M31 Andromeda - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 30x120 sec, ISO800, f/4
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Första bilden tagen från observatoriet.

Var väldigt ivrig att testa, pol inställde endast med polteleskopet. Det gick ganska bra att titta i polteleskopet nu när man hade golvet i observatoriet att stöda sig emot. Som ledning hur RA axeln skulle vridas använde jag Android appen Simple Astro Tools, annars är det mest till min portabel utrustning jag använder den. EQ6:an ställer jag normalt in med drift align metoden.

Man kan om man detaljstuderar mina sub bilder som är tagna med ett 150 mm APO teleobjektiv under 2 minuter se en viss drift.

APT fick kontrollera kameran och EQMOD monteringen via astroservern i mitt nya utförande.

Subbilderna har demosaikats, flatkalibrerats, align i två steg, median stackats i AstroImageJ. RGB combining har jag gjort i Fitswork, sedan satt gain för röd till 1.6 och blå till 1.75. Saturation till 200%. Nivåerna är satta så att det klipper vid den lägsta av de tre färgkanalerna för att inte riskera att färgerna för stjärnorna försvinner. Det var allt. Bilderna har drivit en del pga dålig polinställning, det fick bli mitt dithering.

Jag har inte gjort någon background subtraction och man ser till vänster nere i bilden det oranga ströljuset som färgar himlen, precis som det ser ut i verkligheten.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by ThomasK »

Fina färger på stjärnorna. Jag hittade direkt R And och VX And pga. av den röda färgen. Finns säkert många fler variabler att hitta.
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Thomas,
Vad roligt du hittade något intressant som framträdde. Jag har verkligen varit mån om att påverka det verkliga minimalt och ha kvar en hög dynamik. Det skall se ut som våra ögon skulle sett det om det varit ljusstarkare, även om det ändå i verkligheten är mycket färgfattigare än här.

På min hemsida har jag en variant där jag försiktigt reducerat ljusföroreningarna i bakgrunden:
http://astrofriend.eu/astronomy/my-astr ... alaxy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det något speciellt som är utmärkande för de variabler du nämnde?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by Hans Bengtsson »

Hej Lars!

Förmodligen är det så att man som variabelobservatör tittar på bilder på ett lite annorlunda sätt än vad som fotografen ibland hade tänkt sig. Min första tanke när jag såg denna bild var: vilken fint foto av VX And!

mvh
Hans Bengtsson
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Ser bra ut! Gissar att det är en härlig känsla med första bilderna från obset :)
Svårt att se från mobilen men är det lite ur fokus? Tycker stjärnorna ser ut lite så.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by ThomasK »

AstroFriend wrote: Är det något speciellt som är utmärkande för de variabler du nämnde?

/Lars
VX And är en kolstjärna och därmed extra röd. R And är en mirastjärna (röd jätte) och en riktigt klassisk variabel. Eftersom den heter R är det den första variabel som upptäcktes i stjärnbilden Andromeda. Andra heter S, tredje T osv. till Z, därefter började man döpa variablerna till RR, RS, RT, ... SS, ST, SU, ... YY, YZ, ZZ.
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Aha, det fanns en kolstjärna där. Har du sett en bild på en sådan stjärna i IR i relation till RGB? Borde stråla väldigt kraftigt där.

Jo det blev inte perfekt fokus, inställningen är lite för grov vilket gör det svårt, i varje fall då man har bråttom. Är lättare med liveview om man har en riktig ljustark stjärna att fokusera på. Fördelen med lite ur fokus är att färgerna på stjärnorna är lättare att hantera. En annan orsak skulle kunna vara att det redan till de här bilderna kommit kondens på optiken, nästa serie blev helt förstörd på grund av kondens.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by ragge »

Grattis till en fin premiär i holken !

Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by Hans Bengtsson »

För identifikation av VX And på denna bild räcker det med att man kollar vilken stjärna som är allra rödast, vilken stjärna det är som lyser som ett stoppljus. Ledtråd: övre högra kvadranten av bilden. Stjärnan brukar ha visuell magnitud mellan 8.0 och 9.0, och redan i ett litet teleskop (eller rejäl fältkikare) är den röda färgen mycket påfallande. En av himlens vackraste stjärnor.

Mvh
Hans Bengtsson
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by Robert Habolin »

Snygga stjärnfärger!

har du fotat nått genom teleskopet? eller är det bara widefield som gäller?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Robert,
Nej har inte fått ut teleskopet än, men planerar att ta med det nästa gång. Det blir också lite nypremiär, har ju bytt ut den avancerade 2.5" field flattern med 0.75x reducer till en 3" ff. Ökar då fokallängden från 680mm till 900mm, tappar i ljusstyrka till f/7 men framförallt klarar jag större forma på sensorn. Vi får se om fördelarna väger ut nackdelarna. Har heller ingen off-axis adapter till den nya utan det blir via ett separat guide teleskop, men det skall väl inte orsaka så mycket problem hoppas jag.

Jo färgerna ansträngde jag mig för att behålla, eller man kanske skall säga jag inte ansträngde mig, för ju mer man bearbetar data har det ju en förmåga att "bränna" ut stjärnorna när man samtidigt har andra svaga objekt i bakgrunden man vill ha fram.

Lite mer bearbetad är bilden på min hemsida, har framför allt tagit bort delar av ljusföroreninganra, men vintergatsbakgrunden försvinner ju då också:
http://astrofriend.eu/astronomy/my-astr ... alaxy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hursomhelst är det mycket bättre än från balkongen hemma, nya observatoriet har 1.3 relativt 37 på balkongen hemma i ljusförorening enligt lightpolution map. Bästa platserna i Stockholms ytterkanter tycks ligga på 0.5. Ölands sydspets 0.35. Små fläckar runt Kolmården 0.2. Så får väl vara ganska nöjd.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by Robert Habolin »

härligt!

ja ska man fota från sthlm så är det smalband, och smala sådana som gäller..

men kul med nya obset, ser bra ut!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Möjligen jag kommer över en sats 60*60mm smalbandfilter till överkomligt pris, får se hur det går. Men hur får man råd och plats med 7 positioners filterhjul till de filtren och sedan matchande kamera? Min refractor klarar det i senaste konfigurationen med 3" ff, men väl ljussvag vid f/7.
Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”