M44 Bikupan - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M44 Bikupan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: M44 Bikupan
Exponering: 12*3min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Sky-Watcher 150 PDS
Kamera: Canon EOS 550D (modifierad)
Kommentar: Testade på några stjärnhopar tidigare i år. Det blev bara några få exponeringar på denna och förhållandena var inte perfekta men jag tycker att dessa hopar är fascinerande. Kul att man ser en och annan liten galax också trots begränsad exponering.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: M44 Bikupan - Martin Fransson

Post by staffastro »

Mycket pedagogisk bild som visar ljusstarka blå stjärnor kvar på övre huvudserien medan de fyra massivaste blivit röda jättar! Med omoddad kamera får man inte så extrema färgskillnader.
Staffan S-m
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M44 Bikupan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack för din kommentar Staffan! Jag har medvetet förstärkt färgerna också, för lite visuell effekt :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M44 Bikupan - Martin Fransson

Post by Präriefoten »

Hej Martin,

Jag gillar denna bild. Den känns ren och fräsh om man nu får uttrycka sig så om astrobilder. Gillar det klustret då det brukar komma fram sent om natten och om jag minns rätt är även synligt för bara ögon.

Har du redigerat in "ljusskenet" som vilar i hopens övre del eller är detta en effekt av själva hopen?
Sedan finns det en vertikal ljus pelare i mitten av hopen som jag inte riktigt förstår. Kan den komma från en stak stjärna utanför bilden?

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: M44 Bikupan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Präriefoten wrote:Hej Martin,

Jag gillar denna bild. Den känns ren och fräsh om man nu får uttrycka sig så om astrobilder. Gillar det klustret då det brukar komma fram sent om natten och om jag minns rätt är även synligt för bara ögon.

Har du redigerat in "ljusskenet" som vilar i hopens övre del eller är detta en effekt av själva hopen?
Sedan finns det en vertikal ljus pelare i mitten av hopen som jag inte riktigt förstår. Kan den komma från en stak stjärna utanför bilden?

/Martin
Hej Martin!

Ljusskenet skulle kunna vara brist på gradientborttagning, jag vet faktiskt inte.

Ljuspelaren är säkerligen en reflex från en stjärna utanför bild.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Return to “Bilder”