pacman HA

Bilder från galleriet
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: pacman HA

Post by micke187 »

Lars- Intressant jämförelse!
Det kanske har med att ja har beskurit bilden endel som bruset ser lite konstigt ut. Har bara använt digital development och sen strechat den något i Nebulosity.
Magnus-
Asin verkar va en väldigt fin kamera kanske skulle ha kollat närmare på den före ja skaffade en h18.
Har läst att just denna kamera är lite mer brusigare än andra med samma sensor. Men är ändå nöjd med den än så länge iaf. Får ta lite mer bilder och se hur det blir när man stackar fler bilder. Plus lite darks också.

Robert- Ja bara ja får följningen att bli lite bättre så ska ja iaf satsa på 15minuters subs. Har lite bekymmer med ra trackingen som verkar halka efter. Håller på att göra en ny service på monteringen med nytt fett så får väl se hmfakk de blir skillnad.

Filtren jag har är 36mm baader förövrigt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: pacman HA

Post by AstroFriend »

Hej!
Ja det här var ju ett ypperligt tillfälle att jämföra kameror.

För att få lite mer jämförbara värden kan man ju tänka sig att ta med exponeringstid som gör att varje pixel belyses med lika många fotoner från H-alpha fotonerna.

Om nu min optiska skalning blev rätt i tidigare inlägget skulle det bli så här:

SXH18:
360 sec

Sbig8300:
440 sec

ASI1600:
540 sec

Man kan då säga att de två första motsvarar samma exponeringstid om varje kamera hade ett teleskop som var optimerat för pixelstorleken. De två första teleskopen skulle då vara identiska eftersom pixelstorleken är lika medans den sista skulle ha samma f-tal men kortare fokallängd pga sina små pixlar och motsvarande längre exponeringstid. Mindre diameter på objektivet ger dock lägre upplösning, men spelar kanske inte så stor roll här.

Jag måste nog tänka igenom det jag skrev ovan så jag inte gör en tankevurpa.

Eftersom bruset är så väldigt mycket lägre på ASI1600 borde den se mycket brusfriare ut. Den har dock begränsningar i dynamiken pga liten fullwell capacity, och den blir väldigt låg eftersom man har de låga readout nosie nivåerna på höga gain. Det kompenserar man ju med många sub images, men då ökar readout noise eftersom samma exponeringstid sker med fler bilder, alltså fler readouts.

Allt förutsätter som sagt att dels jag har de riktiga värdet på optiska systemets f-tal och kamerornas pixel storlek. Det var bara en kamera som hade en reducer, stämmer det? Kolla noga annars är det är testet felaktigt utformat och slöseri med tid. Samt naturligtvis att jag räknat rätt. Vidare bör ju bakgrundsljuset vara ungefär samma för att bli rättvist.

Om ni skulle skulle ta nya bilder med de exponeringstiderna, gör då en minimal behandlad subbild. Bara svartnivån och vitnivån satt och sedan till ex, gamma 3. Då kan man redan visuellt se hur bruset beter sig. Om man gjorde det riktigt seriöst skulle man sätta vitnivån efter en gemensam stjärna så det blev lika på alla, en stjärna som är strax under överexponeringsnivån för samtliga kameror.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: pacman HA

Post by micke187 »

Ganska olika i exponeringstd och är lite förvånad över att sxh18 var mycket mindre.
Men är det inte så att om signalen på objektet ökar så minskar bruset?
Tänkte eftersom min bild vad avsevärt brusigare än övriga eftersom de hade lite ljusstarkare teleskop än mig och att optiken är skarpare.
Testade i förrgår på ic405 och tycker mig se att bruset är lite mindre än på pacman. Kan det vara att objektet är större som bruset blir mindre eftersom ett täcker mer yta på sensorn.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: pacman HA

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Det första teleskopet (SXH18 kameran) är ljusstarkare, det har ju en reducer som kortar fokallängden och ökar ljusstyrkan, f/talet. Det gäller utbredda objekt som en nebulosa. Din kamera har samma pixel storlek som i första kameran så det är lika. Ökar signalen så ökar bruset också men inte lika mycket, däremot S/N ökar. Sedan i botten har man ju också readout noise, men det är ju lika mycket oavsett exponeringstid.

Den sista kameran, ASI1600 har ju mycket små pixlar så även om teleskopet är ljusstarkast av dessa tre så fångar den lilla pixeln upp mindre ljus per pixel.

Jag tänkte mig bruset per pixel, därav jag räknat så här.

Men lätt det blir fel i tänket så verkar något fel så ge en kommentar så skall jag fundera igen om jag gjort något fel.

Så här är det gjort räknat per pixel:

Objektiv diametern medför ökat antal fotoner när den ökar i kvadrat.
Större öppning samlar mer fotoner.

Fokallängden blir kortare ökar ljusstyrkan i kvadrat.
En kvadrat bågsekund sprids ut över en mindre sensoryta

Pixel storleken ökar antalet fotoner i kvadrat.
Små pixlar medför fler pixlar får dela på samma antal fotoner.

F-tal = fokallängd/objektiv diameter

Om det ligger lite ur fokus påverkar inte en strukturlös nebulosa men man kan ju se det som en interpolering där bruset smetas ut (inte sensorns brus) och blir jämnare, däremot skarpa kanter och övergångar blir ju naturligtvis bättre kontrast i med bättre skärpa och upplösning.

För att få optimalt resultat är det viktigt att pixel skalan är rätt för situationen, varierar ju en del beroende på seeing till ex och även våglängd. Med lågt utläsningsbrus kan man mjukvarumässigt binda ihop de även om man har en CMOS sensor. På det sättet blir det lite mer flexibelt även om inte optimalt.

För längre exponeringar är seeingen 2 till 10 bågsekunder, då är det meningslöst med en pixelskala på 0.5"/pix, blir bara brusigt i onödan.
/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: pacman HA

Post by micke187 »

Just ja glömde bort f-talet. Tänkte att eftersom de har större brännvidd på tuben så märks det av. Men nu har ja lite mer koll på hur det ligger till iaf :)
Men ska ut och testa ikväll igen på pacman och jämföra nu när det inte är nån måne uppe som stör. Och så hoppas jag seeingen kanske är bättre än förra gången. Ska testa att binda till 2x2 denna gång så får ja se hur resultatet blir av det.

Hoppas bara jag fått iordning följningen bättre nu när man har gjort en service på monteringen. Ska också kolla hur balanseringen är så den blir rätt. RA-axeln har en tendens att inte riktigt vara med vid guidningen. Så antar det har med balansen inte riktigt är rätt. Många korrektioner görs på ra medan dec är väldigt plant.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: pacman HA

Post by Magnusedback »

Här kommer en frame från idag. 600sec, annars är allt lika.
Hade bra guidning på denna FWHM uppmätt till 2,14 pixel i bilden.
SQM-L just nu ligger på 20.08, så jag har inte super mörkt på baksidan.

Har bytt guidekamera från ASI120MM till ASI178MM, 178MM är både känsligare och har mindre pixlar.
Använder en 60mm guide tub med 240mm fokallängd.
RMS tot på 0.74" är jag nöjd med på EQ6.
Har tyvärr kvar en del DEC-backlash så ibland blir det lite sämre om den försöker kompenserar för mycket i DEC.
guidening 2017-11-12 18.40.21.jpg
Pacman_600sec_Light_2017-11-12_180133_Ha_frame3_-20C_amb_1,0C.jpg
/Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: pacman HA

Post by micke187 »

Den där grafen såg väldigt fin ut. Är väl nåt sånt man själv hoppas få när man fått iordning på trackingen som inte vill vara med alls. Drömma kan man alltid :D

Har bekymmer med ra axeln som jag tror har med guidespeeden att göra. Ska gå över helt till eqmod istället för st4porten man kör med nu. Vet inte varför jag inte gjort det tidigare.. Tyvärr var det dåligt väder ikväll så väntar till imorgon på nästa tillfälle.

Lycka till och hoppas du får ihop till en fin bild sen för det ser ju inte dåligt ut nu som sagt :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8