Månen 171113 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen 171113 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen 171113
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Efter att ha observerat konjunktionen mellan Venus och Jupiter, riktade jag teleskopet mot månen som stod vackert till, högt på den ljusnande morgonhimmeln.
Fotograferad i 2 delar genom en 4x Televue Powermate för totalt 2.860 mm fokalavstånd.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Månen 171113 - Peter Rosén

Post by Martin F »

Oj, vad snyggt! Är Televues Powermates så bra, alltså. Illa, blir ju köpsugen ;)
Var detta singelbilder eller har du stackat?
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Månen 171113 - Peter Rosén

Post by ragge »

Inte fel alls med en lite blåtonad himmel här, och väldigt detaljerad och fin måne.

Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen 171113 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Martin,

Just 4x Powermate är en stor och ganska dyr pjäs, men helt fantastisk. Jag köpte den framför allt för planetfoto och har verkligen uppskattat den genom åren. Den kastar fokus bakåt ganska rejält så jag köpte förlängningshylsor men i kombination med vikten så kan det bli aningens svårhanterat framför allt med en DSLR, som dessutom lägger på ytterligare 1 kg.

På Newtontuben roterar jag okularhållaren så att den pekar rakt uppåt vilket gör det lättare att skapa balans men svårt att nå reglagen om du kör med DSLR som inte styrs via dator eller platta/telefon.

På reflektorn sätter jag in ett 90°-prisma innan Powermate/kamera för att nå fokus utan att bygga utåt för mycket. Men vikten gör ändå att det hänger aningens i okularhållaren så jag får bara riktigt bra fokus på halva bilden och dessutom lite brytningsfel (rött/cyan) som adderas till atmosfärens brytning. Men allt detta fixar jag i efterbehandlingen genom att stitcha ihop flera bilder och justera färgkanalerna.
Oplant bildfält har inte varit något problem för planetfoto eftersom de inte är utbredda.

Ett dellösning kan ju vara att byta fokuserare till en som är bättre för att bära upp vikten.

I det här fallet stackade jag 3 bilder på varje sektion men det var mera för att reducera bruset så att det skulle gå lättare att efterskärpa bilden.

/*Peter R

Return to “Bilder”