Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Cygnus
Exponering: 8*120s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Sigma 50mm f1.4 ART
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Första provkörningen med en SAM (Sky watcher Adventure Mini) och 2 minuters exponeringar. Helt ok tracking.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Robert Habolin »

konstverk! otroligt häftigt!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Håkan N »

Snyggt Jörgen !

North America i sin prakt.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by micke187 »

Wow vilken bild riktigt läckert!
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Björn »

Wow, vilken bild ...enastående :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Hatten av för den!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Magnus Nyborg »

En fantatisk bild av vintergatans stoftmoln och nebulosor. Ypperlig bildbehandling med.

mvh,
Magnus
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Magnus Nyborg wrote:En fantatisk bild av vintergatans stoftmoln och nebulosor. Ypperlig bildbehandling med.

mvh,
Magnus
Tack Magnus! kul att höra. Jag körde denna rätt "hårt" kanske men samtidigt så gillar jag känslan och att det funkar. Stoftmolnen och hur de kom fram var en väldigt trevlig "överraskning"
Martin F wrote:Hatten av för den!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Det tackar jag för Martin :D
Björn wrote:Wow, vilken bild ...enastående :good:
Tack så mycket Björn :D kul att få höra.
micke187 wrote:Wow vilken bild riktigt läckert!
/Micke
Tack så mycket Micke!!
Håkan N wrote:Snyggt Jörgen !

North America i sin prakt.
Tack Håkan :D
Robert Habolin wrote:konstverk! otroligt häftigt!!
Tack så mycket Robert!
Det är ett väldigt spännande område att fota och 50mm ger så där lagom med detaljer och ändå en bra överblick över området.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen,
Fantastiskt vad du fått fram nebulositeten bra utan en massa konstiga bieffekter. Modifieringen gör väl mycket förstås, antar du har en relativt mörk himmel också. Hur går du tillväga när du subtraherar bort bakgrundsstörningarna utan att det påverkar Vintergatsstråken?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

AstroFriend wrote:Hej Jörgen,
Fantastiskt vad du fått fram nebulositeten bra utan en massa konstiga bieffekter. Modifieringen gör väl mycket förstås, antar du har en relativt mörk himmel också. Hur går du tillväga när du subtraherar bort bakgrundsstörningarna utan att det påverkar Vintergatsstråken?

Lars
Tack så mycket Lars!
Ja moddningen gör ju sitt till. Både för allmän känslighet tycker jag samt särskilt för dessa Ha rika områden. Det är en Baader mod som är gjord på kameran

Och platsen jag tog denna på är relativt mörk och bra. Jag har mätt upp till SQM 21.89 som bäst här men vid tillfället gissar jag på att det inte var så mkt högre än 21.3-21.4 så som det såg ut Hösten och särskilt i år, är inte lika bra som vårarna då 21,89 mättes upp. Enligt Atlas 2015 ska det vara SQM 21,86 en Bottle class 3 för området med class 2 bara någon km bort.

Sen gör ju editeringen sitt till och för denna gillade jag en lite råare och mer crynchy stil än vad jag kanske annars använder mig av och pushade datan lite mer.
Editeringen är en 100% Photoshop historia där allt från stackning till kontrast, färg och brusjusteringar är gjorda. Inga darks eller flats är använda eller någon dithering utan bara 8st 120s bilder rakt ur kameran. ISO 800 med 2min exponeringar samt stackning gör sitt till för att få en rätt brusfri grund att utgå ifrån. Sen har jag kört brusreduceringen lite selektivt och gått hårdare åt "ointressanta" områden och betydligt mjukare fram kring områdena med mkt nebulositet.

En viktigt del i editeringen tror jag är att jag editerar genom att först eliminera stjärnorna och lägger tillbaka dem först mot slutet av editeringen. Då kan man köra betydligt hårdare med bra resultat tycker jag.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen,
Förstod nästa att du måste filtrerat bort stjärnorna under en del av redigeringen. Men är väl knepigt på ett sådant här stjärntätt fält att hitta lämplig nivå på det.

Kul det går att ta sådana här bilder med endast ett 50 mm objektiv och en mycket kompakt montering. Har ju i princip samma grejor själv även om inte kameran är modifierad. Det kunde jag fått med mig till Sardinien utan allt för stort besvär och lämpligt boende uppe i bergen hade vi nog kunnat hitta. Undra om t/r biljetterna för 1100kr finns kvar :-)

Upplevde ju det som verkligen mörkt därnere även fast det fanns belysning i närheten. Möjligen kan man få problem att det är relativt varmt på natten, kanske 12 grader på lite högre platser. Med kamerans egenuppvärmning hamnar kanske sensorns temperatur på 20 grader. Det lär ge en hel del termiskt brus, se min simulering.

Ett litet nytt problem har uppstått på flyget, pga bränder i Litiumbatterier är det restriktioner på vad man får ta med sig. Tror inte att mitt 10Amph backup batteri skulle uppskattas, tror de sa något om 5Amph och endast som handbagage. Skiljer säkert mellan olika flygbolag. FAA vill helt förbjuda batterier, hur nu det rent praktiskt skall fungera. Men man förstår ju pronblemet efter incidenterna med Samsung 7.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Cygnus - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

AstroFriend wrote:Hej Jörgen,
Förstod nästa att du måste filtrerat bort stjärnorna under en del av redigeringen. Men är väl knepigt på ett sådant här stjärntätt fält att hitta lämplig nivå på det.

Kul det går att ta sådana här bilder med endast ett 50 mm objektiv och en mycket kompakt montering. Har ju i princip samma grejor själv även om inte kameran är modifierad. Det kunde jag fått med mig till Sardinien utan allt för stort besvär och lämpligt boende uppe i bergen hade vi nog kunnat hitta. Undra om t/r biljetterna för 1100kr finns kvar :-)

Upplevde ju det som verkligen mörkt därnere även fast det fanns belysning i närheten. Möjligen kan man få problem att det är relativt varmt på natten, kanske 12 grader på lite högre platser. Med kamerans egenuppvärmning hamnar kanske sensorns temperatur på 20 grader. Det lär ge en hel del termiskt brus, se min simulering.

Ett litet nytt problem har uppstått på flyget, pga bränder i Litiumbatterier är det restriktioner på vad man får ta med sig. Tror inte att mitt 10Amph backup batteri skulle uppskattas, tror de sa något om 5Amph och endast som handbagage. Skiljer säkert mellan olika flygbolag. FAA vill helt förbjuda batterier, hur nu det rent praktiskt skall fungera. Men man förstår ju pronblemet efter incidenterna med Samsung 7.

Lars
Ja det är lite meck när det är så många stjärnor att få till det utan att det blir svarta hål runt stjärnorna alternativt att man inte får med sig "hela" stjärnan och tappar ljus. Men sakta och säkert tycker jag att jag har kunnat förfina och automatisera mitt arbete även om det är en bit kvar innan jag är helt nöjd.

Ang batteriet så ska det väl inte vara några större problem. Enligt IAFA får man ha med sig 2st lösa batterier upp till 100Wh i handbagaget. Är det då 5V historier så fungerar upp till 20Ah. SAMen kan man köra med 2st AA batterier om man vill men jag kör den, kameran och en värmare med en powerbank oftast vilket är väldigt smidigt.

Sardinen och 1100t/r låter tilltalande och vad jag kan se så är det åtminstone runt 1800m uppe på toppen vilken möjligen kan skydda till en viss del mot moln och fukt. För det är väl där problemet kan ligga kan jag tänka mig, fukten. Jag har ett par vänner på Malta som har väldiga problem med fukt så fort havet är lite varmare.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”