Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseider 2017
Exponering: 5*8s + 2st 8s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 24mm f1.4
Kamera: Sony a7R II
Kommentar: Perseiderna 2017 var inte helt med en direkt med månen och moln som täckte hela himlen första natten vid peaken och delvis täckte andra natten.

Här är landskapet stackat från 5 bilder och de 2 meteorerna fångades i enskilda exponeringar senare under kvällen från samma plats och riktning.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by Jonas »

Riktigt fin Perseidbild med mycket dramatik!

Grattis Jörgen!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by Hans Bengtsson »

Tjusig bild! Du har väldigt fint fått med den karakteristiska färgförändringen som meteorspåren genomlöper! Det var sådant som av naturliga skäl aldrig kom med förr i tiden (före den digitala eran) när det var svartvit Tri-X-film som gällde vid meteorfotografering.

En tydlig egenskap hos denna typ av översiktsbilder är att gränsmagnituden är god jämfört med upplösningen. Det innebär att öppna stjärnhopar ser väldigt ljusstarka ut. De individuella stjärnorna registreras men smälter samman till en enda stor "stjärna", där storleken lätt kan förväxlas med ljusstyrka. På denna bild ser vi det hos exempelvis M11 i Scutum. På bilder av norra stjärnhimlen kan dubbelhopen i Perseus bli mycket dominerande.

Som sagt, mycket fint fångat!

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by mikaelanderlund »

Väldigt vacker och stämningsfull!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Jonas wrote:Riktigt fin Perseidbild med mycket dramatik!

Grattis Jörgen!

/Jonas
Tack så mycket Jonas!
Hans Bengtsson wrote:Tjusig bild! Du har väldigt fint fått med den karakteristiska färgförändringen som meteorspåren genomlöper! Det var sådant som av naturliga skäl aldrig kom med förr i tiden (före den digitala eran) när det var svartvit Tri-X-film som gällde vid meteorfotografering.

En tydlig egenskap hos denna typ av översiktsbilder är att gränsmagnituden är god jämfört med upplösningen. Det innebär att öppna stjärnhopar ser väldigt ljusstarka ut. De individuella stjärnorna registreras men smälter samman till en enda stor "stjärna", där storleken lätt kan förväxlas med ljusstyrka. På denna bild ser vi det hos exempelvis M11 i Scutum. På bilder av norra stjärnhimlen kan dubbelhopen i Perseus bli mycket dominerande.

Som sagt, mycket fint fångat!

Mvh
Hans Bengtsson
Tack så mycket Hans!
Ja det är ju inte alltid brännvidden eller upplösningen i 24mm räcker till för de mindre tätare objekten och just M11 blev verkligen som en stjärna. Sen har man ju med modernare kameror hamnat lite i den problematiken att få alla delar att hänga med. Mitt 24mm klarar av 19mpx medan kameran är på 42mpx. Så det börjar bli dags att uppgradera utrustningen för att möra kameran prestanda.
mikaelanderlund wrote:Väldigt vacker och stämningsfull!
Tack så mycket Mikael!
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Tycker också att det är en snygg bild! Försökte hitta Nova Scuti 2017 på bilden men kan inte se den. Däremot grannstjärnan av mag 9.4. Kanske novan skulle synas på originalbilden men den har nu bleknat till 10:e magnituden och kanske bortom fotots gränsmagnitud?

/Timo K
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

timokarhula wrote:Tycker också att det är en snygg bild! Försökte hitta Nova Scuti 2017 på bilden men kan inte se den. Däremot grannstjärnan av mag 9.4. Kanske novan skulle synas på originalbilden men den har nu bleknat till 10:e magnituden och kanske bortom fotots gränsmagnitud?

/Timo K
Tack Timo!

Jag kollade in det området där jag kunde förstå att Nova Scuti 2017 skulle ligga i och kan väl inte riktigt säga att jag kan urskilja den exakt. Det är någon extra röd prick till vänster om de båda röda stjärnorna som ska ligga på 9,78 och 9,31.

Och på denna bild framträder den rätt så röd:
https://www.facebook.com/Norsk.astronom ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;


Vissa av de vita stjärnorna med mag 10.30 går att urskilja medans de gulare/röda är väldigt mycket svårare att se och försvinner mot bakgrunden.
Bilden till höger är samma område från Stellarium, dock utan platsen för Novan markerad.
Attachments
Noca-Scuti-2017c.jpg
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen,
De meteorerna har du fått bra även om vädret var långt från idealiskt. Torsdagen hade vi ganska bra himmel men inga meteorer. På fredag med betydligt mer moln såg vi flera, jag fem och de andra ett par till. De fem jag såg upplevdes ungefär som de du har på ditt foto.

En fråga, du skriver du stackat. När det gått en längre tid mellan bilderna har ju himlen förflyttat sig relativt horisonten. Då måste du klippa bort en del av bilden innan du stackar. Jag kan inte se några spår av denna skarv eller att delar av himlen eller marken har olika bruskaraktär. Hur går du tillväga? Förgrunden har du stackat separat skriver du, men stjärnhimlen och meteorerna separat. Himlen ser inte brusig ut, borde bestå av flera bilder den också och utan att meteorerna medelvärdesbildas med bakgrunden. Flera lager och masker kanske?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

AstroFriend wrote:Hej Jörgen,
De meteorerna har du fått bra även om vädret var långt från idealiskt. Torsdagen hade vi ganska bra himmel men inga meteorer. På fredag med betydligt mer moln såg vi flera, jag fem och de andra ett par till. De fem jag såg upplevdes ungefär som de du har på ditt foto.

En fråga, du skriver du stackat. När det gått en längre tid mellan bilderna har ju himlen förflyttat sig relativt horisonten. Då måste du klippa bort en del av bilden innan du stackar. Jag kan inte se några spår av denna skarv eller att delar av himlen eller marken har olika bruskaraktär. Hur går du tillväga? Förgrunden har du stackat separat skriver du, men stjärnhimlen och meteorerna separat. Himlen ser inte brusig ut, borde bestå av flera bilder den också och utan att meteorerna medelvärdesbildas med bakgrunden. Flera lager och masker kanske?

Lars
Ja i år så vart det rätt dåligt med dem och fredagen var helkörd här så jag begav mig ut på lördagen istället. Men de man såg och de man fångade med kameran var alla desto tydliga. Och jag fick ett 10 tal på bild som var i klass med dessa 2 och med väldigt tydliga färger.

Ang bildens skapande så är det 6st bilder som är stackade. De är "dubbelstackade", dvs en gång för marken och en gång för himlen då jag alignat för stjärnorna. Då det är 8s exponeringar så blir det ingen jätteförflyttning från första till sista bilden men visst har du rätt i att en förflyttning har skett men genom att stacka mark och himmel var för sig så får man 2 lager med samma brus och båda med skärpa.

Ngn skarv ska inte behöva sýnas få det bara är att gör en mjuk fadening mellan de två lagren precis över horisonten. De båda kometerna är sen var sin egen bild i ett eget lager och ligger över den stackade "bakgrunden" och är alignade ävem dem till rätt plats.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by Björn »

Underbar bild, Jörgen :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Björn wrote:Underbar bild, Jörgen :good:
Tack tackar [emoji1]

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Perseider 2017 - Jörgen Tannerstedt

Post by Präriefoten »

Hej,

Riktigt skön bild! Lagom mjuk och mustig på samma gång.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”