M27 - Tony Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

M27 - Tony Johansson

Post by Tony »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27
Exponering: 36 min 30 sek 1600 iso
Fotograf: Tony Johansson
Teleskop: GSO 305/1500
Kamera: EOS 1200D
Kommentar: En lucka över Borlänge igår (!)Dock med intensivt månsken. Vissa bilder blev mystiskt disig, vilket förmodligen berodde på molnslöjor. Provade nyanskaffade 2" CLS-filtret.Bakgrundsljuset (månen) kom snabbt vilket gjorde att jag tyckte det räckte med 30 sek. DSS+PS+AT

Image
Klicka for att se stor version av bilden
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Kul du kunde utnyttja luckan i molnen och få ihop en bild. Ser mycket fler detaljer i din bild än vad jag fått fram på mina egna, men du har ju också enormt mycket större instrument och säkerligen ganska mörkt jämfört med vad en stackars Stockholmare får stå ut med.

När jag tittar lite mer i detaljerna på din bild så är det några saker jag kan nämna. Jag har precis kalibrerat min skärm och med bedömning från den tycker jag mig se att bakgrunden ligger nog väl i nivå på den röda kanalen, medans grön och blå har gått ned i det svarta och därmed bör höjas en aning. Undrar om andra ser så också på de nu som har kalibrerat sina skärmar. Har inte alltid stämt i detalj när vi jämfört. I högdagrarna har bilden liten svag dragning åt det gröna med lite halos med rött runt de starkare stjärnorna. Det senare kommer säkerligen som en bieffekt när du ökat kontrasten för att få nebulosan bra. Andra är nog bättre på att bedöma färgerna.

Hittade här en bild där det tagits ett energi spektra på just M27:
https://www.howardastro.org/halgal/main ... emId=17623" onclick="window.open(this.href);return false;

Har i princip bara två våglängder, H-alpha 656nm och blågrön 500nm. En del återger M27 som bara blå och röd, men det känns ju lite fel om man utgår från det spektrat ovan, bör ju mer vara blågrön och röd som du återgivit den. Men exakt hur balansen mellan blå och grön skall vara är svår att bedöma, men man ser att peaken ligger i det gröna och den lägre nivån ligger i det blå men mer utbredd, borde vara större energi där. Man måste ta med ögats spektralkänslighet på ett bättre sätt för att säga något om det i detalj.

Grattis till fotot!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M27 - Tony Johansson

Post by Tony »

Hej och tack Lars
Jag gjorde en del alternativa bilder i olika färgskalor. Då måste jag välja:
1 Fina stjärnor i snygga färger men sämre nebulosa.
2 Hyvsad nebulosa som visar detaljer men stjärnor som drar sig mot rött.
3 Maskerad nebulosa och färglagda stjärnor.

Höjde man saturationen (?) för mycket så blev den fin på lite avstånd men med förstoring så ser man att nebulosan krackelerat i pixlarna.

Jag valde alternativ 2 till förmån för nebulosan.

Egentligen har jag inte gjort så mycket. Jag bifogar "orginalbilden" så som den kom ut i DSS. Det enda jag gjorde där var att tona ner röd/ grön /blå
för att få ett bättre utgångsläge. Inbillar mig att PS har lite svårt att hantera bilden annars. Jag brukar lämna bilden med lite ljus bakgrund för kommande kurvtagning.
-Men jag är på inlärningsstadiet i fotobehandling, kapitel 1.
Attachments
M27-DSS.jpg
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M27 - Tony Johansson

Post by Peter R »

Hej Tony,

jag har gjort ett bildbehandlingsförslag med utgångspunkt från bilden du la upp från DSS.
Om du klickar på den så öppnas den i full storlek.

Mvh

/*Peter R
M27-DSS-2PR.jpg
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M27 - Tony Johansson

Post by Tony »

Peter:
Ja den blev absolut bättre..
Stjärnorna fick en neutral färg och nebulosan är klarare och skarpare.
Det syns kanske att jag "krymte" stjärnorna enligt Astronomy tools koncept. Då försvann en del av dom minsta prickarna. Det ska gå med lite mer övning
att välja dom största som det egentligen är tänkt. Får öva lite mer på detta.
Jag tror att jag aldrig kommer ifrån att dom starkaste stjärnorna börjar "blöda" om jag tar på längre tider.
-Vilka program har du använt?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M27 - Tony Johansson

Post by Peter R »

-Vilka program har du använt?
Bara Photoshop och jag har endast gjort justeringar på hela bilden så ingen specialbehandling av stjärnorna.

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Precis så tänkte jag mig färgbalansen på nebulosan. Stjärnorna får man ta separat då de har en helt annan dynamik, fast ser ju bra ut redan här.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”