror på att kamerasensorn är aningens för stor för kombon med reduceraren, men det är bara att beskära bilden lite i kanterna.

Jag har gjort ett litet försök att balansera in galaxen mjukare i bakgrunden.

/*Peter R
final 2-2PR.jpg
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Martin Svensson

Post by Katarina H »

Snygg bild! Och faktiskt ännu snyggare efter Peter R behandlade den. Det finns ett djup i den. Den får bli ny skrivbordsbakgrund!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Martin Svensson

Post by MartinS »

Hej på er,

Först måste jag börja med att tacka för de fina orden och den konstruktiva kritiken, det ger extra glöd till att kämpa vidare med lärandet. :)

Ragge: Här kommer lite mer info , jag har en orion starshoot med orion mini 50mm guide scope. Det sitter på en piggyback bracket som jag misstänker skulle kunna ge upphov till flex mellan guidescope och tub. Det var dock helt vindstilla denna natt så borde inte varit en påverkande faktor. Fokus är ställt med hjälp av en bahtinovmask som jag 3D-printat, hoppas den håller måtten.. :D Borde inte vara så känsligt så länge vinklarna är korrekta? Bilden är fotad med ISO1600, inga darks, bias eller flats. Har tyvärr inte så mycket bilder på min rigg eftersom den är relativt ny men har en som visar min kamerakylning som jag byggt i fall ni undrar vad det är som sticker ut där bak. Den kyler sensorn 18 grader mot en okyld, antar att det gör ganska stor skillnad men har inte testat utan än (har lite darks med/utan om någon är intresserad). Kylningen sitter utvändigt och inga moddar är gjorda på kameran.

Var osäker på valet av guidestjärna, men då tänkte jag rätt när jag antog att allt vrider sig kring den. :) Monteringen har ingen polssökare så man får förlita
sig på ASPA.

Peter R: Bilden är stackad i DSS och editerad i PS CC. Blev faktiskt förvånad hur mycket detalj jag lyckades få fram kring kärnan med hjälp av HP filter i PS. När jag tittat på bilden på lite olika skärmar så tänker jag precis vad du säger. Kanske lite väl mycket färg i galaxen också? Kämpade ändå en del med att få den att kännas mer naturlig men din touch gav den ett lyft! Är nyfiken på vad du gjorde :)

Bilden är redan beskuren en del så det såg lite värre ut i de yttersta kanterna på orginalet. :)
Fil 2017-11-16 21 02 12.jpeg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M81 Bodes galax - Martin Svensson

Post by ragge »

Tack för info och bild Martin,

Verkligen intressant med kylningen som du byggt, hoppas du har tid och lust att lägga upp en separat tråd om den där du kan beskriva mer i detalj vad och hur du har gjort. Jag har en simplare kylvariant (se viewtopic.php?t=13938) men din ser ju proffsigare ut.

Flex är lurigare än vad man kanske tror. Vinden spelar nog inte så stor roll här, i stället är det gravitationskraften, som kontinuerligt ändrar riktning när monteringen vrider sig, som är boven. Se till att allt sitter så stabilt som möjligt mao.

Iso-talet kan vara värt att prova lite lägre om du vill förbättra stjärnorna i bilden. Högt iso = lägre dynamiskt omfång vilket ger överexponerade och färglösa stjärnor. Jag går ofta ned på 400 bara för att få snyggare stjärnor.

Ang polinställning så finns ju PoleMaster, men den kostar ju en del. En annan variant lär vara gratisprogrammet Sharpcap (tror jag det var) som har inbyggt stöd för polinställning typ PoleMaster.

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ragnar, kommer lägga upp en separat tråd som beskriver hur jag byggt kylningen. Har varit lite hektiskt på jobbet så kommer i mån av tid. Estimerad kostnad ca 700 kr så kanske kan vara intressant för fler personer.

Jag tänkte att vinkeln på monteringen inte hinner ändra sig så mycket över 400s så att gravitationen introducerar flex i en sub. Men är kanske lurigare än man tror.

Ska testa med lite lägre ISO nästa gång.

/Martin
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 Bodes galax - Martin Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Spännande kylare du byggt. Tänkte först när du skrev att du inte gjort något ingrepp i kameran att det där kan väl aldrig bli bra. Men sedan såg jag att du har en kamera med vikbar display och kan komma mycket närmare sensorn med kylaren. Har du planerat att införa temperaturreglering i framtiden? Det blir intressant att läsa din beskrivning senare.

Galaxen ser väldigt bra ut men kan hålla med dig och andras kritik på detaljnivå.

Avlånga stjärnor, polinställningen är viktig och kanske en del av problemet. Har du provat drift align? I ditt fall är det väldigt enkelt eftersom du har guide kamera och redan använder phd2.

Jag har gjort en tutorial här:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... align.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du har lång fokallängd och små pixlar. Polavvikelsen bör vara mindre än 10'. Det får du ut ur phd hur väl du lyckats.

Du skrev du har en avvikelse på +/- 2", mer intressant är kanske vad phd visar för tot rms fel. Vilken pixel skala har du på huvudkameran och hur lång är guide teleskopets fokallängd?

Ett vanligt problem i ett sådan teleskop som du har är att primärspegeln kan "vicka", på vissa går det att låsa fast spegeln men då behövs ju en extra fokuserare om det skall bli bra. Nu borde detta inte påverka alla bilder och då kan man ju radera just de.

Har du fel polinställning blir det alltid rotation runt den punkt du guidar på. Då när du alignar bilderna måste align funktionen inte bara justera i x och y led, utan även rotera och helst skala också. Inte så självklart att det klarar det.

APS-C sensor är väldigt stort redan utan reducer till ett sådant teleskop så du får nog alltid räkna med att croppa bilden. Då blir synfältet mindre. Kanske du får samma synfält utan reducer då du inte behöver croppa lika mycket. Reducern ger ju också kraftigare vinjettering så inte självklart att bilden blir bättre med den, framförallt inte över hela ytan. Men f/10 blir ju o andra sidan väldigt ljussvagt att fota med.

Testa med lite kortare exponeringstider, din kamera har lågt utläsningsbrus vid vissa isotal. Om du skall exponera länge, gör som Ragge föreslog att minska iso, ger bättre dynamik och bättre återgivna stjärnor. Dock, kortare tid ger mindre guidefel samtidigt som det ger bättre dynamik.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”