M27 Dumbell - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Dumbell
Exponering: 64*5min
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon EOS 350D mod
Kommentar: Augusti är bra tid för M27. Här är årets försök med den. Jag har lekt med att reducera brus och tycker jag lyckades ovanligt väl här, genom att vara lite mer aggressiv i linjära fasen, med MLT, än jag brukat vara. Därefter har jag i princip följt arbetsprocessen för one-shot-color från Inside Pixinsight. De sista stegen, att justera färger med Curves Transformation är det som tagit mest tid och det som jag tycker är mest obegripligt. Nu blev det så här. Jag har försökt experimentera med att få det röda just rött och inte orange-rött som det lätt blir för mig, och det blåa klart blått. Men det blir lätt lila och ett blåstick i hela bilden. Tips och tricks mottages tacksamt. Speciellt tips om var man kan lära sig mer om färgmanipulationen i CIE-färgrymden med CT-verktyget....

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by hbar »

Tycker du fått bra med detaljer och fokus är också bra. Om färgbehandling o Pixinsight kan jag inget men tycker du fått ett bra resultat. Trevligt att du kommit igång med fotandet.

/Håkan
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Det här med färger är svårt, tycker jag. Den bild jag postade här tyckte jag såg OK ut på skärmen på min laptop. Men sen ser den förstås annorlunda ut på andra skärmar - för de är förstås inte färg-koordinerade. Så jag testade den nya Photometric Color Calibration i Pixinsight, som använder en extern källa för att färgkalibrera. Jag har använt "Average Spiral Galaxy". Då blir den så här. Vad tycks? Hur ska man tänka?

Magnus
M27_1_DBE_DBE_DBE_final_3_photometric_color_calibration.png
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Du har fått fram detaljer i nebulosan jag inte fått. Dessutom jobbar du med en gammal hederlig Canon 350D och kanske ett teleskop som kan vara lite besvärligt med sin långa fokallängd.

Om jag nu skall vara lite kritisk och eftersom du frågar. Jag tycker nog du dragit på för mycket med färgen, ger ett visserligen vackert och spännande bild. Men speciellt stjärnbakgrunden ser onaturlig ut om man nu kan uttrycka sig så om saker man knappt ser för blotta ögat.

Nu tror jag det här är ganska enkelt att justera till om man nu vill det, många vill ju ha häftiga saker, beror ju på va man själv uppskattar. För gillar man det själv och är nöjd skall man inte lyssna på andra!

Påminner mig om att jag skall installera programmet för färg kalibratorn. Gamla datorn gick ju sönder för ett par veckor sedan och kämpar nu på med att få in alla gamla program. Nästan klar.

Återkommer när kalibreringen är klar, men det påverkar inte det jag skrev om ovan speciellt mycket, men vi får se.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack!! Ja kanske är det lite för mycket saturation...:) Det där är ju en smaksak, och precis som du säger, när man sitter där och får fram de där sakerna som man bokstavligen ägnat timmar åt att få fram, så vill man ju lyfta upp dem...:)

Mer trixigt i betydelsen obegripligt tycker jag det här med färgbalansen är.... :/inte bara att bilder ju ser olika ut på olika skärmar, men hur man ska tänka om såna här saker som knappt "finns" i betydelsen att det inte går att jämföra med en "naturlig" upplevelse....

När det gäller den gamla 350-an så är den på väg att pensioneras... jag är trött på att det är för mycket brus och att man måste ha separat shutter release (ytterligare en sak som kan strula, och som förstås också gör det). På kort sikt ska det bli en 1000D och på lite längre sikt tänker jag CCD och smalband... men det blir ett större projekt.

Mvh

Magnus
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by Ginge »

magnuslar wrote:Hej!

Det här med färger är svårt, tycker jag. Den bild jag postade här tyckte jag såg OK ut på skärmen på min laptop. Men sen ser den förstås annorlunda ut på andra skärmar - för de är förstås inte färg-koordinerade. Så jag testade den nya Photometric Color Calibration i Pixinsight, som använder en extern källa för att färgkalibrera. Jag har använt "Average Spiral Galaxy". Då blir den så här. Vad tycks? Hur ska man tänka?

Magnus

M27_1_DBE_DBE_DBE_final_3_photometric_color_calibration.png
Hei Magnus og grattis med et finfint bilde av M27! Jeg synes fargene er ganske så nærme i den versjonen hvor du har brukt PCC. Kan se ut som du fremdeles har et grønnskjær, men det kan det hende du blir kvitt med å gi bildet en runde med SCNR og fjerne Green og bruke "Average Neutral". Sjekk og se om det blir bedre. Fargemetningen synes jeg er helt fin.

Mvh Ginge
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej Ginge!!

Tack för tipset om SCNR! Har aldrig använt det tidigare, bara ACDNR.

Här är en ny version då. Här har jag gjort om PCC men den här gången med en range mask, så bara själva nebulosan är calibrerad - jag tycker bakgrunden blev bättre okalibrerad. Och sen SCNR då. :)

Magnus
M27_1_DBE_DBE_DBE_final_5_photometric_color_calibration_scnr.png
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by Martin F »

Nu börjar det se riktigt bra ut! :good:
Kan hålla med Lars om mättnaden men jag borde inte säga nåt eftersom jag själv alltid trillar i den fällan :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by Tompa »

Mycket snyggt! Särskilt efter SCNR. Lite hårt draget i färgkranen, kanske, men allt beror ju också på hur bra kalibrerad din och min skärm är.
Jag tycker att du lyckats få fram det disiga centrumet på ett bra sätt, och det är inte lätt. Jag sitter själv och brottas med M27 hemma på min kammare, så denna gav mig lite ny inspiration. Nu väntar jag bara in lite OIII data, för att krångla till det ännu mer. Och vänta lär man väl få göra denna gudsförgätna höst :green:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Okej. Två mot en. Så här kanske då?

Magnus
M27_1_DBE_DBE_DBE_final_6_photometric_color_calibration_scnr.png
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej Tomas!!

Tack!! Kul att du också håller på, ska bli spännande att se! Här har jag bara tagit "ofiltrerat", dvs med CLS-filter men inget annat. Kunde ju varit idé att lägga på lite OII och Ha, faktiskt. Får bli nästa säsong då. Är ju en fördel med det här - motiven springer inte iväg precis. I alla fall inte så det syns....

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Nu har jag kalibrerat skärmen, blev inte så stor skillnad, flyttade färgspektrat något mot det röda. Jag tycker man kan säga att nebulosan ser väldigt bra ut medans stjärnorna och bakgrunden ser lite onaturliga ut. Jag tror jag förstår varför nu, du skriver du tagit med ett CLS filer, en del CLS filer är mer inriktade mot nebulosor, en emissionsnebulosa består av några starka smalbandiga emissionslinjer, då kan man filtrera bort mycket av det andra ljuset som till ex. har ljusföroreningar. Stjärnorna däremot har ett kontinuerligt spektrum, ett CLS filter tar då bort ljus och stjärnljuset blir ofullständigt. I det här fallet är frånfallet av grönt påtagligt, men kan ju också bero på att du koncentrerat dig på att framhäva nebulosan blå och röd så kraftigt att det gett den effekten.

Prova att fota utan CLS filtret och se hur stjärnor och bakgrund blir. Försök också få fram filterkurvan för det filtret du har.

Bäst vore kanske att bygga upp bilden av både utan filter och med CLS.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Här är färgkurvan för filtret, Astronomik CLS (fast mitt är i Clip-in-format, men samma filter):

http://www.astronomik.com/media/produkt ... _trans.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Jo, jag har lyft det röda och blå, men absolut mest på själva nebulosan. Men menar du att bakgrunden har ett röd-stick hos dig (på grund av frånfall av gränt)? Här hos mig är en ganska neutral, framförall i den sista bilden.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M27 Dumbell - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Oj, det filtret klipper ju grymt bort en stor del av synliga spektrumet, det är nog bara tänkt för nebulosor med stark emission i H-alpha.

Halva gröna, och nära allt rött är borta. Inte underligt att stjärnorna ser konstiga ut, medans nebulosan se bra ut.

Här ser du hur färgerna är fördelade:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spektrum" onclick="window.open(this.href);return false;

Bakgrunden på min skärm var kanske inte skjuten mot rött, men bara rött och blått syns. Därav det lite (mycket) onaturliga utseende. Men man skall inte döma ut bilden för det, det är bara ett annat sätt att se den, precis om när man labbar med filter i vanlig fotografi, så är ju mer hur ens konstnärliga sida är lagd.

Men testa utan CLS filter så får du se hur bilden på stjärndelen ser ut, kan ju vara bra att veta och ha som en referens. Kalibrerar du och subtraherar bort ljusföroreningarna och lite fintrimning så kommer du ganska nära. Använd dagsljus inställningen på vitbalansen.

Om du moddat kameran och tagit bort IR filtret behöver du ha ett sådant med om du skall få ett naturligt intryck av bilden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”