M57 Ringnebulosen - Tony Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

M57 Ringnebulosen - Tony Johansson

Post by Tony »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ringnebulosen
Exponering: 10-20sek 1600-3200 12st
Fotograf: Tony Johansson
Teleskop: GSO 305/1500
Kamera: EOS 1200D
Kommentar: Avslutar M57 för tillfället. Hålstjärnorna försvann på nåt vis så jag nöjer mig med det här. Endast 12 bilder, inga flats eller darks. Bilden har varit utsatt för DSS och Photoshops. Som synes så behövs en komacorektor och en sån sitter i nu beredd att hugga på nästa objekt så snart tillfälle ges. Obeskuren bild.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: M57 Ringnebulosen - Tony Johansson

Post by Björn »

Tänk om man hade kunnat fara runt som en stolle i rymden och tittat på alla fina objekt på nära håll :D
M57 hade varit en av de första som jag hade besökt!
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M57 Ringnebulosen - Tony Johansson

Post by ragge »

Tjusigt, och kul att se just M57 för den håller jag själv på med. Behöver dock lite mera data.
Koma, ja just som du säger. Blir bra med korrektorn.
Guidningen verkar funka perfekt. Går det möjligen att öka exponeringen till några minuter tror du ? Jag skulle också satsa på att minska iso, gärna ned till 800. Då ökar det dynamiska området och stjärnorna kan få lite fina färger.

Ragnar
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M57 Ringnebulosen - Tony Johansson

Post by Tony »

Ja det här var första kvällen så guidningen hade inte kommit igång. Kunde sträcka mig till 20 sek innan det började spåra ur. Lite hastverk egentligen. Borde satsa lite tid på finsjusterng av följning och kolla om poljusteringen har ändrats över sommaren. Målsättningen är förstås att sträcka ut tiden och krympa iso-talet. Har även dämpat bakgrundsljuset en hel del på denna bild. Mörkret har inte infunnit sig här uppe än.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M57 Ringnebulosen - Tony Johansson

Post by Tony »

Lördag kväll gav en ny chans.
Tyvärr var det lite oroligt i luften. En del blåst o molntappar som rörde sig snabbt över himlavalvet vilket gjorde att phd spårade ur ideligen.
-Jag stängde av phd eftersom det verkade göra mer skada än nytta. Då gick det att få fram 21 st 30-20 sek 1600 iso.
Fick en del avbrott på sista skarven på USB-anslutningen vilket kastade ut Canonen då och då. Jag ska löda ihop trådarna så snart som möjligt.

Den här gången sitter en comacorrektor på vilket gjorde mycket nytta. Jag har även ett Astronomic CLS CCD filter monterat just nu.
Anmärkningsvärt är att på första försöket utan filter så syns 5 st stjärnor genom nebulosan (varav en är väl centrumstjärnan), -här syns bara centrumstjärnan.
-Kan filtret ha klippt bort dom andra? -kanske dom kommer tillbaka vid längre exponering?.

Bifogar 2 bilder. En som gått via DSS och PS och en som passerat DSS+ fitswork. I Fitswork har jag enbart dragit i histogramspakarna.
Attachments
Fitswork
Fitswork
PS
PS
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M57 Ringnebulosen - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
De stjärnor som inte syns längre i nebulosan var lite oranga och gröna. Beroende på ditt filter är det troligen att det är det som dämpat ljuset så de försvunnit vid dessa korta exponeringar. Sådana filter påverkar nebulosor minimalt men kontinuerligt stjärnljus påverkas mycket. Du hade ju också problem med följningen pga blåst, då sprids stjärnljuset ut på flera pixlar, också en bidragande orsak till att de svaga stjärnorna blir svårare att se.

Är lite förvånad att ditt teleskop, eller rättare sagt montering är så känslig för blåst. Monteringen ser ju oerhört kraftig ut och även om teleskopet har stort vindfång borde det inte vara så stort problem. Har du några ider om det är flex i stommen eller glapp i växlar?

Kul du kommit igång med Fitswork. Bäst resultat brukar det bli om DSS bara gör dark kalibrering, align och stack och inte ändrar på nivåer. Gain på alla kanaler satt till 1. Stack med add eller median. Resten får Fitswork hantera. Histogram stretching brukar inte bli så bra, anpassad kurva med mycket lutning i det svaga området och ganska flack ut till de högsta signalerna där det fortfarande finns information i alla tre kanalerna, där sätter man vitnivån på en omoddad kamera. Background subtraction och background removing med den manuella metoden. Allt mycket enkelt att göra.

Du kan ju testa att göra kalibrering, align och stacking i Fitswork också. Där brukar det dock inte bli stor skillnad mot DSS, mer typ av objekt som avgör. När dss misslyckas har man större manuella kontroller i Fitswork.

Vad har du för comacorrector?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M57 Ringnebulosen - Tony Johansson

Post by Tony »

Problemet var inte blåsten. Problemet var dom återkommande molntapparna vilket gjorde att följstjärnona slocknade helt enkelt. Ganska irriterande när det börjar "plinga" i PHD hela tiden. Nä, blåsten påverkar inte mycket nu för tiden. I den första versionen av stativ jag hade skulle jag aldrig kunna ta 30 sek sekvenser i det väder som var igår.
Molntapparna dämpade bilderna en aning, men dom flög förbi rätt snabbt, så det gjorde inte så mycket där.

Komacorrektorn kommer från Borlänge-Magnus. Anpassad redan för hans Canon och hans tidigare F5 teleskop. Jag blir väl att köpa den...
Filtret kommer från samma källa och är till låns. Kostnaden för filtren är ju så pass dyra så det tål att fundera på lite grann.
Känner att jag behöver lite mer på benen innan det blir nåt inköp.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum

Return to “Bilder”