Fullmåne över Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Fullmåne över Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Fullmåne över Stockholm
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Tamron 150-600 f/5-6,3
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: En till bild över gårdagens fantastiska månuppgång i 5 setg, som en stillbildsanimation.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Fullmåne över Stockholm - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Tjusigt när månen stiger upp över Stockholm! En fullmåneuppgång kan se riktigt fascinerande ut. Tur att Kaknästornet klarade sig :)

/Torbjörn
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Fullmåne över Stockholm - Peter Rosén

Post by Lazze »

Härlig bild och fin komposition där månen ser ut att komma fram från Kaknästornet.
/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fullmåne över Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack :D
Ibland ska man ha tur för jag såg att jag hade över en timma på mig innan månen skulle gå upp och att jag skulle ha gott om tid på mig att hitta en lämplig plats. Men så upptäckte jag att mitt planetarieprogram inte automatiskt hade gått över till sommartid, plötsligt hade jag bara lite drygt 10 minuter kvar så det var bara att kasta sig iväg med kamera och stativ.
De har satt upp vajrar ovanför räcket på Västerbron för att hindra folk från att hoppa och det är ju bra men det har också gjort det svårt att fotografera. Men så upptäckte jag en liten sektion där den nedersta vajern var av och det fick bestämma min fotograferingsplats.
Och det visade sig vara helt perfekt :good:
Vad som däremot gör det lite komplicerat är att det var vid rusningstid och all tung trafik samt alla fotgängare gör att bron kommer i svajning så det går nästan inte att få en skarp bild från Stockholms bästa utsiktsplats :evil:

/*Peter R

Return to “Bilder”