Airglow - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Airglow - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Airglow
Exponering: Panorama x*12s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 24mm f1.4
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Jag gillar att fotografera 360 graders panoraman och gör det nästan varje kväll jag är ute.

Dock är det inte alla platser där man kan presentera dem som interaktiva sfärer som man kan scrolla runt i och då tycker jag följande vy ibland kan vara trevlig att presentera hela varvet med :D

Denna natt hade en av de kraftigaste airglow som jag sett sen jag började med detta.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Airglow - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Airglow - det var något som jag var tvungen att bli bekväm med i W.A. Airglowen kunde sträcka sig upp till 30 graders höjd och täcka över väsentliga delar av stjärnhimlen. LMC i undre kulmination var täckt av Air-glow, dock inte när LMC var högt uppe. Då syntes istället "mitt" LMC-band mot vintergatan i Triangulum Australe.

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Airglow - Jörgen Tannerstedt

Post by Peter R »

Hej Jörgen,

Väldigt vacker och spännande bild med Vintergatan som delar himmeln symmetriskt i 2 halvor.
Är allt det gröna airglow? Jag hoppas få se det själv någon gång, men jag förstår på Timo att det även kan bli för mycket av det goda :D

/*Peter R
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Airglow - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ja allt det gröna är airglow och särskilt ute i öster är den väldigt intensiv.

Visst är det trevligt på bild men som Timo så täcker det och tar bort väldigt mkt ljus. Just denna kväll började fantastiskt bra med en av de bästa himlar jag sett och jag kunde tom se min egna skugga på marken pga ljuset från vintergatan. Men sen på 15 minuter eller så, så sjönk intensiteten dramatiskt och det kom fram mer och mer airglow.

En interaktiv och scrollbar version av denna bild finns här på min fb:
https://www.facebook.com/tannerstedtpho ... =3&theater
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Airglow - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Riktigt mäktig airglow! Gör sig i alla fall väldigt bra på bild :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Airglow - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Första gången som jag tyckte att Airglow var störande sett från markytan var den 17-18 december 2009, från Nangerwalla i Western Australia. Det var en farm 100 km längre in mot inlandet än platsen där jag observerade nu i oktober. Jag har alltid hävdat att Nangerwalla är den mörkaste platsen i världen där jag observerat. Mina finska vänner hade observerat vid / med NOT-teleskopet i Kanarieöarna men denna plats var mörkare och mer betagande hävdade de. Vi gjorde några mätningar parallellt med våra SQM-L apparater och fick mätvärden mellan 22.05-22.09. Man brukar säga att värden mer än 22.00 är felaktiga men jag hävdar att så behöver inte vara fallet. Jag gjorde mätningar av vad jag kunde se med blotta ögat och nådde ned till magnitud 7.9 i zenit.

Nu, 8 år senare, kunde jag med mina 53 år gamla ögon fortfarande se magnitud 7.8 stjärnor med blotta ögat (med viss ansträngning). Denna plats i Wicherina var aningen ljusare (och närmare civilisationen) så jag föredrog denna spot för årets Deep-Sky observationer. Jag fick SQM-L 22.00 som bästa mätvärde och det var då som vintergatan tangerade horisonten och jag tittade upp mot Silver-Dollar galaxen i Sculptor som ju ligger i den galaktiska sydpolen och i zenit för mig.

Om man kan se Airglow över huvudtaget så kan man skatta sig lycklig, ty då har man en mörk himmel. Trots Airglow så syntes den mörka nebulosan Kolsäcken i Crux Australis lågt över södra horisonten. Märkligt att se en mörk nebulosa inuti en ljus "nebulosa"! :)

Jörgen, jag beundrar dina fina astrobilder med förgrundsmotiv på Öland! Jag har inga motiv att visa från W.A., bara bush. :)

/Timo K

Return to “Bilder”